AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.411

Byta motor på en 323 compact mot 328 OK eller?

Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
En fråga som jag nyligen börjat fundera kring är om det är lagligt möjligt att byta en 323 motor till en 328 motor, jag misstänker att svaret är nej på den frågan då effekten enligt papperet ökar mer än 10%. Då är följdrågorna följande, tittar bilprovningen på motornummret? och kan man isåfall flytta med originalnumret? motorn är ju onekligen identisk till utseendet.

Vidare undrar jag om man måste byta styrbox eller om det fungerar med original 323 boxen?

En 328:a med 325 insug och M3 grenrör med mappning tror jag vore trevligt i den lilla bilen ;O)

JohnC
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Såg ett reportage i någon biltidning för många år sedan där de skohonrat ner en V12:a från 750 i en compact, de bytte även bakvagn till M3:s.
Lackad i diskret grått men vilket monster, det var nog många som blev blåsta vid rödljusen.

Har inget minne av att de kollar motornummer på SBP men om de misstänker något så kanske de gör det.
Annars ser ju motorerna som du skriver likadana ut.
så risken är nog ganska liten att du blir upptäckt.

/Fredrik
bilen Hermander tänker på är en norsk skapelse, finns i Bilsport ngt nummer, har det någonstans i hyllan :)

MVH
Johan K
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Nä, ngn 12 cylindrig motor är inte intressant men en 2,8 liters vore kul att trycka ned om det inte är för mkt jobb.

Frågorna kvarstår dock. Fungerar det med samma styrbox och kolla bilprovningen motornummer?

JohnC
Gud.mp3
Besiktingen kollar inte motornummret.
Sen ser ju motorn nästan likadan ut på 323:an och 328:an det som skiljer är imsuget som är lite smalare på 328:an... men om du ska ha 325:ans insug är det inga problem, den e likadan som på 323:ans.
Sen i självate ombyggnaden så måste du byta databox o kabelhärva, det mästa passar rätt bra, men om du sen ska byta till 325:ans insug så är det också lite mekkande.... är inte att plugga några vakumslangar som vissa skriver, möjligtvist i en 328:a orginal.
Iaf det går att mekka in 328:an motor i en 323:a, jag håller på att mekka in 328:an motor i min 325:a , har det mesta avklarat nu , men har lite problem med spridarna, säkringsdosan skiljer på 325:an och 328:an... får se hur det går med detta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.