|
|
|
|---|---|
|
hej funderar på att inhandla en 330 d... den är import..(belgien) och enlight färsäljaren så är bilen strypt pgr, skatte tekniskt. nu är frågan är det chippet som de har "trimmat ner bilen" med? Någon som har chipp trimmat bort det..? för om det går så kan man ju stoppa i ett riktigt trim chipp eller vad man säger och få upp effekten ordentligt! 2 = 2 2²= 4? /IX | |
|
Vad jag vet är skatterna i belgien baserade på cylindervolym men jag kan ha fel. Läs importguiden till vänster det hela låter lite lustsigt i mina öron men som sagt det finns nog mer expertis på formuet. robban här på forumet var frilansare förut han bor där nere han borde veta jag länkar till han. Asken Som fö är allergisk mot trimchip pga dom knäcker alltid nån bildel i slutet och blir en dyr historia..... |
|
| Det finns 2 typer av skatter på bilar i Belgien, en som heter BIV och är en inregistreringsskatt, denna baseras på antal hk i motorn, har motorn över 211hk så blir den ska 4900€ och har den 211hk eller mindre blir det 2500€ så det är ganska stor skillnad. Denna skatt följer med bilen hela dess livsstid och betalas 1 gång av varje ny ägare (mycket pengar till staten..) Den vanliga vägskatten går på motorvolymen och generellt sett kan man säga att den rasar iväg när motorerna blir större än 3l. Som ex så kostar min V50 T5 ca 450€ om året i vägskatt. Tex en BMW 3.0 diesel ligger på drygt 1000€. Vill du ha en M5:a så får du räkna med 2000-2500€ om året i vägskatt!! Den första skatten är forstås utöver priset med moms som här i Belgien är 21%. En del tillverkare som tex BMW och Audi sänker därför motorstyrkan på vissa av sina modeller just för att de är så stora aktörer på marknaden och skulle annars förlora för mycket försäljning. Tex nya 2.5 sexan som har 218hk har här nere 211hk..Hoppas det klarnade lite:) | |
|
humm.. frågan är ju var sitter strypningen?.. jag hoppas det är något med elektroniken... som går lätt o fixa. men det borde ju inte vara mindre volym... problematiken ligger oxå i att bmw 330 d -00 finns inte i sverige.. den kom inte ut förren -01.. kan det vara något med det? att dom ändrade om hela motorn till -01 års modellen? eller någonting i den stilen?.. den här bilen har 120 kw = ca 163hk... normala fall bör den ha 184hk vet inte exakt med någonstans där. det måste vara någon enkel strypning.. jag behöver bilen nämligen snart! (pendlar 22mil om dagen) 2 = 2 2²= 4? /IX |
|
| Ok du har den motorn, ja även där är det som sagt pga av skattefördelar..Har försökt fråga BMW några gånger hur man gjort denna strypning men aldrig fått något klart svart. Men det borde ju rimligtvis inte vara för stora modifieringar, annars skulle det ju inte löna sig.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.