|
|
|
|---|---|
|
Hej, Mitt batteri var en morgon helt dött på vår Z3MR. Batteriet var ett original batteri från 1997, så det var dax för ett nytt. När vi stoppade i det nya igår, mätte vi för skoj skull hur mycket tjuvström den drar, och det visade 0,18 A. Någon som vet om det är normalt ? Om man har ett batteri på 76Ah ( om jag tänker rätt ), så borde det alltså bli 0,18 A * 24 = 4,32 Ah. 76 Ah / 4,32 Ah = 17 dygn innan det är tomt igen ? Vet ej om räkne exemplet är korrekt, men tycker nog allt att det låter som en kort tid. Om bilen står 2 veckor, så kommer den nog inte starta i så fall. Tacksam om någon kan sprida lite ljus i mörkret :-) /Supercharger | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du måste kolla efter minst 16 minuter då bilen går ned i sleepmode/vilströmsläge hur mycket den drar. Max vilström är då 30mA för en Z3. ///MVH Hasso Länk |
|
180mA låter som sagt mycket jag hade om jag inte minns fel någonstans runt 22 mA, du glömde väl inte att stänga av bagagerumslampan?? Mvh PG |
|
|
Hej, tackar för info. plockade faktiskt bort glödlampan innan vi testade :-) Osäker på tiden, men bör absolut varit längre än 16 min. Vad tror Ni om räkne exemplet ? Kan men resonera så ? |
|
|
Mättes "tjuvströmmen" när bilen var låst och larmad? Min Z3 brukar klara att stå larmad i 2-3 veckor och ändå starta direkt. hasso: Vad är det för funktioner som drar ström efter att man stängt av bilen? Z3 är ju ändå - har jag fått för mig - en ganska primitivt uppbyggd bil utan en massa datorer och annat. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
| Förra vintern stod min Z3M i 4 månader utan underhållsladdning och den starade direkt efter detta. I år blev resultatet att bilen fick ett nytt batteri och Beppo blev lite fattigare... :D | |
|
Hej, Bilen var olåst och olarmad. Tog bort minus polen och mätte mellan polen och klämman. Det gör ju inget att den "måste" köras varje vecka :-), men ändå lite synd att man inte får förtroende för att den skall starta om den stått ett tag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.