|
|
|
|---|---|
|
Bytte däck till 235-60-16 bak idag....Efter det så går tomgången upp när jag kör. Kör jag på landsväg så tänds ABS lampan och efter det så blir tomgången vettig.... Där fram sitter 225-50-16. Tidigare hade jag 55 profil bak och det var inga problem. Är det givare på hjulen som känner av att det är olika varvsländ som hjulen snurrar. 50 och 55 profil gick bra, men 50 o 60 profil verkar ej funka.... Hur sjutton kan tomgången påverkas av detta???? Och ABS slås ut. ABS funkar efter nystart och tänds igen vid ökat hastighet.... | |
| Ingen? | |
|
Är ingen expert men det låter onekligen som om det har med de olika diametrarna på hjulen att göra. Du får för stor differans på hjulens hastigheter och det är förmodligen det som orskar att ABS eller egentligen antispinn systemet försöker kompensera på något vis. När inte det går eller diffen blir för stor slås systemet ut. Detta är naturligtvis bara mina teorier med avsesnde på din beskrivning. Profilen är en % satas av bredden men jag är osäker på hur man räknar. kanske så här: 60% av 235=141 50% av 225=112,5 55% av 235=129,25 Skilnaden mellan 60 profil och 50 profilen är på detta sätt 25% och mellan 50 och 55 profil "bara" 15% Vet inte hur stor skillnad systemet tillåter. Hoppas någon kan kommentera detta på något vis så även jag får reda på vilket sätt egentligen räknar på. /Fredrik |
|
|
Låter troligt. Får nog byta däck snarast..... Tack för uträkningen med! Verkar som 50 o 55 profil går bra, men inte 50 o 60 tillsammans. Får se vilka däck som går..Komfort eller sport..mmmm ....svårt val..... |
|
|
Bu bör välja profil så att du kommer så nära orginalomkrtes som möjligt för att undvika felvisning på hastighetsmätare mm. 225-55-16 är det som är godkänt i regbeviset och är för övrigt det jag har på min bil. funkar bra tycker jag. /Fredrik |
|
| 60 profil har jag på vinterdäcken. Tidigare även på sommardäcken. Men framdäcken har 50, så kombinationen var inte lyckad. Skönt att få bekräftat att det inte var ABS givarna och några tusen fattigare som man då skulle ha iblivit..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.