|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha avverkat 21 olika bilar sedan körkortet togs är det dags att testa en BMW. Går ut lite försiktigt med en 525iA Touring -92. Hade egentligen tänkt fortsätta med SAAB som jag kört de senase 13 åren, men suget efter en hyffsad vass kombi för bara en bråkdel av vad en 9.5:a kostar gjorde att jag fick tänka i lite andra banor. Var inne på Mercedes men hittade ingen till vettigt pris just nu, så det blev en BMW istället. Rätt skönt att emigrera från SAAB-träsket. Vet ju fördelarna med en gammal SAAB, men även nackdelarna. Problemet är att jag inte vet specielt mycket alls om BMW. M-märket i fronten tillexempel. Tänkte inte ens på det när jag kollade bilen. Vad innebär det? Spoilern å listerna på trösklarna? Å varför står det "hamann motorsport" på motorn å bakluckan? Extra kusar? Tyckte egentligen att bilen var lite dyr, fick ge 30 000:- för en -92:a. Jämfört med min gamla 9000 T så saknar den en hel del finesser. Farthållare, färddator och skinnklädsel t.ex, å ketchup effekten förståss..... Men den saknar även taklucka, och det är nått jag verkligen uppskattar. Att den saknar alltså. Fy sjutton när en taklucka börjar strula. Lacken är inte i så bra skick, blästrad front och repig. Men det är nästan ingen rost alls på bilen. Den känns väldigt fin maskinelt och jag tror att mätarens 21000 mil är riktiga. Kollade runt lite idag och konstaterade att den nog inte var så dyr som jag upplevde det. MEN det finns ett problem jag upptäckte när jag körde hem den: Växellådan. Om man inte toktrampar så går det bra, men stämplar man max (inkl kickdown) så slirar den en sekund. Under den tiden hinner motorn varva upp till ca 6000 varv, sedan hoppar växeln i eller så går lådan i skyddsläge. Å jag gillar att toktrampa! Får väl börja med att byta olja och filter, få se om det blir bättre. Kollade igenom alla gamla kvitton och oljan+filtret byttes -99. Sedan dess har bilen rullat 8000 mil. I övrigt verkar den väl servad, så jag får väl försöka skärpa mig och fortsätta med det. __________________ P-E | |
|
Först av allt, grattis till köpet och välkommen hit! ;) Helt rätt av dig att byta upp dig till en BMW! Hehe... M-märket i fronten kan antyda på att den sitter nån slags M-utr på bilen. T.ex sportchassi, sport-stolar, M-spoilers. Men inga många fall är det tyvärr en enkel "dekal-trimmning". :) Det kan även vara samma sak ang. Hamann Motorsport på motor och baklucka. Har du tur rör det sig däremot om en riktig trimmning! Detta är förstås svårt att avgöra när man varken sett, hört eller kört bilen. Har du möjlighet så lägg gärna upp en bild på bilen så kan det vara lite lättare att bedöma. :) Problemet med lådan beror troligtvis bara på att filtret och oljan inte är så fräsch. Hade samma problem på en M535:a som jag hade för några år sen. I den hjälpte det att byta filter o olja. Åter igen, Grattis och välkommen! ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.