|
|
|
|---|---|
|
hejsan, håller på o konverterar min m20 motor.. undrar hur ja ska göra med kompsänkningen.. de ska vara 8,8 i komp orginal, undrar om ja behöver kompsänka eller om de går o ladda 0,5-1 bar?? // jocke | |
| om du ska köra över 0.5 så e de nog rekommenderat att kompsänka , lär nog spika annars | |
|
Om du ska ha orginalsystemet kvar så är max 1kg med liten turbo och större spridare, lättaste är väl en beskrivning hur du ska gå till väga och vilka delar dub ska nyttja. Mvh Mikko |
|
|
ok, men dom ja har hört me så ska de inte vara nån fara o köra med med 8,8 i komp,,,? jag vet inte, vill gärna höra vad endel har att säga.. //jocke |
|
|
allvarligt många standardbilar som har en hel del pulver har mkt mer komp än 8,8... har du ett riktigt styrsystem kan det inte vara några som helst bekymmer med det kompet going 2 fast.. expect nothing less.. www.fearthis.se |
|
|
ja, precis, de va de ja tänkte också, för min kompis hade 9,0 och ladda ca 1,2 bar.... //jocke |
|
| Vad va det för motor som hade 9,0 garanterat en med fyrventilsteknink dvs 16v eller 24v Skillnaden är stor om man jämför med 2 ventilstekniken där ska man hålla sig kring 8 eller lägre för att kunna ladda mer lär du göra om förbränningsrummena lite. | |
|
Du kan ALDRIG köra me 8,8 oladda 1 bar... 0,5 är OK... 0,7 är du i farosonen... 0,8 har du tur om det håller.... Detta är ju dock bara min högst personliga åsikt :) ... nån som har mer koll kanske kan bekräfta om det stämmer... ------ /Chrille Länk |
|
| Jag har svarvade org. 320 kolvar. hoppas hamna på 8 något i komp, låg 8:a ;).. å jag SKA iaf över 1 bar, ger mig inte innan de!.. så är de bara.. | |
|
Med RF66-bränsle (110oktan enligt tillverkaren med 30% blandning) så började min 325 e30 spika vid 1,3 bar med original komp (8,8:1). Original tändning. 1,2 bar funkade, men jag körde på 1 bar för toppackningens skull. Funkade bra och bilen rörde på sig. 100-210 mätarfart på 11 sek med original hjuldimension. Nu hade jag stort avgashus på turbon, så det blev nog inte mycket mottryck. Med en liten turbo blir det nog betydligt varmare och därmed spikkänsligare. |
|
|
Vart får man tag i de bränslet och vad kostar de litern? Kanske vore något att satsa på om de inte blir för jävla dyrt ;).. Mvh Uffe |
|
| RF66 kostade en dela alltså. Man blandar ju själv med vanlig blyfri 98 och totalkostnaden var nog 15-16kr per liter. Med nuvarande bensinpriser blir det säkert 17kr också. Så det är ju ett dyrt alternativ ifall man kör mycket med bilen. Men det går att ladda ordentligt med den soppan. | |
|
Lät intressant det där, Jonhny. Vart hittar man RF66? En fråga som har varit ganska omdiskuterad på senaste, men inga hundraprocentiga svar, vart hamnar oktantalet EXAKT om man låt säga sper ut 50/50 med 98oktan soppa och E85? |
|
|
deejaywasp: Du kan aldrig göra sådana antaganden att det går att ladda si och så mycket. Med ett riktigt styrsystem så kan du backa av på tändningen om du har tendenser till spikningar. Däremot med orginal tändkurva och endast påfetat med mer bränsle så ligger man i farozonen runt 0,8 enligt de som testat. |
|
|
ja helvete:) me original styrsystem vågar man nog inte ladda alltför mkt.. men som sagt med ett programmerbart sprut så kan man nog göra underverk, min åsikt är iaf att de viktigaste med en trimmad motor är helt klart inställningen av tändning/sprut och absolut låta de som har mycket kunskap/lång erfarenhet mappa in bilen... gör man det så lär 8,8 i komp knappast vara något problem oavsett om det är 2/4ventilstopp iofs bara min åsikt men.. mvh johan going 2 fast.. expect nothing less.. www.fearthis.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.