|
|
|
|---|---|
|
Har börjat kolla runt efter en 325:a alt 330 (helst coupé) årsmodell 2001-2004. Finns det något särskilt man ska tänka på när det gäller just denna modell / motoralternativ samt årsmodell ? Kan på en gång säga att jag är inte en van beg. bil köpare men försöker bilda mig en uppfattning av BMW's modeller. Gärna tips om vad ex. en 325/330 "bör" kosta som gått 4-5000 mil. Om det finns några slags riktpriser. Har sett endel annonser (inte enbart här) där det kan stå en eller två ägare medans i vägverkets register står det 5. Finns det någon förklaring till varför det står fler ägare hos vägverket än i annonserna eller är det bara en "sälj-bluff" ? Sen är jag lite skeptisk till importbilar (även efter att ha läst importguiden) just av de anledningar som faktiskt står med i importguiden. Så om någon åker ner till Tyskland och gör ett "klipp", sedan upptäcker en massa fel och försöker kränga här i Sverige. Vad har man för möjligheter att skydda sig från detta ? Är det M-test som gäller. Tack på förhand. | |
|
Ingen som har lite tips, länkar etc. ? Kan passa på att ställa en till fråga. Vad kostar en vanlig service till en e46'a ? (filterbyte etc.) |
|
| Service till en E46 är inte så farligt dyrt, men det varierar tydligen en hel del från verkstad till verkstad. Det lönar sig att ringa runt. Du servar enligt schemat: oljeservice - inspection 1 - oljeservice - inspection 2, därefter körs samma vända om igen. Serviceintervallerna är 2500 liter bensin, således kan det variera en del beroende på körstil, men normalt bör alltså 2 oljeservicar, 1 st inpection 1 och en inspection 2 avverkas på c:a 10000 mil. Kostnaden för detta bör ligga på lite drygt 1 kr per mil, förutsatt att du inte köper en bil som fortfarande har fir service, då blir det givetvis billigare. | |
|
Det är ingen sälj-bluff. Att det i annonsen står att det ex är 2 ägare brukar betyda att det är 2 personer som brukat bilen. I vägvärkets register räknar de även med bilfirmor. En bil som man köper helt ny hos bilhandlare kan därför ha 2 ägare om bilfirman haft bilen hemma när du köpt den. Ring till vägverket så kan du få reda på exakt vilka som ägt bilen. Jag har kollat på en ny bmw som enligt annons har 1 ägare. Ringde till vägverket och det var som jag trodde. 2 bilhandlare 1 privatperson och så generalagenten. Alltså 4 enligt vv. |
|
|
Många bilar går ju också som tjänstebilar i 2-3 år och sedan löser brukaren ut bilen privat. Samma brukare sedan ny men ändå 2-3 ägare i bilregistret. ___ //Ulf |
|
|
Tack för svaren. Då var VV grejen inte så illa som jag först befarade ;) Finns det något särskilt man bör tänka på om man funderar på att köpa redan importerade bilar ? Dom flesta ligger ju markant under Sv.såld bilarna. Är det på grund av att folk är allmänt mer skeptiska eller finns det något som motiverar skilnaden ? Finns undantag som vanligt. |
|
|
Det finns "olika" typer av importerade bilar. På t ex Blocket finns många bilar som precis är hemtagna och enbart med syftet att tjäna pengar på dom. Priserna är låga och med tanke på syftet så är ju bilen köpt i Tyskland för en ännu lägre summa då även kostnade för att ta hem bilen samt en vinst till säljare ska räknas in. En annan typ av bilar är importerade av en privatperson med avsikt för att använda bilen själv och sedan sälja den efter t ex 2-3 år. Denna privatperson har ofta lagt ner lite mer själ i att verkligen hitta en fin bil. Vilken av bilarna du vill köpa får du avgöra själv ;-) ___ //Ulf |
|
|
länk till vv sida där man kann kolla tidigare ägare. är lite packad så nl får ha överwse nde |
|
|
Här är Länk men det enda man ser här är antalet ägare och lite annan data om bilen. Ägs bilen idag av ett företag så står namnet på ägaren. Vill man har namn och adress på de 3 senaste ägarna så finns det ett 020-nummer man kan ringa så faxas informationen tillbaka. ___ //Ulf |
|
|
Oj, det blev ingen länk pga av "https". Kopiera Länk och klistra in. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.