AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.531

Vattenavvisande vindruta

Undrar om någon här på forumet har provat ett medel för behandling av glasrutor som heter Silanex. Tydligen ska det räcka med en behandling för att erhålla en permanent vattenavvisande yta. Kolla hemsidan www.silanex.se

An
142
AndersE
Befinner mig mellan två BMW:s
Artikel i Auto Motor & Sport Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Har använt Rain-X som har funnits på marknaden i över 10 år. Själv har jag använt det på alla mina bilar sen -95. Man måste återbehandla rutorna en gång i månaden (beroende på hur ofta man använder spolarvätska och torkarblad).
Men funkar gör det eftersom torkarna inte tar så bra i högre farter + att man slipper kletiga rutor i samband med halvdåliga torkarblad (mkt säkrare när det är mörkt ute).

M V H
Stephan

Dagboken:Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Stephan: Jag har behandlat vindrutan och bakrutan på nya bruksbilen ("rödvinscontainer", gissa märket ;) samt vindrutan på Z3an med Rain-X. Funkar kalas! När man lägger på ett nytt lager, måste det vara en viss temperatur i luften då? Tänker mest på när jag ska lägga på nytt lager efter tvätt utomhus under vinterhalvåret? Kan iofs stå på flaskan men jag är för lat för att gå ner i förrådet och kolla :-)

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
tror det funkar lika bra med sonax flytande hårdvax.
testade sist jag vaxade bilen och det höll åtminstone 2 månader.
(fast det regnade iofs inte mkt förra sommaren:D)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Flytande hårdvax funkar inte lika bra, men är en slags "fattigmansåtgärd" ;) vilket gör att torkarna hoppar på rutan vilket inte är vad som är tänkt!

Masten:
Man ska nog stå inomhus eftersom den ska den sköljas med vatten efter appliceringen. Men man tvättar iof bilen oftast inomhus under vintersäsongen eller hur gör du?! ;)

M V H
Stephan

Dagboken:Länk
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
ta jag är rätt fattig så...:D
höll iaf 2 månader så...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Stephan: Riktiga män tvekar inte att tvätta bilen i snöstorm, jag går bara och väntar på den dag grannarna ringer psykakuten :D

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.