|
|
|
|---|---|
|
Jo hade tänkta att byta tändstift(NGK) och luftfilter i bilen, vilket jag oxå gjorde, passade även på att mäta Luftmassemätarens motstånd genom att trycka in LMMs spjäll, värdet gick upp till ca 1400 ohm, sen sjönk det tillbaks till ursprungliga värdet när jag tryckte in den ännu mera. Passade även på att byta vakumslangarna på insugsbälgen. Bytte även en vakumslang från insuget till fördelaren. Startmotorn snurrrar på bra När jag senare försökte starta motorn så vill den inte starta , utan det krävs att jag trycker på gaspedalen för att det ska hända något. När jag gör det så skakar motorn å det ryker rätt ordentligt ifrån avgassystemet. (där avgaserna brukar komma ut) Släpper jag gaspedalen stannar bilen. Därför så vågar jag inte köra med bilen ;) Jag tog då och mätte upp mina tändkablar, värdena varierade från 6k Ohm till ca 14kOhm. Tändspolen visar rätt värden förutom att motståndet 0.82 ohm inte kan registreras av min ohm mätare, atagligen pga det är för litet. Rotorns kontakter var rätt korroderade, rotorns isolering hade delvis smält. En ny sats tändkablar inhandlades.(Motornord) En ny rotor samt fördelarlock sattes i. (Mekonomen) Har anslutit tändkablarna i den följd som anges på ventilkåpan. Tyvärr fortfarande samma symptom, Kontrollerade batteriets poler, som rengjordes. Inspekterade bränslepumpen i bensintanken, elkontakten hade rostat upp så den lossnade när jag petade på den, Införskaffade en ny bränslepump, som anslöts som den gamla. retur och utlopps slangarna till pumpen är av olika dimension, varför de ej kan anslutas på fel sätt. Efter dessa ingrepp återstår problemet, och nu undrar jag vad det kan vara för fel? Är det LMM som har blivit knasig, L-jetronic som har givit upp, tändspolen börjat löpa amok? Eller är det något annat som har blivit fel? Tacksam för svar, Esbjörn Zachén. | |
|
kolla tändföljden,,,,är det klaffmätare eller varmtrådsmätare,,, om det är varmtrådsmätare så sitter det en liten tunn tråd som mäter luften,,den tråden kan gå av,,,,,är det klaffmätare så sitter det en klaff som öppnas och stängs när du gasar,,(kolla upp så den går lätt men inte för lätt,, |
|
| kolla även så att mätaren sitter rätt väg,,,finns en pil | |
|
Kolla även att den inte dra tjuvluft. Kan ju ha hoppat loss nån slang när du har rotat runt. Drar man loss slangen till vevhusventen så brukar motorn gå som du beskriver. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Har trippelkollat vevhusventilationens slangar och kollat tänföljden. Luftmassemätaren är av klafftyp, och är monterad i rätt riktning. Klaffens motstånd är det samma, och den öpnas och stängs mjukt. Visserligen har motorn läckt en del olja, men verkar ju konstigt att den ska gå så konstigt helt plötsligt. |
|
| Det kan ju vara så att ett stift är defekt.:( | |
|
Nej jag tvivlar på att stiften är defekta, har haft i en uppsättning Beru X stift oxå. Men man skulle ju kunna tänka sig att stoppa tebax de stift som satt i från början. Ska ta och öppna upp LMM så jag kan mäta motståndet på den samtidigt som den får ström. Den här sidan hade ju rätt vettig information, samtidigt som man får reda på hur den ser ut inuti: Länk |
|
|
Satte du tillbaka tändkablarna i rätt ordning? Låter som om du fått några tändkablar till fel stift! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fick du ordning på bilen ? Billy B10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.