AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
720

dämpare lossnade ?!?!?!?

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Idag upptäckte jag till min förvåning att vänster stötdämpare bak hade lossnat från sitt nedre fäste. Inget såg ut att vara skadat men den bara hängde där... wtf ??? Har ett AC schnitzer chassi för övrigt.

Någon som har någon aning om vad det här beror på och vad man kan göra år det ? Helt sjukt ju...
Brukar hända med "hemma sänkningen" då man kapar fjädrarna i stället för att byta ut dem mot sänkningsfjädrar...ACS borde sitta som gjutet tycker man.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hmm får alltså kolla med OCL Brorssons i Norrköping o verifiera vad det sitter för grejjer på egentligen.. Är det nån risk att åka med bilen till verkstad eller ska man bogsera den ? Hur pass allvarligt är felet egentligen ??
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Enligt dokumentationen jag har så ska det sitta ACS runt om på bilen... OM... nu inte nån plockat av grejjerna utan o talat om det :(
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Är det skruven som lossnat så är det ju bara å skruva dit en ny + en stor bricka. tror det är M12x1,5 x65

Eller har stördämparen krängt av/över skruven å brickan?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Skriven sitter kvar så den har nog krängt sig över skruven... ser dock inget spår av brickan längre......
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Sitter ASC fjädrar och bilstein dämpare på .. ska se om jag inte kan få tillbaks dämparen på plats... dock sitter inte dämparna fast med några brickor vad jag ser... skumt..
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Märkliga saker kan hända...
För en tid sedan visade det sig att ena framfjädern ( H&R ) var av vid översta varvet (vet inte hur länge den varit det eftersom det inte märktes något speciellt) men heder åt den svenske importören som utan kostnad ordnade fram nya framfjädrar med tanke på ovanligheten att detta skall inträffa.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har satt tilblaka dämparen nu .... inte på någon av dämparna satt de fast med en bricka utanför... de satt bara i gummibussningen ... är inte det lite märligt ??? funderar starkt på att sätta en bricka utanför... borde jag göra det tro ?
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Det SKA sitta en bricka utanför, annars kan det som hände dig inträffa.Verkar inte som det sitter någon bricka där i orginalutförande enligt ETK (Bmw:reservdelskatalog)

Inte så kul när det svänger i 200++ när/om den hoppar loss ;)
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Ursäkta, men pratar vi om bakre stötdämaren!?
Hur f*n kan den "kränga" av? Ok jag har inte sprungit ut och kikat hur det ser ut, men sitter det inte en cylinder i botten på dämparen med en bussning i och sedan en genomgående skruv genom allt ihop!? I så fall, hur f*n kan då stötdämparen kränga loss.
Jag vill ha bilder på detta.

Z3MPOWER
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jepp så ser det ut... av nån anledning hade den där gummibussningen som sitter i cylindern på dämparfästet letat sig över hela bulthuvudet och krängt sig av. TIll saken hör att bulthuvudet inte är mycket större än själva bulten som man för in i bussningen. Konstruktionen ser för fan helt sjukt ut... Ska definitivt sätta brickor ivägen för bulthuvuden.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bussningens vulkning på "röret" där bulten går igenom måste ha släppt annars vore det som sagt väldigt konstigt om det kan komma över bultskallen.?? Fabrikationsfel ?? eller ålderdom ??

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.