AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.027

byta från lilla ac till stora?

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag har hittat en e34 med stora ac:n och undrar om man kan flytta över den rakt av? isf hur svårt är det på en mekarskala 1-10 där 10 är byta motor.......
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hörru, byta motor är enklare än att byta värmepaket tycker jag. Har gjort båda, dock ej fått det senare att funka än.

Men svaret på första frågan är Ja, det borde passa rakt av, alla kontakter, osv var fördraget på min, som helt saknade AC från början.

//mvh Simon
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

ok jag läste igenom lite trådar och kom fram till att det enda som skilljer lilla å stora åt är autoknappen i stort sätt. klarar mig utan

tack endå :)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det är ganska mycket som skiljer sig, med lilla ac:n är alla spjällen styrda av vajrar, med stora är det elmotorer som sköter det.

//Simon
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Man byter hela Värmepaketet som sitter i 5 stycken skruvar från motorutrymmet, 3 st slangar (vattnet) från motorutrymmet och två skruvar vid kardantunneln, tas från kupén. Man måste demontera mittkonsolen och helst också instrumentbrädan. Elen är plug and play, väldigt tydligt vad som ska vart när du tagit lös instrumentbrädan.

Har själv konverterat min 518i från standard-fläkt till automatisk klimatkontroll. Höll på i ungefär 8-10 timmar med själva installationen av värmepaktet och elen, har ej kopplat in AC-komprseeorn än men det tar väl en 3-5 timmar sen så ska man ju såklart fylla den också.

Men som nån sa så är det iaf svårare än att byta motor då man måste vara mer försiktig när man skruvar med inredningen och att det är fler moment.

Tycker du ska byta om du känner dig normalhändig, då det faktiskt är mycket som skiljer, tex möjligheten att få kall eller varm luft ur vilket spjäll man vill, är ju inte möjligt om man inte har stora klimaten. Sen så är den mycket snyggare! :)
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag ska fråga va hela alltihopa kostar så kanske det blir byte
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag vet inte om det räknas till normalhändig att fixa själva kylan, det är ju en del att göra, samt kräver utrustning.

Har du fått elen att funka? Jag har kopplat in allt, men jag får inte AC:n att starta när jag trycker in knappen, alltså relät drar inte. Hittar ingen signal alls. Har lyckats få fram att det kanske ska finnas ett relä till, fast under intstrument panelen, ovanför pedalerna, vet du nåt om de?

//Simon
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Xtracrispy> Är det verkligen alla spjäll som styrs av vajrar? Från mitt reglage vad gäller det nedre spjället, för fötterna, går det ingen vajer, inte som de två ovan. Sedan går det ju ingen vajer till "airmixen" heller, eller hur?

*BAWORAK*
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
På stora AC:n så sitter det elmotorer vid varje spjäll och tror inte det är några vajrar där, utan direktdrift.

När det gäller AC:n så har jag ju itne kopplat in den, men vid vänster kickpanel så hittade jag en kontroll-box som det står klimat**** på och jag antar att den har nån funktion. På samma chassie så sitter det även två stycken relän, om de har nåt att göra med AC:n vet jag dock inte.

Men det är ju såklart en jäkla fördel att ha en donatorbil vid sidan om när man ska installera klimaten och att man vet att den funkade innan man slet bort den.

Dock så funkar det kanon utan AC-kompressorn inkopplad då den ändå strävar efter att hålla tempen då man trycker på auto, men är det +40 grader ute så blir det ju lite tufft :)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Instämmer med övriga, jag byter hellre motor än AC. Mer info om allt jobb på tyska: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Svante: Nej inte alla reglage, menade bara de tre man kan skjuta i sidled samt fläkt reglaget.

Hmm minns inte att jag har nån kontrollbox, nu är det ju förra sommaren jag sist höll på med det här. Men det ska visst sitta relän bakom vänster kickpanel som har med kliman att göra.
Jag får börja undersöka det här nu, sommaren är ju på väg.

Tack Erik för länken, den var till stor hjälp trots att jag inte kan läsa tyska nå vidare

//Mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nån som vet om det finns nå program som crackar .pdf filer till acrobat reader?? filen är skyddad så man kan inte markera och kopiera, lite jobbigt att sitta och skriva av allt till babelfish

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.