AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.113

Byte av dörrlist? (Den med gummi/sammet)

Hej hopp,

Vänder mig till den bästa platsen som finns om man behöver hjälp med något för bilen. Köpt en ny list till förardörren eftersom den gamla är väldigt slut. Det är listen som sitter i själva dörrhålet av gummi/sammet. Att det bara är att dra ut listen förstår jag, men frågan är då följande.. hur tar man bort det inre instegsskyddet/tröskellist. Det är den som består av hårdplast och går från mattkanten hela vägen till gummi-/sammetslisten. Antar att den skall dras eller lirkas åt någon riktning men vilket.

Någon som har ett tips, så blir jag glad, letar gnek och gnirk och detta är en del av åtgärdsprogrammet. Är så innerligt less på ljuden.. Förresten, det är ngt som låter bak också, som om det kom från hatthyllan, ett litet dovt klonk vid start ocg stopp (hörs om det är heltyst)

Trevlig helg till alla!!

T
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte den listen som gnirrkkkkar utan den som sitter runt fönsterkarmen på dörren, den torkar mellan fönsterbågen och listen. Ska ned vaselin här se bild så blir det tyst.
Länk
Dörrgångslisten
Det är istort sett bara att "rycka" till så lossnar, det kan hända att du får byta nått av "clipsen" men prova att lossa den i ena ändan och dra den framåt eller bakåt. Har inget annat standarknep för den listen.

///MVH Hasso
Länk
Tack Hasso för hjälpen, åter igen.
Skall prova det under lunchen.. du menar att den skall dras åt antingen framåt eller bakåt och inte inåt eller uppåt?

Vet att gneket i huvudsak kommer från listen i fönsterkarmen, den åtgärdar jag oftast med Gummi Pflege. Detta ljudet är mer klonk från stolpen och JWR tipsade, efter att han justerat låset lite, att jag borde byta listen för att få lite mer tight-het (?) samtidigt som den tätade/flexar mer.

T
Hur mycket vaselin skall man använda, och vilken sort? Jag har ett specialsmörjmedel för gummi som egentligen är tänkt för bromscylindrar, funkar det med sånt istället tror ni?

Den som inte frågar får inget veta...
Oj, det är jag inte mannen att svara på.. men om det är för gummi och inte silikonbaserat så borde det kunna hjälpa. Använder som sagt BMWs egen. Använder en liten svamp som jag sprajar lite eller deras tub med svamp.

T
To
34
Totte
X3 30e - 21
T:

Vad fick du ge för listen? Jag har en -01 och där är också listen slut!!! Det måste väl ändå vara dålig kvalite?

Och hur gick det med hatthyllan, har du kommit på något botemedel där? Har samma/liknande ljudfenomen på min bil, och jag drar mig för demontering då jag har en elektrisk solgardin där bak.
Totte: Hmm, glömt det exakta priset eftersom jag köpte lite annat också men jag tror att det var ca 450,- Det låter lite häftigt att listen skulle vara slut på en 01-a men det beror väl mkt på hur mkt man kommer är listen när man kliver i och ur, antalet ggr dörren stängs/öppnas etc..

PowerMac: Inte kollat hyllan än, men jag återkommer om jag kommer på ngt.

T
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Apotekets vaselin är utmärkt, på min -01 sitter det en mjuk "tyg" list runt fönstret så där ligger inte gummilisten direkt mot karmen=inget gnissel när värmen kommer.
Klonk i dörrgången beror oftast på sliten "dörrnäsa" dvs teflonbussning på låsanslaget i dörrgången , man kan prova att linda lite eltejp runt för att se om det hjälper, så är det bara att byta bussningen.
Dörrgångslisten var dålig på min -96a trots endast 4000 mil, beror till stor del på att man gnider ryggen mot den när man kliver ur bilen.

///MVH Hasso
Länk
To
34
Totte
X3 30e - 21
Jag kollade med grannen igår, han har en V70 -05. När vi kollade hans lister så var listen vid förardörren redan sliten och sprucken i överkant!!! Så detta är tydligen ett problem som fler bilmärken lider av. Är inte detta något som tillverkarna egentligen skulle byta ut kostnadsfritt? Jag menar, inte ska man väl behöva köpa nya dörrlister redan efter 3-4 år (5500mil har min bil gått)?

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har sett den effekten på de flesta nya bilar, verkar som kvaliten har sunkat ur totalt.

kikade på grannens 80tals mazda, där ser listerna sprillans nya ut efter 30.000 mil

dock är karossen bortrostad....
Jag har hittat en sida som beskriver olika missljud och hur man "tystar dom". E39 är kababel ett och annat missljud för att säga det minsta. Länk
Man kan nog förmoda att pga miljöbestämmelser så är kvalitén på materialet i gummilister inte så hög. Man får helt enkelt inte använda samma material som förr. Därför får man nog acceptera att skador kan uppstå efter 3-4 år. I fallet E39 så är det som Hasso skriver pga att man hela tiden kommer imot och gnider på listen när man går i och ur bilen. En taxi-E39 kan nog göra slut på dessa på ett halvår....)
Min -00 har punka på listen sen nåt halvår tillbaka, dock inga övriga missljud eller gnirk i kupén. Att man kan hitta många missljud i i en E39 när det väl finns sådana beror ju på att den normalt är så tyst. Försök hitta missljud i en rallybil...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.