AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
864

Hur kopplar jag in kondingen?

dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Tjenare, nu är det så att jag har en 1F Konding. Vet att jag inte bara ska plugga i den för då 'smäller' det så att säga.

Hur ska jag göra, har kopplat i jorden, så den är klar.

...om jag fattat det rätt så ska jag ha något motstånd, men förklara gärna lite mer ingående, tack på förhand!
Robsarve
Enklast är att använda en 3 - 5W 12V glödlampa med kabel på.

Anslut kondningen till jord.

Koppla lampan mellan plus kabeln och kondningens pluspol. Lampan lyser och när den slocknar är kondingen full.
Sätt dit pluskabel på pluspolen.

OBS! lampan blir brännhet, så håll inte i den med handen.
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Tack!....

Ska testa det idag! ;)
Länk där står allt du behöver veta.. Kan vara olikt motstånd på olika kondensatorer.. tänk på det.
Groovey: nej, en 1F kondensator är på 1F oavsett märke...( förhoppningsvis)

Lampan och motsåndet fyller båda samma funktion: långsam upp resp. ur laddning fördelen med lampan är att man får en indikation genom att ljust tonar ner när mna lad upp resp. ur....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ingen fara med 3-5-10W lampa eller motstånd på 10-100 ohm. Värdena är inte kritiska, ger bara olika lång tid vid upp eller urladdning.

FP
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Okay, var ett tag sedan jag kopplade in min kondensator, det gick smärtfritt.

Men nu är det så att det FORTFARANDE "fade'ar" i alla lysen när jag basar på. Är det så att jag behöver MER än 1F? :S

kör med 2st 10" RF he2 punchar på 400w RMS

dom drivs med ett DLS A6 "the monoamp" steg.
(och så har jag ett audison steg till framsystemet som har en watt på runt 180 rms om jag inte minns fel)
Har varit uppe förr men jag tar det gärna igen: En kondensator, om än aldrig så stor, är ingen energikälla, utan endast en "mellanlagring", som kan hjälpa till att jämna ut enstaka korta/snabba strömstötar som en strömförbrukare förbrukar från en strömkälla.
I fallet med bilen så är det slutsteget som drar ström och bilens batteri och generator som levererar.
För att det skall fungera som tänkt så måste det röra sig om enstaka strömstötar med mellanliggande pauser som tillåter kondensatorn att laddas upp igen. Om man försöker ta ut en mera konstant hög förbrukning så sjunker spänningen ner till den nivå som batteri/generator orkar hålla just för stunden i den aktuella bilen, dvs beroende på en mängd andra saker, hur stor generator, hur bra batteri, hur mycket övrig förbrukning som råder just för tillfället osv.
Tyvärr marknadsförs kondensatorer i dessa sammanhang som allmänt universalmedel, effekthöjare osv. Tänk på att OM man kunde ta ut enstaka effektpulser ur kondensatorn vilket man ju under vissa förhållande kan, så måste samma effekt laddas in blixsnabbt igen så att kondingen omedelbart är redo för nästa urladdning osv. Beroende på vilket material man poppar ut i högtalarna så kan mycket väl nästa "urladdning" komma just som kondensatorn laddas upp osv, man får ingen "reserveffekt" alls osv.
All effekt måste alltid komma från bilens elsystem, därför kan de problem som du upplever förekomma trots att du monterar in jättekondensatorer.
Det sitter redan kondensatorer i alla slutstegs inbyggda nätdelar och med ordentlig kapacitet på bilens "elverk" och tillräckliga area på alla kablar osv så behövs inga extra kondingar. Om man ändå vill testa så är det bättre med flera små än en stor, eftersom små kondingar är snabbare. Man köper med fördel standard industrityp osv från någon elektronikgrossist, då får man visserligen stå ut med att de kanske är små fula blå eller svarta, istf stora neonfärgade saker med displayer och förgyllda anslutningar osv...)

FP
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Tack för intressant information!

Men då tror jag den enda, eller rätta/bästa lösningen för min del blir att ha två batterier i bilen, ett för 'stereon' och ett för bilen...
Helt riktigt, bra batterikapacitet är aldrig fel. För att inte en urladdning skall ske på sikt måste givetvis generatorn kunna ge mera effekt än man tar ut, men kortvarigt kan man ta ut mera och kompensera genom längre laddning (körning) osv. En bra spänningsreglerad laddare hemma som man kan koppla in närhelst tid finns, över en helg osv är en bra lösning.
Allt flera inser detta, dagens fullutrustade bilar kommer inte sällan in i onda cirklar där man laddar ur batteriet utan att det egentligen föreligger fel på bilens elsystem. "Ogynnsam körprofil" kallas detta ibland på BMW och andra verkstäder, det ligger något i detta.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.