AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.839

Återmontering hatthylla E39?!

273
Pärlan
BMW 523i -96
Hej.
Har någon av er här monterat lös hatthyllan på er E39?
Hittade en beskrivning här på forumet men jag är orolig över hur svårt det är att återmontera hatthyllan igen. Vill nämligen byta högtalarna bak i bilen. Vad ska man tänka på vid återmonteringen?
/ Jonatan

BMW - För att det känns rätt!
An
142
AndersE
Befinner mig mellan två BMW:s
Jag bytte högtalarna i hatthyllan utan att ta bort hatthyllan. Det var lite pilligt men det gick.
273
Pärlan
BMW 523i -96
Jasså? Berätta gärna hur du gick till väga.

/ Jonatan

An
142
AndersE
Jag är ju ingen audiofil så det slets och drogs en del men jag gjorde följade.
1. Lossa näten över högtalarna.
2. original högtalarna sitter med 4 skruvar, en i varje hörn (stjärn skruv tror jag det var).
3. Högralaren är limad fast med något skumgummi liknande material som man får sköra bort eller hacka bort :-).
4. lyftupp högtalaren och koppla in det nya.
5. jag skar bort lite av hathyllan (mm). för att högtalaren skulle få plats.
6. jag fick nog bara i tre skruvar men det sitter ändå.
7. montera galler och voila så är du klar.

Jag monerade några infinity högtalare för runt 1000 lappen.

lycka till! /AndersE
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Som AndersE säger, är det rätt trångt att komma åt skruvarna. Skumplasten runt dem är rejält seg att få bort, men det är nog destå omständigare att ta bort hatthyllan. Efter lite pillande får man dit alla skruvar.

En smula tålamod är allt som krävs. Se till att få tätt runt högtalaren bara.... viktigt.

6a - för det är du värd
273
Pärlan
BMW 523i -96
Hej.

Man tackar för tipsen. Högtalargallren går alltså att ta bort? Trodde de var fastgjutna i hatthyllan.

Stämmer. Är nog betydligt jobbigare att demontera hatthylan från bilen än det är att gå via högtalargallren.
/ Jonatan

An
142
AndersE
Appelqvist: vad menar du med "Se till att få tätt runt högtalaren bara.... viktigt." är det att skruvarna skall skruvas åt ordentligt så att högtalaren ligger tätt mot hatthyllan eller? Man är ju inte proffs på sånt här men jag tycker att det låter ganska bra nu så jag oroar väl mig i onödan :-).

mvh/AndersE
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
När jag slet bort allt "smetgummi" runt högtalaren, fick jag lite lucka runt det nya elementet, detta ledde givetvis till sämre ljud. Efter att ha satt en ring runt med lite ny tätmassa, blev det ett klart lyft.

Men mina Sony-element kan ha varit ovanligt små i diameter. Alla har säkert inte detta problem.

Nu är ju inte bakhögtalarna prioriterade ljudmässigt, men de ska ju inte försämra det övriga ljudet iaf. =)

6a - för det är du värd
An
142
AndersE
Okej, tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.