|
|
|
|---|---|
|
Så jag hade inbrottsförsök, har haft If skadeförsäkring för alla mina andra bilar, så också för denna 330:a... Vad säger då IF när man ringer och rapporterar inbrottet: Ahhh, en BMW, jaa, vet du, de har inte godkända larm, så du får betala högre självrisk ! !?¤#! säger jag, säljer BMW bilar i Sverige med larm som inte försäkringsbolagen godkänner ? Bara skit alltså, ahh, men det är BMW, den har ju så hög pizza faktor iaf att man behöver inte larm... Jag är förvånad, är detta någon annan stött på ? | |
| Verkar mysko dubbelkolla det. | |
gullet |
Du har rätt, larmet är inte godkänt. Det dom syftar på är att Svenska stöldskyddsföreningen inte godkänner larmet. De flesta bolag godkänner larmen ändå. Men de är inte tvugna, kanske att det till och med beror på vilken handläggare du har. Anledningen är att BMW's larmfunktioner är programerbara, bla går det att programera så att du larmar av när du vrider nyckeln i ytterlåset. Denna funktion är ju ingen som vill ha men den går att få. Och det är själva möjligheten att programmera som inte får finnas. Då Sverige är enda landet med dessa problem anser BMW att priset för att utveckla ett landsspecifikt larm är för högt. MVH Gullet |
| Gullet: IF är ju ett stort försäkringsbolag, och BMW:s märkesförsäkring tillhandahålles av IF, borde man kontakt BMW och be dem hjälpa strida fallet, eller är det kört för mig ? | |
|
Länsförsäkringar, godkänner BMW originallarm, åtminstone på mina E34:or, eller är larmsystem ändrat efter E34?, Eller är det bara IF, som inte godkänner BMWoriginallarm? Mvh Stephan |
|
Champ |
8500 rpm; Tror du har fel! Läs vilkoren för If motorförsäkring som finns på nätet. Vi fick lägre skälvrisk pga godkännt BMW larm från If, förra året! LYCKA TILL Champ dieselpower |
|
Jag hoppas det Champ! Men IF kundtjänst påstår annat iaf... hoppas de bara är okunniga?! |
|
|
Kan någon bekräfta Champs svar ? I och med att jag ringde IF precis igen och handläggarna påstår att det INTE är godkänt ? Vilka årsmodeller gäller det ? |
|
Champ |
8500rpm har du bemödat dig att läsa försäkringsvilkoren ? Länk Gammalt ordspråk...läs först fråga sen... Champ dieselpower |
|
Champ: Tack ! Wow, säger jag bara då, känner inte handläggarna till reglerna, så detta vad de berättat för mig gäller bara importerade pizzabilar ? |
|
Champ |
Se annars Länk som ingår oxkså ingår i If. "If tillämpar samma regler som orginalförsäkring" Be den envetne försäkringsgubben påvisa där det står att BMW larmet inte skulle vara godkännt av IF, skriftligt! Champ dieselpower |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det gäller att skilja på startspärr och larm. För att försäkra en import BMW så krävs enbart startspärr och bevis på kodade nycklar. Om du har larm eller ej är ovesäntligt för försäkringsbolagen, så länge du inte har en SSF godkänd larm som då enbart ger självriskeliminering eller lägre självrisk vid stöldskada el inbrott. ///MVH Hasso Länk |
Champ |
Som jag skrev; HAr fått självriskeliminering pga larm av IF vid skada förra året... Champ dieselpower |
|
8500rpm: Vad skulle gälla för bara importerade bilar? mvh Daniel |
|
|
Om man nu har IF som försäkringsbolag kan man väl lika gärna byta till Orginal försäkring. Samma grej fast lite billigare. Dessa godkänner BMW - larm. I alla fall på min. Enda villkoret var att jag åkte till en BMW verkstad och visade upp bilen och fick nycklarna omkodade vilket de tar 750:- för. Lite ocker men det får man väl ta. Fyra cylindrar är fyra för lite |
|
|
På dom bilar jag jämfört If och Originalförsäkringar så har alltid If varit billigare, ofta kring 1000-1500kr/år helförsäkring. Sist så frågade jag Originalförsäkringar varför jag skulle välja dom istället för If och det enda hon hade som argument var att alltid originaldelar används vid skadereperationer. Tror själv inte If skulle motsätta sig att originaldelar används på en relativt ny bil. Är det någon som fått avslag på detta och blivit tvingade att reparera med piaratdelar? ___ //Ulf |
|
|
If ÄR billigare än Originalförsäkringar även om det är samma bolag, helt otroligt :)?!? |
|
|
8500rpm: Så kan man inte säga när det gäller försäkringsbolag. Det är väldigt individuellt. I mitt fall var IF 1000 spänn dyrare per år på helförsäkring än Orginalförsäkringar. Eller anser du att jag har fel? De kanske satt fel logga på fel offert? ;-) Fyra cylindrar är fyra för lite |
|
gullet |
BMW,s originallarm är ej godkända, men det finns handläggare som inte vet detta eller som ser mellan fingrarna. Priserna mellan försäkringar etc hör väl inte till skafrågan. Stå på dig du kan om du är en jobbig kund få rätt för det är enklast för IF.. men endast för att du är jobbig inte för att du har rätt. MVH Gullet |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag flyttade 2003 både 528 och MB från Originalförsäkringar till IF det gjorde ca en utlandsresa på bägge bilarna i insparad premie. 1800 på bara 528an. Dessutom påstog dom att MB varit i Falun och krockat med en taxi :)) ///MVH Hasso Länk |
|
hasso; Hade Mercan inte det då?, Kanske utan att du/ni visste om det;) Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.