AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
696

Har fått ett erbjudande om en 530i, behöver råd

Hej,

har kollat runt lite på erat forum och hittat en del nyttigt men behöver lite råd. Jag har fått erbjudande om att köåa följande 530i:

2001 model 5,500 Swedish miles Price 175,000 SEK
Colour: Black metallic
Fuel: Petrol
Steptronic gearbox
Info: Very high specification – sunroof, 17”/255 alloys and 16” winter wheels, GPS navigation with wide screen, TV, 6 CD changer, designer leather interior in cream and black, climate control, original BMW GPS phone, electric sun blinds, engine and interior heaters fitted, anti-skid ABS, rain sensors, halogen headlamps, electric seats.

Jag har inte haft någon BMW förr och skulle vilja veta om det är ett bra pris samt vad man kan landa på i försäkring. Bor i stkh, har garage, haft körkort i 12 år. Jag vet att det kan vara svårt att avgöra men om någon med liknande spec kanske kan svara bara för att få ett hum innnan jag ringer försäkringsbolagen. Har idag en SAAB 9-3 oo:a 200hk som jag betalar 7500:- per år för.

tacksam för intelligenta svar, inga sök på forumet tack för då behöver ni inte svara alls.

//Nillok
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att du ska importera bilen (engelska texten) och i så fall så är det ju ett par tusenlappar att addera på innan den är hemma. Varifrån kommer bilen?

Utrustningen är bra och priset är ok om allt stämmer. Milen bör kollas upp med hjälp av servicebok, garantireperationer, etc.

Försäkringen tror jag inte hamnar mycket över det du betalar idag, dock så om bilen är importerad så är det inte alla bolag som helförsäkrar den. När jag kollade 530i Touring så låg den i nivå med 9-5 Aero och V70 T5.

___
//Ulf
Nej bilen är svensksåld. Är en engelsman som har haft den här under tiden för hans tjänstgöring
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Desto bättre...Känns som ett bra pris om bilens skick motsvarar sin ålder och sina mil (ska mer eller mindre kännas om ny ;-). För att kolla försäkringen är det ju bara att ta regnr på bilen och ringa runt och som svensksåld så är det bara något enstaka bolag som inte vill ta den pga av motorstyrka/lyxbil.

___
//Ulf
Jag får försäkringen helår för 9996:- Är detta ok?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Försäkringar är svårt att jämföra då den beror på så många olika parametrar, t ex bilmodell, årsmodell, din ålder, hur många körkortsår, hur många skadefria år, var du bor, hur du bor, var parkeras bilen, har du andra försäkringar hos bolaget, mm mm. Enda sättet för dig att avgöra om 9996kr är ett bra pris är att ringa till så många bolag du kan.

Kollade själv en bil för någon månad sedan och fick premieförslag på allt från 13700kr till 18500kr så det är pengar att spara genom att lägga en timme på att ringa runt.

Tror dock inte 9996 är något överpris då jag fick pris på en 530iAT-02 på 6700kr och då har jag haft körkort i 20år och bor i en mellanstor stad (dock nära en större) och saknar garage.

___
//Ulf
Ok, tackar för dom bra svaren. FYI så var det insplanet som tog fram priset på försäkring hos Trenant (tror jag dom heter). Ska se om det blir nån affär, tydligen är det nån annan före som ska kolla på åket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.