AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.510

E38...Dens bästa egenskap förblir näst intill oanvändbar!:(

Precis som ni alla 7-serie ägare, så är jag stört förtjust i min bil. Men jag kan inte hjälpa att 'lida' lite var gång jag tvingas lätta på gasen runt 130 på motorvägen. De få gånger jag har kört fort med min bil inser jag vad detta monster är byggt för...HÖGA FARTER!! Att ligga runt 180-200 med E38an kan endast beskrivas som ren njutning, som ni säkert redan kommit fram till. Den känns på något sätt så hopplöst att inte kunna utnyttja bilens exeptionella hög hastighets egenskaper på våra svenska motorvägar! Någon som delar mina tankegångar? känner ibland att det är lite 'meningslöst' att köra runt i en E38 på våra snigel vägar...*suck

The Seven Series...Cause I ride with pride!
735
Håller med fullständigt! Åkte 740 på autobahn slutet av sommarn, den passar bäst 200+... Men det är lite samma sak i E60:n 140-150 svensk motorväg är ju promenadfart.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Då kan ni föreställa vad vi (med M5or) känner :D

Micke K. Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Jag håller fullständigt med Seven.Länk

Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ni får välja era tillfällen. Vissa dagar är det biltomt på motorvägarna. Jag lider av en sjukdom som gör att jag inte kan åka långsammare än 140 km/h på motorväg.

Å det kan ju bara vara förnamnet av hur ni känner er...
Jag fick en lång, trafiklös lucka igår kväll på motorvägen med 540'n och lyckades hålla 200kmh ett tag med en snabb vändning uppe vid 240kmh.... våra bilar är byggda för detta, känns underbart de få gånger man "utnyttjar" potentialen.

Moralpredikanter undanbedes... ;)

MVH,
E38B12
zi
230
zigge
740iA -96
Visst, e38:an är skön att köra i höga hastigheter, men det bästa med denna bil är inte farten utan TYSTHETEN, och känslan att kunna köra fort utan att behöva anstränga sig. Nu har jag iofs dubbla rutor, men att kunna föra en vanlig konversation utan problem oavsett fart är få bilar förunnat. En Ford är hopplös så fort den rullar:-)

Jag har provat en del e39:or och annat under våren(hade en ide om kombi..), och varje gång jag sätter mig i min 740 känns det bara så rätt. Jag har nu bestämt mig. Min e38 kommer jag INTE att skiljas ifrån.

///Mats
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Nattetid gäller fri fart även här om man vill, det gäller bara att hålla koll suspekta V70 och 9-5:or med en massa antenner.
Det gäller dock att köra med förstånd, över 200 km/h ÄR snabbt, i synnerhet om det händer något, och våra dåliga vägar inte gjorda för sådana hastigheter.
Svenska hastighetsbergränsingar kännas annars som ett dåligt skämt i en 750 E38, men jag har i alla fall inte köpt min för att släppa gasen i 130.

BMW CS #5139
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
J.L - helt rätt skrivet; nattetid = fri fart - under rätt förhållanden..

Vi kör ganska mycket E4 mellan Stockholm och Köpenhamn och i synnerlighet på kvällen eller natten, att cruisa i 150-160 känns inte alls i vår bil - körde 200 km/t här om dan på en helt öde dansk rak motorväg :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
J.L.: för några månader sedan hade jag hållt med dig! Nattetid ÄR lika med fri fart, helt rätt, MEN...tror du inte de fula sysslolösa brödrarna blå stod och mätte hastighet vid Center Syd avfarten åvanpå bron när jag skjutsade hem några kompisar från Malmö vid 04:30 tiden!! som TUR är, av någon anledning (vet inte vad som flög i mig) så HÖLL jag hastigheten just denna natt. Sedan den natten kör jag inte snabbt nattetid med ro i kroppen, och det förstör nöjet då tycker jag....suck! Det är helt enkelt inte värt kortet!

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Seven: Den typen av agerande från polisens sida tycker jag är väldigt dåligt och bevisar bara det som vi redan visste: hastighetsövervakningen har till största delen inte alls med trafiksäkerhet att göra, utan genomförs bara för att dra in pengar till vår ständigt sinande statskassa.

BMW CS #5139
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det roliga är att bilen känns nästan bara stabilare ju fortare man kör! Helt sanslöst vad bra den ligger efter vägen i 200 knyck! Vad kan det bero på? Inte bara EDC dämparna för min förra hade inte det men upplevdes på (nästan) samma sätt.
J.L.: Håller med dig till 100%! Det är pinsamt att de ska göra på detta viset! Dessutom känns det inte säkert att flåsa på i 7an om nätterna längre...det är ju det värsta! :(

Scheckheft
Hej
245km/t klockan 19:01. Fast inte vet jag om jag skulle plocka fram kameran då?
Länk
En behaglig fart vid mitt sista (senaste?) Autobahnbesök var runt 180.

Mvh
Scheckheft

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Verkar vilja ha lite sås i dom farterna ;)
Oj...här har det försvunnit inlägg....tänk de e konstigt...

Nöjd E30 ägare
Seven:
ja varför blev de så??
Har någon skrivigt något olämpligt?

Kan föresten meddela att jag har idag på förmiddagen varit ute och provkört en E65 750, blev bara så sugen på att testa denna vagn, ja menar nu när det är så mycket snack om hur bra just 750 är:)

Mina entusiastbilar: Länk
Nöjd: Ja... de var olämpligt att förmedla att även 728an pallrar sig över 200 strecket;). Eftersom min jämförelse mellan 528 Touring och 728 försvann spårlöst (pga tekniska server problem?) så kommer det här igen...

Det är många som inte tänker på att 728an väger ganska exakt lika mycket som en 528 Touring. Om 528an hör man då aldrig kommentarer som 'den måste va trött', eller 'fan, är den inte för tung för den motorn'!! Svaret är NEJ, Både 528 Touring och 728 pinnar upp i toppfart imponerande snabbt. Dessutom med en tyst morrande sexa, och märkvärdigt mer ekonomiskt!

Jag hoppas att vi inte drabbas av fler tekniska server problem här på forumet, och att mitt inlägg får ligga kvar...

Seven_: Det kan bero på att högre krav på prestanda ställs i lyxbilssegmentet. En lyxbil skall acca snabbt och utan att kännas ansträngd. Min Jagga, som får anses vara en konkurrent till sjuserien, går aldrig över 2000 rpm vid lugn körning. Krävs snabbare acc brukar varvräknarnålen lyfta upp till 2500-3000 rpm. Detta ger en avkopplad färd och sugande acceleration. Något som är viktigt i en stor limousine.
Bjoerck: Det beror ju på vem som ställer kraven....jag ställde mina...

...men vi lägger ner diskutionen ...känner att servern håller på att packa ihop....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.