|
|
|
|---|---|
|
Jag är sedan några månader nöjd BMW-ägare. På en punkt är jag dock lite besviken, ljudet! I bilen sitter BMW Business CD och originalhögtalare. Har ni några tips på åtgärder till rimliga pengar som ger bra resultat? Vilken storlek på högtalare går in i framdörrarna och i bagaget (Touring)? Hur mycket klarar original-enheten att driva utan att behöva ha en extra förstärkare? Tacksam för hjälp med detta så att det blir bra ljud även från stereon (inte bara från motorn...). | |
|
mitt tips på en enkel men gigantisk förbättring: DLS R5 i framdörrarna. går precis in. någon aktiv baslåda. denna kör du enkelt på högnivån som du snor från bakhögtalarna. eftersom du har sexa så har du batteriet bak= smidigt. prova detta först och jag tror du blir nöjd. sen kan du fortsätta med att byta cd och lägga till steg på framsystemet. mvh |
|
| Tack! Jag får prova detta. | |
|
Hur fan kan man sno högnovå ifrån bakhögtalarna??? Vad behöver man för adapter ??? Kan man inte få lågnivå ifrån en buissness stereo???? Jag vill ju bygga ljud men kan inte hitta lågnivå i bilen... Har en bmw 328 e46:a 00:a buissniss cd med växlare bak!!! Någon som kan hjälpa mig!!!!!! |
|
bole |
Jag har precis köpt ett paket som heter DLS R5a som innehåller * 2 st. bas/mellanregisterelement med galler * 2 st. diskanter med monteringsdetaljer * Monteringsdetaljer och kablar * 2 st filterboxar. det jag undrar är om det behövs någon sorts adapter för att ja ska kunna installera högtalarna eller får de plats direkt rakt av (bilen är en E46-a sedan, 99a) Är det svårt att installera tweeters? Någon som har gjort detta? --- Min: Länk Länk |
|
Vad är det för storlek på högtalarna i en e46 coupe med HiFi-ljudpaket utan sub? |
|
bole |
Nu har jag fått det konfirmerat iafall att det behövs par adaptrar till högtalarna... frågan e nu om man sak pröjsa 1200-1300 kr för installation eller göra det själv? Spajjjs jag har för mig det är 5,25" --- Min: Länk Länk |
bole |
Nu har jag installerat par DLS R5A högtalare (REFERENCE R5A) heter de. I paketet fanns högtalare, diskanter och 2 boxar... men nu verkar ljudet vara ännu sämre än förut. Killarna som installerat dem sa att Nokia högtalarna är ganska "lättstartade" medan DLS Drar mer energi och därför måste man hela tiden hålla på med Fadern på stereon... Är det någon som förstår sig på detta? MVH |
Robsarve |
Japp. Orginalstereon är klen. Lite som att köra en M5 med en 1,6 litersmotor... Det är bra kontroll, men inte mycket drag. |
|
Jag har en 330xi Touring -01. Jag lät montera en aktiv bas, "GAS Tube 8A 2.0" från BRL. Skillnaden är grym. De främrde dörrarna kan ej hysa 6.5 tums högtalare, men det som egentligen saknas i jludbilden är ett bättre vrid i basen. Nu kommer den markerat och tidigt, även på låga volymer. Åker man igenom till äventyrs genom Kopparberg en helg går det även bra att ge 240:orna en match i tungt bas-ompa-ompa. Det bakre övirga högtalarna är ganska värdelösa, men i kombination med klarheten i de främre är det ett skönt tillskott som kommer bakifrån. Den ligger på golvet i bagageutrymmet säkrad med ett band, och det är en klickkoppling bort att lyfta ur den om man behöver hela utrymmet. Verkligen att rekommendera. No CB |
|
|
No CB; Det låter som en intressant lösning. För mig som är helt novis på att koppla in stereoprylar i bilen, skulle du kunna beskriva vad du gjort? Hur drar man t ex kablarna från batteriet, behöver man säkring etc? Hur drog du signalkabeln, direkt från bakhögtalarna? Sen undrar jag hur du har fäst bandet som håller fast baslådan? Jag har ju gummimatta där bak också så jag får väl lösa det på nåt annat sätt... Jens |
|
|
Hej Jens. Jag lät BRL göra installationen, men det var tydligen mycket enkelt. Som jag förstord det hämtade de ström direkt från batteriet (inte höger baklykta som de tänkte först vilket krävet att ljuset är tänt för att basen skall få el.) Sedan är jag osäker på omdrog de kablarna längs höger sida i trösklarna fram till stereon, eller kopplade det på höger bakhögtalare. Den aktiva basen följer i varje fall de ljudinställningar man väljer på stereopanelen. Installationen var ej dyr, och basen kostar 998:-. Du har ju 2 lastöglor längst in precis bakom baksätets ryggstöd, i den högra öglan har jag fäst ett litet band som i sin tur är fäst i basens band. Basen är rund och vill man ha den på golvet medföljer ett litet stativ den vilar i så att den ej rullar runt, detta stativ är sitter fast med 2 band runt basen. Ett av dessa fäster du det andra bandet i. Det är väldigt lätt att plocka ur den om du behöver mer utrymme. Min kommer lätt följa med till nästa bil. Har ej lyssnat riktigt på nya 3-seriens nya ljud, men är det traditionsenligt så behövs mer tryck även i den. Lycka till nu. No Chris Bangle. No CB |
|
|
No CB; Tack för instruktionen! 998:- + billig installation låter klart rimligt. Kanske är lika bra att låta BRL göra jobbet då. Hur funkar det förresten med strömmen när man kopplar direkt till batteriet ist f via tändningen, tar inte förstärkaren ström när bilen är avstängd då? Har ju också vanlig Business CD och ljudet är väldigt tunt. Synd att BMW inte kan sätta i en hyfsad stereo från början... Jens |
|
|
Hej Jens. Bra synpyunkt, alltså har de ej kopplat direkt på batteriet för strömmen är absolut ej på då bilen är avstängd. Då har de dragit allt fram till stereon längs bilens höggersida. Jag håller med om att det är anmärkningsvärt vad tunt ljudet är. Pinsamt att en A4 och V70 har mkt bättre ljud från början. Det kommer räcka att du kör basen ett snäpp över mitten på skalan, och 50-50 fader. Det blir perfekt. Prova sedan att fada fram allt och höja basen till det du hade innan, sen fadar du tillbaka... skön känsla, du kommer känna att det du saknade nu finns. No CB |
|
|
Hej Jens. Bra synpyunkt, alltså har de ej kopplat direkt på batteriet för strömmen är absolut ej på då bilen är avstängd. Då har de dragit allt fram till stereon längs bilens höggersida. Jag håller med om att det är anmärkningsvärt vad tunt ljudet är. Pinsamt att en A4 och V70 har mkt bättre ljud från början. Det kommer räcka att du kör basen ett snäpp över mitten på skalan, och 50-50 fader. Det blir perfekt. Prova sedan att fada fram allt och höja basen till det du hade innan, sen fadar du tillbaka... skön känsla, du kommer känna att det du saknade nu finns. No CB Du skriver att dem ej kopplat direkt på batteriet, men de kan dem visst ha gjort ändå. Ofta om man kopplar in en aktiv bas, dvs med ett eget slutsteg, så tar man ström direkt från batteriet och jordar i kaross. Sen styrs slutsteget/basen (dvs slår av och på) med hjälp av en annan kabel. Denna kabel kallas typ "remote", "antenna" eller liknande. Används annars tex om man har eldriven antenn. Alltså, när du startar bilen (radion) så släpps de en svagare signal på den kabeln, som i sin tur gör så att slutsteget/basen går igång. När man sen slår från stereon försvinner signalen från "remote/antenn"-kabeln, och slutsteget slås då från. Alltså, för att starta ett slutsteg behövs i vanligt fall STRÖM (+), JORD (-) och SIGNALKABEL ("remote"). Utan signal i "remote"-kabeln startar ej slutsteget. Väldans lång och invecklad förklaring, men ja.. Gjorde så gott jag kunde! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.