|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Man har ju läst mycket snack här på forumet om att man skall akta sig för att köpa direktimportbilar som inte har varit i importörens ägo speciellt länge. Nu undrar jag hur många här som skulle tveka på en bil som endast har ägts i fem månader av importören? Funderar nämligen på att sälja inom kort för att köpa en mindre BMW eventuellt en M3:a. Men det kanske rent av kan löna sig att behålla bilen till nästa vår för att bli kvitt importfiffel-stämpeln? Tilläggas skall att jag har rent mjöl i påsen, och att detta är min första import. Jag ställer mig inte till den växande skaran av bilskojare som värdesätter pengar över sin egen heder. Jag har även funderingar på om man skulle skriva i annonsen att bilen har köpts av en BMW-niederlassung och inte en vimpelhandlare, då detta borgar för en viss trygghet. Vad tror ni om detta? Förvirrar det eventuella köpare mer än vad det hjälper kanske? Eller det kanske rentav upplevs som att man försöker göra bilen "ärligare" än vad den är? Hur hade ni reagerat på en formulering som "direktimporterad av mig från BMW-niederlassung Mannheim"? Många frågor blev det, hoppas någon orkar svara. Generella tankar om vad man kan göra för att inte betraktas som en bilskojare vid försäljning uppskattas också. Tack på förhand! | |
cane |
Ja, jag drar nog öronen åt mig tyvärr, i varje fall om det finns andra bilar att välja på. Kanske kan det vara värt att sälja genom en seriös bilförmedlare som kan erbjuda köparen en garanti? Vet inte hur mycket de tar för sina tjänster, men skulle kunna vara ett sätt att sas uppväga nyimporten. |
|
Tyvärr kan du nog inte komma från misstänksamheten mot nyimporterade bilar. Jag hjälpte min son att köpa en E39 för en månad sen, vi tittade på ganska många objekt, men dom (ny)importerade gick oftast bort direkt redan på telefon, även om dom var prismässigt lockande. Säljarna verkade inte ha koll och kunde inte svara på en del enkla frågor. Det blev en svensksåld 520iA T tillslut. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Dredd: Som alltid så ska man ha huvudet med sig när det gäller bilaffärer. Läs importguiden, och andra trådar på forumet om bilmodellen i fråga och hur man kollar en bil. För det första är det inte försäljaren du köper, utan bilen. Alltså det kan vara en supertrevlig och på ytan genuin säljare som säljer en svensksåld bil som är skit, och en person som kan uppfattas som halvskum som säljer en helt ärlig importbil. Dvs, det är svårt utifrån några rader på ett forum veta vad det är för bil. Är bilen OK efter alla kontroller och priset känns rätt så är det inga problem. Samtidigt om det dyker upp fler frågetecken när du börjat kolla bilen så är det bara att släppa och leta vidare. Gör du det du ska göra som köpare så är risken liten för att bli totalblåst. |
|
|
Som köpare skulle jag tycka det är mkt positivt att du handlat hos BMW niederlassung. Du bör kunna visa kvitto som styrker detta men det borde inte vara något problem. Kan nog sticka lite i ögonen på många om du ev försöker göra en större vinst på affären. Du bör ha en bra och trovärdig förklaring till varför du säljer bilen efter så kort tid. |
|
|
Det mest attraktiva bilarna i mina ögon, näst att hämta dom själv, är dom som är köpta på BMW Niederlassung av nuvarande ägare och kvitto och liknande på det kan redovisas. Fem månader är naturligtvis lite lite tid att ha ägt den, men det är ändock en mycket bra historik. Om bilen däremot erbjuds av en bilförmedlare, springar jag åt andra hållet så fort mina ben kan bära mig. "Seriös bilförmedlare"? Finns det? Jag kan ha fel, men används bilförmedling inte mest som ett sätt att försöka undgå ansvar för de "pärlor" man tagit in med hjälp av bulvaner? Mvh /Janne |
|
|
Håller med Janne. Blanda inte in någon bilförmedlare! Som köpare vill jag inte få några andrahandsuppgifter eller några som kan skylla på varandra när det blir trubblel. Satsa på en välformulerad annons med bra bilder. Lyft fram Niederlassung och att det är du själv som hämtat bilen. Sälj bilen nu om du inte vill ha den kvar, den kommer inte öka i värde av att du väntar. Dessutom en bra årstid att sälja just nu. |
|
|
Jag håller med både Jan S och BjörnB. Köpt av säljaren direkt på BMW Niederlassung ger helt klart plus då inga klåfingriga källarimportörer har varit inblandade. 5 månader är iof kort tid samtidigt så är ju bilens papper från ovan nämda handlare relativt färska och de mil, skick och pris bilen hade för 5 månader sedan berättar ju en del. Har du sedan en trovärdig förklaring till varför du vill sälja så är det ju alltid bra. Jag är ockpå tveksam till bilförmedlare, bara ytterligare en hand som ska ha några kronor. ___ //Ulf |
|
|
Eftersom du fått kvitto av BMW-handlaren och (antar jag?) bilen både är köpt och servad i Mannheim/Ludwigshafen och du kan visa detta, är det ju bara amatörer som drar öronen åt sig. Jag har bott i Mannheim våren/sommaren 2000, och jag kan bara säga att maken till trevligt bemötande har jag aldrig varit med om. Jag och en kompis gick dit direkt efter en föreläsning på universitetet. Det blev en lång promenad och eftersom Mannheim räknas till Tysklands varmaste stad dröp vi av svett när vi kom dit. Ändå hoppade en kille fram i kostym och väst, hälsade oss välkomna och bad oss berätta vad vi var ute. När vi väl förmedlat våra önskemål bad han tusen gånger om ursäkt att vi inte kunde provköra direkt, men då han hade tusen (1000!) begagnade bilar på lager så behövdes en hel del bilar flyttas för att släppa fram "rätt" bilar. Ovanstående vad en liten story bara, men jag kan ju säga att jag tänker handla en bil i Mannheim i framtiden. För de som inte vet är Mannheim systerstad till Ludwigshafen som i stort sett är byggt kring ett litet företag som heter BASF = många tjänstebilar. Slutsats: Känner du för att sälja bilen, sälj den med gott samvete och tänk inte på vad andra tycker och tänker. De som inte förstår bättre är inte värda att köra ett välvårdat tyskt exemplar! |
|
|
Förresten varför ska man vara misstänksam för ett 5 månader långt ägande? Försäljaren behöver inte ha en "anledning" att sälja. Jag ägde min MINI Cooper S i 6 månader och 1100 mil, 330in nu 7-8 månader och 1500 mil senare så drar det lite i bilbytartaremn igen. Så länge bilen verkar okej tycker inte jag det spelar någon roll om säljaren ägt bilen 2 veckor eller 5 år. |
|
|
Skulle vilja vända på det. Man ska alltid vara misstänksam då man köper bil, och speciellt när det gäller direktimporterade bilar som ägts en kortare tid. |
|
|
BjörnB: Huvudet på spiken, alltid vara misstänksam, syna bilen inte säljaren. Speciellt importbilar, eftersom det krävs lite mer av köparen. |
|
|
Tja, jag synar ofta säljaren lika mycket som bilen.... Har personen i fråga haft bilen ett längre tag (2-3 år åtminstone) så har han i alla fall blivit tvungen att ta hand om reparationer osv... Då ser man också på vilket sätt ägaren har tagit hand om bilen skickmässigt, alltså om det slarvas med service, rengöring m.m. Köper man bil av någon som ägt bilen kortare tid kan man genast glömma att den personen skulle ha åtgärdat saker som man kan skjuta upp ett halvår eller liknande, då måste man genast undersöka bilen mycket mer noggrant än vad jag tekniskt klarar av... Summa summarum: Jag tycker säljaren och säljarens argument för försäljning är viktigt. /Marcus |
|
| Om bilen är importerad från BMW-niederlassung av dess nuvarande svenska ägare så är det i princip helgrönt för mig i alla fall på den punkten. Sen så får man se om bilen dessutom klarar den "tekniska besiktningen". ;-) | |
|
Darklight: Du menar om man ägt bilen i 2-3 år så kan man inte skjuta upp en kommande reparation ett halvår? Kanske är det just därför bilen säljs? Personligen så tar jag allt säljaren säger med en nypa salt tills det antingen är bevisat, eller motsatsen bevisats. Tidigare ägare säger ofta mycket mer om bilen än den nuvarande. Desto äldre bilen blir, och desto fler ägare som passerar ju svårare blir detta givetvis, ska man köpa en bil från 1970 så kanske man hellre ser att det varit 3 ägare under hela tiden än 30. Bara för att ägaren tidigare servat bilen okej så betyder inte det per automatik att man döljer något nu när det är dags att sälja. |
|
|
Tackar och bockar för alla synpunkter! Vi får se hur det blir med fösäljningen, skall fundera lite till. Trots att man bara har haft bilen i fem månader så blir man ju kär. Det känns lite som att sälja frugan ;) |
|
|
Inte säljer man bilar man är "kär" i. Om man inte måste förståss... He, he. Mina före detta bilar brukar regelmässigt begå harakiri ett år efter att jag har sålt dom. Vad det beror på låter jag vara osagt. Hur är det egentligen med andrahandsvärdet på en bil köp hos BMW-niederlassung? Bilarna är i princip lika dyra där som i sverige. Men jag antar att folk i sverige ser en sådan bil som vilken import som helst och skall betala mindre för den än svensksålt. Trist i så fall, dom bilarna är oftast bäst... |
|
|
PowerMac: Flertalet ser det nog som vilken import som helst medan personer som är lite insatta värderar en sådan bil högre än övriga importbilar. Visst, även för den oinvigde så låter det ju bättre att bilen är köpt på BMW i Tyskland än i en källare i Hamburg... En sv-såld blir ju alltid värderad högre och det beror ju inte på bilens skick utan på att marknaden ser den sv-sålda som ärligare, tryggare samt mindre strulig att föräkra. ___ //Ulf |
|
|
Håller med Programmer. |
|
|
PowerMac, Det kostar ju en slant extra på BMW-niederlassung, men jag äger hellre en tyskkörd bil än en svenskkörd. Enligt min mening så är denna bättre än en svensksåld. Men folk verkar ju ha problem att förstå vad skillnaden är mellan kassa tyska bilar och fina tyska bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.