AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.971

blåst av bilhandlaren?

go
10
goja
bmw 540 touring-00
hej! köpte för en månad sen en 540T av en bilfirma,försökte att pruta men han sa att jag fick med så dyra BBS fälgar som kostat honom ca 35000 ,men nu ser jag att exakt samma fälg finns hos taberg för ca 13000 (Y-rondell) finns det äkta BBS som ser ut så för det står inget på mina. ska jag kräva pengar tillbaka,jag har kvar annonsen.
ps: dom är snygga men jag känner mig lite lurad.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

kräv pengar tillbaka
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Du borde nog ha kollat upp det innan. Du har godkännt priset och kan ju inte komma i efterhand och kräva pengar tillbaka. Fälgarna kan mycket väl ha kostat 35k nya.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Om fälgarna och däcken kostat b i l f i r m a n ca 35.000kr i inköp så är det djä__t dyra fälgar och däck (såvida han inte köpt dem till ord kund-pris hos ngn konkurrent).

Ring till OCL-Brorssons (Tel: 011-19 77 00), som importerar BBS till Sverige, och fråga hur du kan avgöra ifall det är BBS eller inte. Förklara din situation för dem så kan de säkert hjälpa dig.

Du kan och bör reklamera köpet ifall det inte är BBS-fälgar (vilket säljaren påstått). Ta kontakt med konsumentvägledaren på din ort, de kan hjälpa dig.

Om du reklamerar så kräver du att få felaktigheten åtgärdad alt kompenserad.

///Magnus
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag måste nog hålla med hall112, att komma i efterhand och diskutera priset för att fälgarna inte kostat handlaren 35000:- tror jag är helt meningslöst.

BMW CS #5206
jo, har säljaren påstått att det är bbs-fälgar, och det sen visar sig vara kopior så måste han självklart kunna reklamera dem.

Bilen:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En 17" BBS korseker styling 5 hjulsats kostar över 30.000 nytt hos BMW. dvs 5 kompletta hjul.
Och de äkta "rondell" splitt korseker komp II ligger också över 30.000 hos BMW.
Skulle han sålt bilen utan hjul istället eller hade han alternativ när du skulle pruta ??
Har han påstått att det är "äkta" BBS och det inte är det så är det ju falsk marknadsföring :)

///MVH Hasso
Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Skulle det inte vara äkta fälgar och säljaren påstått att det är det då skall du ju helt klart få kompensation för det för då har ju säljaren ljugit. Men är det äkta fälgar och dem finns billigare någon annan stans så blir det nog mycket svårt
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Eftersom säljaren sagt att det är BBS-fälgar så är leveransen av bilen "FEL" ifall det är fälgar/däck av betydligt mindre värde.

I konsumentköplagen kan du läsa att du har rätt att få felet avhjälpt alt få kompensation alt häva köpet. Du har även rätt till skadestånd.

///Magnus

Ur konsumentköplagen:

"Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

24 § Utan hinder av 23 § får köparen åberopa att varan är felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder eller om felet är sådant som avses i 18 §.

Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Skadestånd

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst."

Är det äkta BBS så ska det ju stå det på fälgen runt fälgcentrum.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Finns det med i köpekontraktet att bilen är utrustad med BBS-fälgar, gör det inte det, lär det stå ord mot ord.

BMW CS #5206
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Skulle förvåna mig mycket om bilfirman införskaffat original BBS-fälgar för 35' till en saluvagn.

Däremot kopior för runt 10' låter betydligt troligare. Men då ska man inte hävda att det är någonting annat än kopior. Vad dom kostat bilfirman spelar mindre roll tycker jag.
kilroy
I ett sånt här ärende så är det kört om man inte i köpekontraktet har specat vad som gäller. Det vet alla bilförsäljare. Bilförsäljare är duktiga på att hålla låda, komma med detaljer...Finns det inte på papper kommer försäljaren att ha MYCKET svårt att komma ihåg alla detaljer som sagts...Detta är en av anledningarna till varför det är mycket troligare att man kommer i kontakt med en glömsk bilförsäljare än en glömsk försäljare av frimärken!!Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta"

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Glöm det om du inte har det på papper(kontraktet) tillsammans med försäljarens autograf. Muntliga avtal osv. är svåra att "vinna", då det är ord mot ord, så det slutar oftast med förlust. Såvida du inte har hade nåt vittne med dig, då ökar iaf chanserna

//Simon
Lundqvisten
Jag sällar mig till de övriga vad det gäller skrivna kontrakt, finns BBS fälgarna med i kontraktet så är det inga problem att klaga, om de ej finns med, så lägg ned. (totalt chanslös) ord mot ord = Absolut ingenting alls. Det enda som gäller vid en ev, prövning är skrivna "undertecknade kontrakt" inkl firmastämpel.
Paap Reeder
... säljer du huset och köparen frågar om det finns mögel i källaren och du svarar nej .... åker du dit om det sedan visar sig finnas mögel ... trots allt.

Ngnstans står det (köplagen??) att muntlig utfästelse gäller likväl som skriftlig.

Är det en skuttfirma är det kanske kört men en större firma skulle jag faktiskt skriftligen ta upp frågan med.

Oroar mig för detta med bilaffärer ty snart skall jag sälja en av mina åkdon ... antingen eller.

En sak vet jag och det är att punkt ETT i annonsen kommer att vara: grundlig legkontroll genomförs ..... sedan går vi vidare.
Ingen giltig leg .... åk tillbaka och hämta ... om det så skulle visa sig vara 40 mil enkel.

MVH /// Paap R
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Paap:

"19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet."

...ur konsumentköplagen.

Köplagen gäller vid handel mellan två näringsidkare och vid handel mellan två konsumenter/privatpersoner.

Konsumentköplagen och Distansavtalslagen gäller vid handel mellan näringsidkare och konsument.

I det här fallet så har säljaren lämnat uppgifter om varan vid marknadsföringen av varan. Kunden kan alltså hänvisa till paragraf 19 i konsumentköplagen ifall säljarens uppgifter om bilen/hjulen inte stämmer.

Att bevisa detta om det inte finns skriftligt kan bli lite lurigt, men självklart så ska kunden reklamera köpet. Han kan så här i efterhand begära att få specat fälg och däck innan han reklamerar.

Hade jag varit i den här sitsen så hade jag ringt till bilfirman och bett om en skriftlig specifikation på vilka fälgar och däck som följde med bilen (tillsammans med årsmodell och listpris). Som själ till att jag vill ha specen skulle jag hävda att jag vill vara garderad vid ev stöld av hjulen...

Med den specen är det sen lite lättare att hävda sin sak i en reklamation (om det som sagt inte redan finns på köpekontraktet)...

///Magnus
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
oops!

Litet stavfel ovan... "skäl" ska det stå, inte "själ"...

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.