|
|
|
|---|---|
nxv |
Jag har precis köpt mig en tyskreggad 325i för 6000kr, den går bra i motorn, men är lite orolig på tomgång, men det är lätt fixat. det enda som är problem med är växellådan, det går inte att växla ner till treans växel från fyran, uppåt går bra om man kastar i trean, men neråt är omöjligt, måste jag byta hela lådan eller finns det något stag som behövs bytas...? inte för att en beg växellåda är så dyr, passar en växellåda från en E30 320 i en 325a? bilen kommer att kosta strax under 10.000kr när den är klar, men jag borde byta topplockpackningen och kamremmen va? bilen har gått 16.000 (hårda) mil. sen behöver jag hjläp med att se vad det är för kjolar och grejjer på bilen, den har sportstolar och kjolpkaet runt om, det är låg som fasen, kan det vara en Im? men det är nog bara önsketänkande. (men man får väl hoppas) Mvh. |
nxv |
jag lägger in de bilder jag har, jag ska skaffa nya, dessa bilder är ganska kassa. (ursäkta att jag använder ett företags FTP, men jag har inget annat) Länk kan man se om det är någon speciellt? |
|
Tycker fronten ser ut som en M front iaf. Så du har säkert M paketet som fanns tom 87 års modell. /Johan Min bil: Länk HRE H&R ACS Arqray |
|
| Om du inte vet när kamremmen är bytt, så lär du nog byta snarast.Vad ska du byta topplockspackning för läcker den eller? | |
nxv |
inte vad jag vet, men jag antar att det är lika bra att göra det om den är gammal, så den inte pajjar när man är ute och kör så man får stå där med lång näsa :/ men hur tror ni det är med växellådan? |
| Läcker inte topppackningen finns det ingen anledning att byta. | |
nxv |
mhmm. jag får väl slicka runt lite och se om det läcker ngt då :) men kamremmen är iaf ett måste. |
Carl Adam Andersén |
Byt hellre vattenpumpen med remmen? |
nxv |
du menar vatten OCh rem? eller? jag vet att den läcker vatten från behållaren, men jag tror at den bara behöver en ny klämma. |
Carl Adam Andersén |
Jupp rem och vattenpump. Kan vara bra att göra det, om man inte vet när pumpen var bytt senast. |
nxv |
varför är vattenpumpen så viktig då? fungerar inte kylaren annars? |
| för att om vattenpumpen pajjar så går topplockspackningen sönder,och har du otur också toppen,pga bilen går varm | |
|
Byter du inte vattenpumpen i tid så finns det risk för att den skär, om detta inträffar så har du bekymmer. I bästa fall så märker du det innan motorn kokar så du hinner stänga av men i regel hjälper det inte då toppen redan hunnit bli skev. Den största nackdelen med BMW:s sexor är just detta, på grund av materialval(aluminium) och toppens längd så blir en förhöjd temperatur/för stor temperaturvariation ödesdiger för både din plånbok och topplocket. Som de redan nämnt ovan så behöver du inte byta topplockspackningen förrän den är kass, skulle den kapitulera så är det bara till att byta, det som sker är att du får lägre komp i motorn då trycket pyser ut, det kan även börja läcka en hel del vatten. Viktigt gällande topplockspackningen är dock att du i regel aldrig ska återanvända en begagnad, hur fräsch den än är. Har du is i magen kan du förvisso kleta dit packningsklister tillsammans med den begade packningen men då riskeras både dubbelt arbete och kostnader. Lycka till iaf, och jag må säga att det var en billig bil du fått tag i, såg rätt fräsch ut med men miltalet låter skumt. Mvh Erik |
|
nxv |
tja, milantalet kanke inte är att lita på,, men till det priset så skiter jag i vilket :) men växellådan? är det bara ett byte som gäller, eller finns det nått hopp att laga trean? |
Carl Adam Andersén |
Det blir billigare att byta lådan, du kan säkert få tag i en låda för en tusing, kanske mindre. |
nxv |
jo, det är ju inte dyrt att köpa en beg låda, det skulle bara vara skönt att slippa byta den :) men det går ju att köra ett tag utan trean, det får bli ett senare bekymmer att byta den. bara de inte lipar på regbesiktningen.... men men, den 6 juni får vi se vad som händer. |
| Låda från 320i passar, men den är klenare. Jag har en bra till salu för 600kr om det är intressant. | |
nxv |
var nånstans? är det för långt bort så blir det inte så lönsamt, men jag skulle nog allra helst vilja ha en 325låda, då jag ska trimma lite lätt, (och jag har medfödd blyfot) |
|
Det är en M front av typ 1 fram till 87:orna... resten är ju lite svårt att avgöra...:) |
|
| Om du tycker om att gasa så bör du nog skaffa en 325-låda, annars får du förmodligen snart ras | |
nxv |
jag ska lägga upp nya fina bilder nu i veckan när jag kommer åt bilen :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.