AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
705

Vad är vad i framvagnsklonket?

Hallå och hej -
fantastiskt forum detta!
Det har skrivits en hel del om det som beskrivs som ett klonk i framvagnen i 5-serien och själv har jag en 525:a från 95 som har detta problem. Men hur vet man vilken orsak (av de som ständigt nämns i forumet) - som gäller just min bil?

Dvs, hur gör jag för att utesluta att det är stötdämpare, caster-stagen, spindelleder eller annat? Jag undrar mest för att jag läst om alla dessa stackare som låtit verkstan byta både det ena och det andra och ändå inte blivit av med oljudet.

Jag hissar gärna upp bilen och kollar hur mycket som helst, bara jag vet hur och vad jag ska kolla för att stegvis kunna avgöra vad som måste bytas.

Har detta redan diskuterats ber jag om ursäkt och hoppas att någon är vänlig nog att skicka svaret till mig. Tack på förhand! Nu Skall Klonket Bort!!! :)

Visa användare
66
dgx033
540im6 Touring -01
Hej!

Mitt klonk berodde på caster-stagen. Om det är de som är dåliga ska klonket tystna om du svänger fullt ut ett håll.

Prova och kör i några ojämnheter med fullt rattutslag.

Är det tyst då bör det vara stagen som är kass.

Mvh/ Viktor
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hej
Erfarenheter från casterstag:hissa upp bilen och ryck i hjulet från undersidan , prova med olika hjulutslag.
Främre länkarm: Bilen stående på hjulen, tag ett långt dragskaft och hylsa till hjulmutter, sätt dragskaftet kl 12 och rucka skaftet fram och tillbaka, titta på fälg/hjulcentrum, ingen rörelse ska kunna märkas.prova även detta med dragskaft kl 3.
Stag till krängningshämmare: Ta bort dom och känn om leden går väldigt lätt, gör också en provkörning med dom bortmonterade, om klonket är borta så är stagen/staget kass.
Har aldrig varit med om att gummit i stötdämparlagret eler dämparna har gett oljud, däremot att lagret kan ge en trögstyrd bil.
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.