|
|
|
|---|---|
|
Satt och funderade lite på vad min 328 -97 kunde vara värd vid en ev. försäljning och köp av 330iC. Så för att få lite stöd i prissättning sökte jag lite priser på blocket mm och hittade följande... Länk Om den är "värd" 119 000kr så måste ju min ligga på ca 150 000kr ;-). Naturligtvis kommer han inte att få denna summa men vilken annonsör alltså! MEN Vad tror ni min 328 -97 kan vara värd? Den har precis slagit om till 11000mil. mer info se nedan... Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk | |
|
Blockets priser varierar en del men överpriser på E36 är väldigt vanligt förekommande som många nog också känner till. Utan att gå in på vad jag själv tycker om styling så kan man ju konstatera att bilen är ganska långt ifrån originalskick. Kul för köparna som letar efter just en sån bil, men de är förmodligen väldigt lätträknade. Min uppfattning är att ett rimligt pris för en normalt bruksad 328i ligger runt 65-70tkr, kanske några tusenlappar mer för coupe eller touring. Detta för en svensksåld bil. Man får inte glömma att E46 fullkomligt rasar i pris just nu. En bekant köpte nyligen en 328i limo för drygt 100tkr med 9000 mil på mätaren... Återställs originalskicket så säg någonstans runt 75-80tkr, på grund av det låga miltalet... Egentligen är det bisarrt mycket för en 7 år gammal "standard" E36 som dessutom är importerad. Hittar du nån galning så vet man aldrig vad du kan få ut :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Visst har e46 sjunkit mycket på sistone, och det måste man ta i beräkningarna. Även M3 e36 går att få billigt nu. Men för köparen som ser bilen lite som en entusiastbil borde den gå för närmare 90-100kkr tycker man. Man borde väl få rätt bra om man byter in bilen också? ........... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk |
|
|
Oki. Tack för din synpunkt Olof. Bilen är EJ i bruksskick, då jag sköter den pedantiskt. Men vad menar du med "Återställs originalskicket" det som inte är orginal på bilen i stora drag är ju GT-läpp, ögonlock och takvingen. Tror ju inte att priset ÖKAR med 15k på denna typ av bil bara för att jag monterar BORT detta. Inte för att tracka ner nu men jag är helt övertygad om att det finns fler intressenter till en smått stylad E36:a än en helt fullständigt orginal. Just mtp. vilken målgrupp som köper och äger denna typ av bil. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Ett stort plus är ju såklart M-optik och chassi. Ha inte bråttom att bli av med den, du kan säkert få rätt bra då liknande bilar är hyfsat sälsynta. ........... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk |
|
|
///Eriksson: Precis min tanke, jag VILL inte att bilen säljs till någon som inte behandlar den som jag har gjort. Och dom som nu sköter sina bilar lika mig mfl. ja dom kommer oxå att förstå att den är värd mer än den vanliga bruksbilen som tvättas en gång varannan månad. Sen hur mycket det är i kr är ju en annan sak. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
"Ha inte bråttom att bli av med den" -vid en eventuell försäljning kanske man ska skriva :) ........... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk |
|
|
Ytterst få klassar en vanlig E36 3-seriebil som en ren entusiastbil. 11 000 mil är betydligt lägre än medel, men skulle fortfarande innebära runt 1400 mil per år, vilket i mina ögon ligger närmare "brukskörd" än "söndagskörd". Men jag säger inte att det är omöjligt. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
///Eriksson: Nä jag har ingen bråska alls, en ev. försäljning kommer endast att ske om jag hittar rätt 330iC. Den ska vara i bättre skick än min och skött lika ett barn ;-). Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Med tanke på allt du gjort med bilen osv så tror jag att rätt köpare kan tänkas ge ca 90" för din bil...Så det gäller att ha is i magen... Olof: Det kan ju va så att Jimmys bil gått totalt 11000 mil, men de 3 åren eller hur länge han ägt den, har den tex inte gått mer än säg 2000mil, det ger 700mil/år...Det klassar jag som "söndagskörd iaf". |
|
|
Dawwe: Poängen var att det gör inte jag ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Mycket fin bil, Jimmyboy. Dock inte helt lätt att värdera tycker jag. 11.000 mil är väl att klassa som ganska lågt för en 8 år gammal bil. Den har mycket trevligt lull-lull som definitivt höjer priset på den, såsom svart skinn med M3-framstolar, HK stereon, M-optik, 4x elhissar och andra relativt ovanliga originaltillbehör. Tror i alla fall att du får ut mer pengar om du plockar all eftermarknadsplast som satts på den, ögonlock, läpp, takvinge som Olof säger. Visst, det finns mycket fler intressenter på en bil med grejer på. MEN den riktar sig då inte längre till den mest kapitalstarka köpgruppen. Någon som idag betalar mer än nödvändigt för en E36 coupé är någon som känner en viss entusiasm för modellen som sådan. Troligtvis en som har minnen från modellens lansering, kanske gick och drömde att köpa en för 400 tusen kronor för tio år sedan, och nu får chansen att få tag på en fin för en fjärdedel av priset. Denna person vill ha en bil som såg ut som den i bilhallen gjorde. De som vill ha Riegers senaste grejer på den är snarare personer i 18-25 årsåldern, och dessa brukar ha en annan syn på bilvärdering. De går mycket hellre på billiga vrak som de tror sig kunna fixa till så de i alla fall ser bra ut på ytan. Med andra ord, du får inget extra av denna köparen för att bilen är skött som ett barn, fullservad och fulldokumenterad. Jag är alltså ganska övertygad om att det finns personer som kan tänka sig att betala 80-90 k för denna bil utan problem, men tror att de är personer som gillar originalbilar. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.