|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Skulle det inte bli "lagligt" att tanka etanol i sin vanliga bensinare snart? Det är ju ett steg mot att kanske få regbesiktiga med etanoldrift också. -Phil |
|
|
Som jag ser det, finns två faktorer som 'bromsar' utvecklingen av alternativa drivmedel för masstransporter (dit bilismen tveklöst hör). - Att ersätta eller konvertera alla i dag existerande fordon med förbränningsmotor, skulle vara mycket resurskrävande och dyrt (både för den enskide och för samhället). - Oljebolagen, i ohelig allians med politiska och andra makthavare, har allt att vinna på att oljeberoendet fortsätter. Så länge västvärlden (och i växande grad även länder som Kina och Indien) behöver olja för att fungera, ger det massvis av politisk och ekonomisk makt att ha kontrollen över oljeförsörjningen. Dessvärre är det så, att brist på olja bara ger dessa aktörer ännu mer makt, eftersom de kan ta ut ännu högre pris och ställa ännu fler krav för att leverera.... Den dag oljan VERKLIGEN tar slut, kommer sagda aktörer garanterat att ordna fram alternativa energikällor, om inte annat så för att behålla sin makt och rikedom. Men inte förrän oljan är riktigt, riktigt slut, tyvärr..... Den positiva sidan av detta ä, att lär vara mest lönsamt att då förse världen med ett bränsle som går att använda i befintlig fordonspark - kanske ett biobränsle med egenskaper snarlika bensin och diesel. Så jag är inte orolig att min för surt förvärvade slantar inköpta bil blir värdelös i brådrasket. Däremot får man nog anta, att bränslesnåla bilar kommer att öka i attraktivitet framöver, medan energislösarna i växande grad blir förbehållna de som har råd - man kanske skulle köpa på sig lite oljeaktier trots allt?. /// Gunnar E. |
|
|
Hybridtekniken har den fördelen att den inte direkt konkurerar ut oljebolagen, vilket rimligtvis borde gynna denna teknik. En hybridbil borde kunna bli i stort sett utsläppslös i tät stadstrafik och kökörning. Vilket kommer att leda till gynnsam lagstiftnig som vi redan nu kan se med gratis parkering, och låga förmånsvärden. Sen finns det givetvis risk för straffskatter på icke miljöväliga fordon. SUV segmentet har man redan nu börjat hacka på. Frågan är bara kan man få till en kul motor som är värdig en lyxprestandabil? Föresten, har någon provkört den nya Hybrid-Lexusen? Finns den att köpa i sverige ännu? Länk |
|
|
Jag som går i köp tankar och har gillar idén/tanken med etanol bil hade fördelen att träffa en duktigt etanol freak=jobbade på en bilföretag som nyligen har börjar annosera etanol bilar.... Det enda som jag kunde få fram med etanol bilen var följande: Kan vara svår startad på vid kraftig kyla men då är det bara tanka mera bensin nu ingår även värmare i dessa bilar. Sen behöver den flera oljebyten än en vanlig bensin bil. SÅ länge bensinen kostar över 9.75 så är det billigare att köra med Etanol enligt en beräkning som han visade. Dessutom disskuteras det om att man ska få slippa den tull avgiften som drabbar oss som måste igenom stan under vanlig arbets tid**** Sen finns det möjlighet att parkera gratis på några av de p-hus i stockholm och andra storstäder vilket är + med tanke på att parkering i stan(stockholm) är ofantligt dyrt. Undrar när det kommer en etanol bil från bayern eller andra större bilfabrikanter? |
|
|
Intressant att läsa era synpunkter kring detta. Jag gör nog slag i saken och slår till på E90:n och Gammelmercan. Man lever väl bara en gång? Miljösamvetet ska jag bättra på genom att lägga en order på "pyttependlaren" Chevy Matiz 3cyl! Så Philip S, det är inget skämt! (Kan ni tänka er känslan när jag står på bilträffarna bland de stora Impalagrabbarna och skryter över Chevans potens med öppen motorhuv?) Leffo |
|
|
kom ihåh Leffo: det är ingen chevy det är en Daewoo som är uppköpt av chevy ;) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Etanol är framtiden. -Kan utnyttja dagens distributonsnät rakt av. -Kan köras i dagens bilar (ev med en liten modifikation) -Bra för miljön -Är kretsloppsbaserat. Dessutom är inte produktionen något problem i sverige. I dag tar man in +100.000.000.000 kr i energiskatt, dessa pengar används till att betala för för att man INTE ska jobba jobba genom olika varianter av olika understöd. varja dag sitter mer än en halv million sysslolösa. Använd pengarna till att producera etanol och ge riktiga jobb. Vi kan lätt producera 10ggr så mycket som vi kan göra av med.... Om 50 år kanske vi kör på vätgas.... |
|
|
Jag undrar vad politikerna ska göra den dag alla åker omkring i elbilar som inte släpper ut nåt skräp. Hur ska de då motivera energiskatt? Alla pengar de kommer att förlora på att bensin inte säljs mera t ex. Hur ska de då finansiera bidragsamhället? Det är ju sossarnas smala lycka att vi röker, krökar, spelar och kör bil. Annars skulle ju folk va tvungna att jobba! Det blir väl 100% skatt på de som jobbar antagligen iofs... Fyra cylindrar är fyra för lite |
|
|
Shifty: Jag tror att du har rätt banne mig. Miljöbilar är idag bara floskler för att lätta samvetet, ungefär som viss är jag feminist snacket från en korpulent 50+ årig patriark... Hoppas dett vänder snart. OTTO-motorn är rena rama flintyxan. Visst borde det gå att tillverka rena roliga effektiva motorer. |
|
|
Att samhället lever är tack vare en stor del av dubbel moralen som finns, rök inte du får cancer men tänk på personer som tillverkar ciggen har detta som leverbröd, kör inte bil du släpper ut avgasen men ta ett jobb 100mil från hemmet bara du jobbar enligt staten, drick inte sprit det är skadligt men köp på system bolaget helst och ofta, spela inte du blir beroende men sätt upp jack vegas automater vid varje pizzeria eller restaurang, |
|
|
Shifty "Hur ska de då motivera energiskatt?" Inga problem, hög skatt kan alltid motiveras, se nedan -Vi har väldens högsta skatt på alkohol för det är skadligt och skall minimeras. -Vi har väldens högsta skatt på rökning för det är skadligt och skall minimeras. -Vi har väldens högsta skatt på bil/bensin/miljö för det är skadligt och skall minimeras. -Vi har väldens högsta skatt på arbete och boende för det är skadligt och skall minimeras. |
|
|
Säger bara en sak. WWW.ETANOL.NU Björn J. |
|
| Porsche planerar hybrid-Cayenne: Länk | |
|
och jag planerar en etanolkonverterad motor med KE-jet har några lämpliga offer i garaget :) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.