|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| De har jag tänkt rätt mkt på.. varför tävlas de så lite med Diesel bilar?? Nya 535d med lite modd måste ju dra vadsomhelst.. lr? | |
|
visst ska de tävla med en BMW 320 diesel i STCC? Hörde repotage på sportradin, enda gången man körde genom inlandet och bara P4 fungerade, så pratade de BMW! Så där rök den vinstlotten...... /Christian Snart 535dAT -05 |
|
|
Runt 240 hp trodde de. Men det försprång de andra skulle få mot effekten skulle de vinna med vridet, accelerationen sa den glade föraren. Hittar inte något om det på STCCs hemsida, synd... /Christian Snart 535dAT -05 |
|
|
Vadå vinna med vridet??? Det är effekt som gäller när man vill vinna race! |
|
|
"Vadå vinna med vridet??? Det är effekt som gäller när man vill vinna race!" Vrid = Effekt Effekt = Vrid Enkelt förklarat och om vi har ett varvtal på motorn. Alltså, har man mycket vridmoment i en dieselmotor vid ex. 3000 rpm så har man mycket effekt vid 3000 rpm. Även om man kanske har mindre toppeffekt än bensinarna så kanske man har mer effekt (p.g.a. högre vridmoment) längre ner i registret. Kan man anpassa utväxlingarna efter detta så kan man kanske bl konkurrenskraftig ändå. För att man lyckas utnyttja den högre effekten där den finns i dieseln. |
|
|
Effekt (hp) = Vridmoment (Nm) * Varvtal (rpm) / 9550 (konstant för ovandling till SI enheter) Man brukar tala om maxeffekt och max vridmonent. Du har inte två max effekt punkter. Det är liksom ett sätt att beskriva motorns "utseende". Med bättre verkningsgrad så är en diesel starkare på låga varv. Däremot kan man inte varva lika mycket vilket gör att en bensinbil klarar att nå en högre toppeffekt. Om man kör raktfram oändligt långt vinner naturlilgtvis bilen med högsta toppeffekt. Nu är parallellerna mellan banracing och dragracing inte SÅ tydliga. Jag tror många race har vunnits för att en bil har bättre acceleration, ut ur kurvor t.ex. och då kan man vinna strategiska placeringar. Rätta mig om jag har fel.... /Christian Snart 535dAT -05 |
|
|
Finns en gubbe i Kiruna med en 540d. En e60 med 7:ans deselmotor. Vet ej vem eller vars den är byggd, men det är nåt fruktansvärt vad den bilen går. Han drar M5or bl.a. med den. Kanske inte i toppfarten, men i accet har dom inget å säga till om. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Dr Tinnitus, Vrid = Effekt ??? Effekt = Vrid ??? Jag vet mycket väl hur vridmoment och effekt är kopplade till varandra. Chrisod, har gett ekvationen som visar hur det ligger till. För maximal acceleration vill du ha ut så mycket effekt som möljigt alltså högt vridmoment vid högt varvtal. Vad du har för vrid vid 3000varv är ointressant i racing. Du får inte ut någon hög effekt pga att vartalet är så lågt. Orkar inte debbatera detta ämne, finns en annan tråd om dett adär bjoerck har skrivit långa uttömmande svar om detta. |
|
|
BjörnB. Ja, jag sa väl inget som var fel i min enkla förklaring......? Jag påpekade bara att effekt och vridmoment hänger samman, enkelt uttryckt. Jag påpekade bara at om man med en växellådas hjälp kan utnyttja den effekt man nu har på bästa sätt, oavsett om det är diesel eller bensinmotor, så kan man kanske bli konkurrenskraftig. Ja även om man kanske har lite mindre toppeffekt men mer effekt lägre ner i registret, som en diesel ofta har. Man räknar idag med att landa kring 280 Hk i bensinmotorerna i STCC. Om då en diesel ligger på säg 240 Hk så har den ju ett underläger i ren toppeffekt, ja. Men den kanske har ett övertag i effekt i det övre mellanregistret. Då man inte har en helt steglös växellåda eller får använda hur många växlar man vill, så kan man knappast få till i alla lägen 100% perfekt utväxling som håller motorn på maxeffekten exakt. Det betyder att varje växel är något av en kompromiss för att täcka ett så bra effektområde som möjligt för det fartområde det på den växel det handlar om. På väg ut ur en kurva kanske man får börja poå varvtal något för låga för att vara perfekta för att sen dra en smula för långt över maxeffekten, just för att nästa växel ska landa på lämpligaste vavtal. En motor som har ett relativt smalt varvtalsområde där den går som bäst har lite svårare att utnyttja sin kapacitet på varje växel om det är få växlar, som en vass bensinmotor t ex. En mer brytstark dieselmotor är mer förlåtande för detta, vilket kan göra att den trots lägre toppeffekt kanske kan konkurrera ändå. Jag skulle gissa att en dieselmaskin i STCC får det svårast på banor typ mantorp och klarar sig bäst på banor typ Knutstorp. Och du Björn, jag förstår detta med vridmoment effekter och varvtal kontra utväxlingar, så jag behöver ingen pekpinne, tro mig.... ;-) |
|
| Ska man vara petig så sa du inte att vrid och moment hänger samman Tinnitus, du sa att de var lika, vilket ju inte stämmer. | |
kilroy |
Att vissa orkar dra samma resonemang i tråd efter tråd efter tråd efter tråd...vecka ut...vecka in...Det ursprungliga ämnet i denna tråden förbyttes snart mot samma gamla meningslösa resonemang...Fast det är klart...det kan ju hända att det dyker upp nåt nytt i debatten...och eftersom jag skulle hata att missa någon information om vrid/effekt/hästkrafter (eftersom jag inte vet nåt on bilar) så får jag väl följa denna tråden också...precis som dom andra 29 med samma ämne...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
|
Swede Team Motor kör Saab diesel i långlopp, se länk. Länk |
|
|
Drutten. "Ska man vara petig så sa du inte att vrid och moment hänger samman Tinnitus, du sa att de var lika, vilket ju inte stämmer." Nu får du nog förklara vad i hela friden du menar......? Jag sa inget av det du påstår ovan, och det du påstår är helt uppåt väggarna..... |
|
|
Kilroy. Håller helt med dig. Så fort effekt och/eller vridmoment nämns, så brakar det igång en diskussion utan like... ;-) Min enkla avsikt var att kort och enkelt förklara att en bil kan kanske vara konkurrenskraftig även om den råkar ha lite lägre toppeffekt. Kan man med en växellådas hjälp ändå få till en hög genomsnittsligt utnyttjad effekt på varje växel så kan man ändå, även om motorn är en diesel med lite lägre maxeffekt få det att gå undan. Att sen inte alla greppade det enkla resonemanget var ju tråkigt. Jag försökte ju skriva kort just för att det inte skulle starta ne ny debatt, men det sket sig verkar det som. |
|
|
En aspekt på detta är fordonsvikten. Hur reglerna kring minimivikt ser ut i STCC vet jag inte, men normalt väger en dieselmotor mer än en bensinmotor. Viktreglerna kanske ser till att den färdiga race-bilen väger lika mycket oberoende av om motorn går på bensin eller diesel, men med dieseldrift kan man kanske klara sig på mindre bränsle vid starten, och därmed spara kilon, inte minst i det viktiga startskedet. Bara en spekulation från min sida. |
|
|
Nockenwelle. En i högsta grad intressant spekulation, tänkte inte ens på detta själv. Jag kan ta reda på fakta om detta under dagen, slår helt enkelt upp det i STCC-regelboken för -05 som ligger i garaget ;-) |
|
| Fast jag undrar om det blir så stor skillnad i vikt pga bränslet. Antag att loppet går i 30 varv på vardera 2 km, totalt 60 km. Även om bilarna skulle slicka i sig 5 liter/mil bilr det bara 30 liter, ungefär 24 kg bensin. Det finns inte så väldigt många kilon att spara med dieseldrift. I långloppssammanhang är nog fördelarna större med diesel. | |
|
Du skrev: "Vrid = Effekt Effekt = Vrid" Och det är ju inte korrekt, något som jag antar att du känner till. Likhetstecken betyder att det är samma sak, inte bara att de är relaterade till varandra. Du behöver inte bli så upphetsad över det, jag påpekade bara att de inte är identiska som du skrev. Jag skrev också "om man ska vara petig" |
|
|
Nu kommer jag att kliva på tår igen (aj aj aj) Drutten Du citerade fel, det påstås att effekt är lika med vrid. Men du skrev att vird och moment inte var samma sak....Det är det ju eller hur? Men kärnan i frågan är ju hurvida acceleration och starsnabbhet konkurerar med toppeffekt i banracing, och det skymtar ju till ibland trevligt. Jag har också haft dessa funderingar, Se Paris Dakar t.ex. Samt deras motsvarighet i Brasilien, stora diesel framgångar där faktiskt. Går även på asfalt i brasilien. Nu tar jag helg Förhoppnigsvis har jag min nya bil på måndag!!! /Christian Snart 535dAT -05 |
|
|
Intressant jämförelse tycker jag är: Nuvarande F1 motorer på 3 liter utvecklar runt 850 hk. Vridmomentet ligger runt 350 nm. En F1-bil kan accelerera från 0 till 200km/t och till stillastående igen på mindre än 7 sekunder. Personer som framhäver högt vridmoment är ett måste för en snabb bil får tänka om. Vridmomentet eller snarare dess kurva beskriver iregel motorns karaktär väldigt bra. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| chrisod, helt rätt, där skrev jag fel, vrid och moment är ju förstås samma sak, jag menade vrid och effekt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.