|
|
|
|---|---|
|
Ska byta kamkedjespännaren på min 540iA -93 nästa vecka... Någon som har erfarenhet av detta och hur kommer man lättast åt den? Tänkte passa på och kolla oljepumpen samtidigt.. Tacksam för svar... | |
| jag undrar exakt samma sak. har en liggandes här men jag har inte fått tummen ur för att byta | |
|
Hej Ola84 ! Varför skall du byta spännare?nyfiken bara..har själv en V8:a i samma årsmodell (3 liters 8:an). Ang. oljepumpen:kolla inlägg på forumet,finns guldilägg i alla kategorier!Även din frågs.................... ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ 9/7-05 Ullevi |
|
|
Har ett knackande ljud som kommer framifrån motorn... Trodde först att det var vattenpumpen som var slut. Så den bytades och var mycket riktigt slut... Fast tickandet är kvar. Så nu går jag vidare med spännare och kontroll av oljepumpen... Hörs som att kedjan slår i nånstans... Kommer man åt spännaren utan att behöva riva motorn allt för mycket eller? |
|
|
Ja du kommer åt spännaren utan att riva nåt i på motorn.Enklast att komma åt är om du tar bort luftfilterburken,i framkant på högra toppen Precis under ventil kåpan finns en (mutter),om jag inte minns fel så är det storlek 19 på den den lossar du bara och tar ur och sätter i den nya.. /Peter |
|
|
Länk Kolla in den här länken så ser du på ett ungefär hur den sitter. |
|
| aran jag öppnade min kartong med spännaren nu och såg att den var i 3 delar med en fjäder i mitten då... ramlar den inte isär när mn petar dit den | |
|
Har bytt spännaren nu och det var inga problem... Tar man bara bort luftburken och tar loss och lägger undan behållarna med spolarvätska så är det piece of a cake... MEN! Knackandet har inte slutat.. Det blev bättre först, knackade inte alls, sen när jag hade kört nån kilometer kom det tillbaka ännu värre, sen upphörde det nån kilometer sen kom det tillbax igen... Och nu vågar jag inte köra längre... Någon som kan ha en fundering på vad detta är??? |
|
|
ola jag har samma problem så jag kopierar över texten från min tråd: sen jag bytte kamkedjespännaren nr 22 på bilden... den nya jag satte dit hade betydligt bättre spänst i fjädern än den gamla som knappt fjädrade tillbaka. låter det för att den trycker glidskenan mot kedjan hårdare än den gamla eller kan det vara så att plastskenan gått av och den trycker direkt på kedjan :( sis jag bytte olja hittade jag inget i tråget .. vad ska jag göra? sätta tillbaka den gamla å vara glad eller kommer rasslandet att upphöra då den "lagt sig rätt" är de nån fara att köra med bilen? |
|
|
Bsaader Den risken är nog obefintlig då spännaren ligge så nära hålet,du märker det när du ska sätta dit den nya.Du bör nog inte åka så mycket med den,min va så oxå jag körde ett tag med rasslandet innan jag bör kedjorna och glidskenorna,själva plast delen på en av skenorna va helt borta och dom andra var det djupa spår i,kedjan är förmodligen uttänjd lite oxå. /Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.