AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.612

Kan man köra utan fläktrem?

19
29
1967
316i touring -92
Börjar bli hyfsat irriterad. Har en 316i -92 touring som vid kallstart ger ifrån sig ett kvittrande/tjutande läte som efter cirka en minut tystnar. Jag har bytt och spänt samliga remmar och bytt vattenpump. Problemet är att ljudet fortfarande är kvar. Om man plockar av remmarna till vattenpumpen, generatorn och servon och kör en kort bit kan man med uteslutningsmetoden förhoppningsvis komma fram till vad det är som låter, eller åtminstone vad det inte är som låter. Min fråga är om det är skadligt för bilen eller om något kan hända om man kör en kort sträcka utan dessa remmar? Jag förstår naturligtvis att bilen inte laddar, att den blir trögstyrd samt att kylningen inte fungerar men jag hade tänkt mig en mycket kort provtur.
parolof
nej det ska inte vara några problem, men kör inte för länge så att den går varm bara, troligen en remskiva som är sliten, därav ljudet
19
29
1967
316i touring -92
Jag har tidigare fått tips om att det kan vara en sliten remskiva eller ett trasigt lager i generatorn. Vill bara förvissa mig om vad det är innan jag byter något har redan bytt ut en helt felfri vattenpump. Jag har läst om att spännrullen/rullarna kan vara slut. Är det samma sak som att lagren är slut? Var sitter spännrullarna? Är det där man spänner remmarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.