AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
919

Problem med avgasvärden - vad tror ni?

Ha
40
Havre
328iA Coupé -96
Fick nedslag vid besiktningen på avgasvärdena - någon som har en teori om vad problemet kan ligga?

1. CO-halt tomgång för hög
2. HC-halt tomgång för hög

Värden: (gränsvärden inom parantes)
CO 2,6 (0,5)
CO 2500 0,2 (0,3)
HC 107 (100)
LAMBDA 0,99 (0,97-1,03)

Har nyligen gjort oljeservice så det utesluter jag. Bilen var också varmkörd innan. Vid mätning vid ca 2500rpm så är värdena kanonfina, ingenting att anmärka på. När sedan bilen får gå på tomgång så är till en början värderna godkända, sedan efter ca 10-15 sek så börjar de så sakta att stiga.
Ha
40
Havre
328iA Coupé -96
Hmm, ska stå 5-10 sek istället.
TobbeBMW
Har du bilen chippad kan problemet ligga där, annars tippar jag att din lambdasond och/eller dina katalysatorer har lämnat in.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur bra blev värdena vid 2500 varv, siffror? Iom att värdena blev så mycket bättre som du säger tror jag inte på trasig lambda eller kat.

Chippad bil låter troligt... =)

Mvh
Ha
40
Havre
328iA Coupé -96
Har ingen aning om bilen är chippad eller inte, sitter dock är sportavagssystem på om det har någon betydelse?

När jag besiktigade den förra året gick den igenom utan några större problem, lite högt HC (76) men det berodde nog mest på att den inte var speciellt varmkörd.

Nu har jag inte de exakta värdena här, men vid 2500 varv så var det ungefär så här:

CO 0.01
HC 0 till 5 ca

Lambda låg inom godkända intervallet, kommer inte ihåg sifforna bara.
Ha
40
Havre
328iA Coupé -96
YES! Fick ordning på det nu!

Bestämde mig för att testa en grej. Gjorde först bilen strömlös i ca 1 timme, sen fick den gå på tomgång i 15 min. Efter det hårdkörde jag den i ca 5-6 mil.

Fick dessa värden nu:
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,2)
HC 055 (100)
Lambda 1,02

Låg hur stadigt som helst på dessa värden, skumt! Men glad är man! =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.