|
|
|
|---|---|
|
Då är Pappas 635CSi -79a snart ute igen. Har sedan 1989 stått avställde där hemma i ett varmgarage under ett vitt täcke! Lämnades igår in på service för att den skall besiktigas in till sommaren. Har endast gått 12000mil Färgen är hennarot Utrustad med bl.a. sportstolar,sportratt, skinn, taklucka, aut, Alpina Front och Alpina-avgassystem, sänkt.... Dock finns både orginalfjädrarna + originalavgassystemet kvar. Köptes i en bilaffär i Älmhult under slutet av 80-talet, dessförinnan importerad från Tyskland. Så den har 218hk och inte 197hk. Bilen är helt underbart, i skick som ny! Till och med det mjuka ljudet när man öppnar bilen (gummilistljudet) är kvar! Stolarna är helt underbart skålade skinn. Finns inte en rostfläck, inga parkeringsskador. Har ju som sagt inte körts sedan 89 utan bara stått i ett varmt garage. Det är möjligt att pappa ska sälja den, så han undrar vad en sådan kan stå i pris..! Vad tror ni? Bild-> Länk GetawayHlm Länk | |
|
Ser ut som vanliga stolar och standard front på bilden. Men jag tror att 6-serien överlag är väldigt svårsåld här i Sverige och att ska man få ut rätt peng så måste man låta försäljningen dra ut på tiden. Sen så är de E12-baserade bilarna mindre eftertraktade än 83->, och rött kan ju vara en känslig färg, även om skciket såklart är viktigare för de flesta. Spontant så känns nånstans mellan 40-60000:- realistiskt, såklart lägre pris om stolarna är standard-stolar. |
|
|
Stolarna ÄR av SKINN - svarta! Pappa säger själv att fronten är alpina men hur det är med det vet inte jag då jag inte är så insatt i E24.... Skicket på bilen är helt underbart, fantasiskt! Fantastisk inuti med skålade skinnsportstolar med en värstingstereo för sin tid. Aldrig vinterkörd, stått avställd sen 89. Rost = 0 Finns säkert nån liten rostfläck undertill eller så men på lacken, nada. Är på service nu och kommer bli inreggad med entusiastförsäkring till sommaren. Kommer ihåg dagen då jag och pappa åkte upp till älmhult som igår, slutet av 80-talet när man va 5 år... GetawayHlm Länk |
|
|
Har missat att skriva att där är AC taklucka, elhissar, elspeglar, farthållare och C-lås med. Givitvis står allt på tyska! Hehe... GetawayHlm Länk |
|
|
Jag tycker ändå det ser ut som standardstolar, och med det menar jag inte att de är i tyg utan att det är ett vanligt chassie DVS inte Recaro eller liknande sportstolar Fronten på bilden är inte Alpina, den ser ut så här: Länk |
|
|
Jag vet inte exakt vad stolarna heter, men sportstolar är det. Original sportstolar alltså. Skålade i skinn! Fruktansvärt sköna är dom iaf! GetawayHlm Länk |
|
|
Hawkeye, Underbar bil! UNDERBAR! :) Verkar sällsynt välutrustad också! Frontspoilern är en BMW-standardspoiler. Det är INTE sportstolar på bilen på bilden, det är standardstolar. 65 000 kr säger jag rent spontant. MVH, E38B12 |
|
|
Hawkeye: Det första man undrar då, varför har den stått avställd så länge? Brudar Bärs BMW! |
|
|
Bilen ser ju fin ut på bilden, behåll den vet jag, det blir sannolikt inga jättepengar i alla fall, runt 60 gissar jag om inga allvarliga fel dyker upp vid "väckningen". Det bästa sättet att förstöra bilar (efter att vanvårda dom)är att inte använda dom. Att "väcka" en bil som stått sedan -89 är inte bara att byta olja och köra, kan i värsta fall betyda topplocksrenovering och packboxbyten i lådan. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Oerhört vacker bil! Är också lite skeptisk till att ha en bil ståendes i 16 år. Slitage på t ex motor iom att gammal olja från 80-talet fått stå och fräta? /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Golddigger: Anledning till att den har stått avställd är... 1. Brist av tid, pappa jobbar mkt. 2. Han är mäklare, i sådan liten by som jag bor i sticker det nått fruktansvärt i ögon på andra i fall han hade kört runder med den. 3. Inte varit behov av att han den inreggad då vi har 3 andra bilar i familjen. E38B12: Ser verkligen standardstolarna ut så som pappas bils gör med sådan skålning, skinn!? Värre än min (BMW 325IM som har sportstolar). t80196 mfl: Mmm är väl inte så bra att ha den avställd men dock har motoroljan bytes iaf vartannat år. Blir ju servad nu så dom lär väll byta diverse oljor på bilen mm. GetawayHlm Länk |
|
Carl Adam Andersén |
Skulle vilja veta hur torra packningarna är i motorn :P |
|
Carl Adam Andersén: Inte vet jag :) Men skulle vilja tillägga att den har varit igång med jämna mellanrum så större skador på motorn kan där ju knappast vara... GetawayHlm Länk |
|
Carl Adam Andersén |
Då har den nog klarat sig fint. Jag värderar den till 50 om man hittar en som vill ha en gammal E24 i bra orgskick. En med lite mer mil och bruks torde ligga runt 30. |
|
Är väl såna stolar standard fram till -86? "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Hawkaye, Ja, det är standarstolar. Sportstolarna har lårstöd som är justerbart. Finns 3 stolar som man hittar i E24; standard, sport och recaro. Recaro finns mest på Alpinorna. |
|
|
Hawkaye, fråga far om han inte vill byta med min E23:a på 11000 mil i nästan mint tillstånd. Den sticker inte ut, utan är sobert diskret...:-) Mats BMW CS #5847 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.