|
|
|
|---|---|
|
Jag har någon glappkontakt i min km-mätare. Även trippmätaren. Vissa siffror försvinner helt eller delvis, ibland allihop. Det verkar vara temperaturberoende. När det är kallt så fungerar allting och när det är varmt så händer detta. Kan det vara några lödningar eller vad? Kan man löda detta eller reparera på någor sätt? Nytt kostar en del. Bmw 520iA -94 E34 Björn J | |
|
Hej Jag har precis samma problem på min 95:a. Jag har pratat med två verkmästare på två olika BMW-verkstäder och dom var överens om att det är kretskortet som antagligen har någon kallödning. Skulle eventuellt även kunna vara dålig kontakt mellan kretskort och mätarhus. Man skulle kunna gå över samtliga lödningar på kortet, men själv har jag låtit det vara då jag inte vill riskera att något annat slutar fungera... Tror man ska vara försiktig... // Ulf |
|
|
Jag menar display, inte mätarhus... // Ulf |
|
|
Att gå in och löda är jag inte rädd för. Ville bara veta om det är möjligt att göra något. Det verkar som om att det ska gå. Jag ska se om jag hinner i helgen. Hör av mig här oavsett om det lyckas eller ej. Björn J |
|
|
Jag har inte varit i just E34 imstrumenten. Men prinicipiellt kan felen bero på ett par saker. Mest troligt är att det är kontaktöverföringen mellan själva displayen och det närliggande kretskortet. Kontakten kan vara antingen gummilist med ingjutna ledare (zebralist) eller en tunn flatkabel som oftast är värmeförseglad, ej lödad. Isärtagning och rengöring med t.ex isopropanol eller elektronikspray av hög kvalitet, och absolut oljefri. På värmeförseglade kablar kan omvärmning med en bred lödspets på max c:a 180° hjälpa. Sen kan det som vanligt bero på dåliga lödningar på komponenter och drivkretsar till displayen. Båda felen är temperatur och vibrationskänsliga. FP |
|
|
Se där. Där fick vi lite mera upplysningar. allt som gagnar detta mottages med glädje. Tack. Björn J |
|
|
Ja det var inte lätt. Hur lossar man på flatkabeln? Är det bara att pilla loss eller ska det värmas loss? Eller är det bara att värma på utan att ta loss? Hälsningar Björn J. |
|
|
Jag skulle behöva se nån bild på vilken typ av kabel det är innan man ger råd. Om du tar loss den finns risk att det ledande limmet förvinner. Jag skulle nöja mig med att värma om anslutningarna och testa. FP |
|
|
Här har det försvunnit några inlägg. Varför??? Björn J |
|
|
Hårddisk krasch i servern. FP |
|
|
Har nu provat att värma om värme förseglingen på flatkabel. Det gjorde inte ett smack:( Jag har inte kollat några vanliga lödningar, då detta kräver ett lite större ingrepp för att få isär instrumenten mera. Det ska göras när jag har lite mera tid på mig. Hör av mig igen om detta. Björn J. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.