|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderade nyligen kring detta då jag tänkte investera i 2st bilar. Funderade på att köpa en helt ny skapligt utrustad 320i E90. och en pedantskött entusiastbil Mercedes 450 SL Cabrio (Dallasmoppen). Mercedesen tänkte jag behålla många år. BMW:n c:a 6 år. Eftersom det handlar om en större summa pengar för mig så börjar man nu backa lite på grund av alla bilfientliga miljödebatter, höjda bensinpriser, Domedagspredikan om Bensinbrist/kraftiga prishöjningar samt omättlig efterfrågan på bränsle i Kina och USA. Bilfabrikanterna börjar också satsa mer på alternativa bränslefordon (vilket i och för sig är bra för miljön) men hämmar troligen efterfrågan på bensinbilar. Men man ställer sig ju frågan: Törs jag köpa dyrare bensinbilar idag? Vad händer med värdet imorgon då bensinbilen den är hopplös omodern? Är det några fler här som har/haft funderingar kring detta? Leffo | |
| Bensinbilen är kvar ett bra tag till, fast då i kombination med hybridteknik som Toyota och Lexus använder sig av. Det är vad jag gissar på i alla fall. Frågan är bara när vi får se en BMW hybrid. Kanske en diselhybrid, vem vet... | |
|
Om jag skulle köpa en ny bil idag så skulle jag nog köpa en Saab BiPower, etanolbil med turbo. Riktigt pigg maskin som är hyfsat rolig att köra, med miljöbilens alla förmåner! En 9-5 2.0t BiPower VectorSprt kombi kostar 291.000kr, vad kostar en 320? MVH Erik _____ Bilen Länk |
|
|
Kanske en bättre affär (på sikt) att satsa på en ny Toyota Prius som bruksbil istället då? Leffo |
|
|
När det gäller alternativa bränslen måste man komma ihåg att en stor del av hindret mot förändringar är utbyggnaden av infrastruktur, dvs att kunna tillhandahålla bränslet till konsumenterna. Bensin och diesel är ju sedan länge väl utbyggda. Etanol verkar i alla fall vara på gång i Sverige. Gas av olika slag kan knappast sägas vara nära en god täckning. El finns det däremot gott om platser att "tanka" på. Förutom att det skall gå att få tag i det alternativa bränslet måste det också produceras i avsevärda kvantiteter om det på allvar skall kunna ersätta bensin. Allt detta gör att det kommer att ta många år att fasa ut bensin-bilar. Själv skulle jag inte tveka att idag köpa en bensin-bil för att bruka den i sex år, men när den perioden är till ända kanske saker och ting ser annorlunda ut. |
|
|
Leffo: Bor du i centrala stockholm? Om inte finns det inga fördelar med en prius som jag ser det. Tror betydligt mer på en flexifuel bil som kan gå på både etanol och bensin. Det kommer nog säkerligen vara den "stora" grejen de kommande åren. Priusen är 100.000 för dyr och byggd för trängselkörning i tokyo. |
|
|
Jag har också funderat på detta men jag är övertygad om att vi kommer ha bensinbilar åtminstone 20 år framåt i tiden. Det känns som att alternativen än så länge ligger en bit bort. Om en oljekris inträffar liknande den på 70-talet lär det bli dödsstöten för de största SUVarna, ffa de amerikanska. En liknande "död" drabbade monsterbilarna under 70-talet (Charger, Challenger, GTO etc). Jag tror att man törs köpa vanlig bensinbil (320 E90), dessa bilar lär det finnas efterfrågan om 10 år och lär nog överleva en kommande oljekris. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
| Satsa du på en hybridbil. Bensinpriserna kommer förmodligen att stiga mer framöver vilket gör både din körning dyrare och din bil rätt kall på begagnatmarknaden om 10 år. Med el kan man ju köra för 2 spänn per mil, helt otroligt att den inte är mer populär när bensinen är så dyr här. | |
|
acey, jag bor i centrala Uppsala, men regler (Trängsel/P-avgifter) som bestäms i Stockholm har en tendens att sprida sig till närliggande städer. Jag har tittat på Prius och visst är den högt prissatt men det är lite spännande teknik också. Men som sagt jag har inte bestämt mig ännu. Mardrömmen är t.e.x. Efter 3 år med E90:n och Mercan så skjuter bränslepriset i höjden och bränslebilarna beläggs med mycket höga skatter. Kul då att äga en 3år gammal BMW och en dyr entusiastbil som inte är värd något. Dessutom blir orimligt dyra att köra med. Tankarna plågar mig... Leffo |
|
|
Jag skulle lägga denna oro i byrålådan och ta fram den igen när du ska byta din bil om 6 år. I dag är dom flesta alternativ till bensin/diesel dyra, opraktiska och oeffektiva. Det är mycket på gång men det kommer att ta lång tid tills bensinbilarna blir i minoritet. En bensinbil kommer garanterat att gå att sälja om 6 år men köper då någon form av "miljöbil" så är det ju inte omöjligt att annan ny teknik har gjort denna ointressant då den ska säljas. Ny teknik har alltid sina risker...Det var ju t ex inte helt lätt att sälja en begagnad Betamax video ett par år efter lanseringen trots att den hade bästa bildkvaliteten. ___ //Ulf |
|
|
Jag tror det är lugnt. Jag tror bensinbilen kommer att finnas i många år till. Ännu finns det stora oljereserver. Däremot kommer alternativen att bli fler. På sikt 25-30år kommer nog bensinbilen att bli en "statussymbol". Eftersom att bensinen kommer att vara mycket dyrare än alla andra bränslen. |
|
| Alternativa bränslen som etanol med flera är svåra att få fram i tillräckligt stora volymer till vettiga kostnader. Hybridtekninken däremot är endast beroende av bränslecellernas kostnadsutveckling, och den skall visst gå rasande snabbt. Toyota Prius är en av marknadens driftsäkraste bilar, den anväds tom i taxitrafik. Och om man får tro Teknikensvärds begagnathandbok så är den kanske allra driftsäkrast på marknaden. Detta trots ny obeprövad hybridteknik. Ett nytt batteripaket (om det nu skulle gå sönder mot förmodan), kostar i dagsläget 35000:- Frågan är bara om man kan bygga roliga och starka hybridmotorer värdiga en BMW? | |
| Dessutom är det väl ingenting som hindrar att du bygger om din e90 till etanoldrift om 6 år. Det går väl redan nu att göra på de flesta bilar, borde ju inte precis bli svårare om 6 år. | |
|
Varför kan du förresten inte sälja din E90 om 4 år som så krävs? |
|
| När väl oljan är "slut", så är den ändå inte det för det finns en herrejösses masa oljesand som man inte vet riktigt hur man skall kunna utvinna bränsle ur med god ekonomi. Tippar på att oljebolagen forskar en hel del på den fronten. Däremot så är inte situationen med förbränning av enbart fosila bränslen hållbar i en storstadsmiljö där bilismen och dess avgaser är ett jäätteproblem. Och värre blir det nu när alla kineser och östeuropeer skall ha var sin bil. Och helst då en stor BMW med V8 ;-) | |
kilroy |
Utfasningen av bensinbilen kommer nog att ta sin tid. Men alternativen kommer allt snabbare och en internationell oljekris kan över en natt göra halvintressanta alternativ mycket intressantare.Allt fler inskränkningar i den privata bilismen kommer att ge oss ett nytt sätt att se på transporter.I en annan tråd här på forumet skrev jag, lite på skämt, att om 10-15 år så får vi njuta av vår BMW i garaget eller på parkeringsplatsen medan vi kontrollerar att batteriet till elbilen är uppladdat inför nästa dags körning....Lite på skämt...men kanske ännu mer på allvar...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
| Passa på att njuta av era förbränningsmotorer så länge det går. Förr eller senare kommer bensin- och dieselpriset bli så högt att det inte går att motivera dem som bränsle till fordon. Jag har köpt på mig stora mängder oljeaktier och kommer garva hela vägen till banken om tio år. Cyklandes. :-) | |
| Jag skulle gärna se en inbyggd löstagbar cyckel i BMW:s hybridtjossan. :) | |
|
Bensinbilen kommer absolut att finnas kvar i många år framöver. Men jag tror att hybrid/biofuel/flexifuel kommer att kapa åt sig stora marknadsandelar, säkert minst halva marknaden inom en tioårsperiod. Framför allt inom företags-/tjänstebilsmarknaden kommer miljöbilar att bli en stor grej, helt klart. Fler och fler tillverkare satsar på flexifuel och jag skulle inte bli alltför snopen om BMW kommer med sin lösning inom en snar framtid. Skulle jag stå i bilbytartankar idag skulle nog en S40 1,8 Bifuel vara ett alternativ. Trevlig liten bil med bra miljöegenskaper. //Chrille |
|
|
Nu har jag inte läst hela tråden. Mercedesen är ju inte helt svår att bygga om till etanoldrift om det skulle behövas i framtiden. Köpa ny hybridbil? Ehh jo kanske en bra idé. Har en kille på jobbet han har en Cocus etanolare. Han säger att snart så kommer P-förmånerna att försvinna eller ändras. Vi får se. Finns det inga roliga hybrider som man kan köpa då? Kommer BMW med en etanolare om något år? Är Saaben den enda som rör på sig? -Phil |
|
|
Chevrolet Matiz 0.8 (3cyl) på väg in. Är det ett skämt eller? -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.