|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej jag behöver lite hjälp här.. Vad rekomenderar ni för kam till 525i (170hk)? Såg att det fanns från ca 275 upp till över 300 grader.. bryr mig inte så mycket om att den går sämre på låga varv men den ska ju fortfarnade vara körbar :) Tacksam för svar! //fredde | |
|
Bryr du dig om den går igenom besiktningen?? Rekommendationen brukar i så fall vara max omkring 280 grader. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jo det bryr jag mig om :) iof så ska den besiktas väldigt snart så det är ju bara att smacka på efter det isåfall.. så en 284 gradare borde gå igenom? //fredde |
|
|
Enligt folk som testat ska det gå med t.ex schricks asymetriska 284 gradare. Men det är nog ungefär max vad som funkar. Jag har en 280 graders enemkam som ska i min nya 2,7l motor, och det hoppas jag komma igenom med. Men där någonstans går nog gränsen enligt vad jag läst/hört... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Aha ok.. får väl se vid nästa besiktning :) hur många kusar kan det ge med en sådan kam? 15 hästar borde ju inte va helt omöjligt? //fredde |
|
| Jag kör också med 280, förhoppningsvis ska de funka. :) 284 gradere är nog på de berömda mushåret... Men över det så är de nog klippt :) Du vill väl ha en fungerande tomgång också ;) | |
|
hehe ok tack för tipset kanske bli att satsa på en 280 gradare då:) men man får väl fortfarande tomgång men den blir väl ostabil, eller? //fredde |
|
| min tomgång far upp och ner, jag hoppas att de är kammen å inte något annat fel! :) | |
svintoleffe |
Det är inga som helst problem att köra igenom, bes med en 280 graders kam, 325 rullade igenom med 0,0 i värden, det är nog inga problem att komma igenom med någon annan kam heller. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Är nog från bil till bil verkar de som, för att min tomgång är oredig. Men tydligen ska den gå bra med 280 gradare? Ska prova ta bort min ställabara regulator och montera dit orignalet. Slutar de inte då så vet ja inte vad ja ska göra... far upp och ner hela tiden. |
|
|
Svintoleffe>> Det skiljer visseligen på en viktig pukt mellan våra bilar. Din är från innan 89, och därmed är avgaskraven löjligt låga. Din bil behöver bara klara max 3,5% CO på tomgång. Från och med 89 gäller max 0,5% CO och HC 100ppm max på tomgång. Dessutom lambda mellan 0,97 och 1,03 och CO max 0,3% vid 2500rpm... Därmed inte sagt att det är omöjligt att komma igenom med en ännu vassare kam i en bil från 89 eller senare. Men sannolikheten minskar ju! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
F-n, jag vill också ha bil med mindre avgaskrav!!! ;) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| jag vill ha en bil som funkar på tomgång :) | |
svintoleffe |
Jens Ek Som jag skrev tidigare, så rullade 325 igenom med 0,0 i co värden. Men det är ju en inställnings fråga hur man ställer in allt. Switte Hur mycket rullar din på tomgång, elelr låter bilen som en gammal fiskekutter.? Länk Bimmern MVH Leffe |
|
svintoleffe. Till å från, ibland rullar den mellan 500-1000, ibland går den lite illa... Beroende på motortemp typ... Skit drygt... Som du säkert vet sen tidigare så vet du vart min topp är gjord och enligt den ena som kört med samma recept ska den inte rulla så pga av kammen iallafall! mvh Peter |
|
|
Switte: Tror din tar tjuvluft. Den ska gå stabilt och fint. Har du provat med orig soppatryck? 3 bar med ryckt slang Mvh |
|
| De fick ja också tips om! Ska prova de först! Tjuvluft låter mindre kul när jag bytt insugspackningen! | |
| På min nyinköpta 323:a sitter det en 288gr DrShrick... 0.3 CO vid senaste besiktningen och ca 900-1000varv tomgång...och inte helt död vid låga varv faktiskt...men visst behöver man varva motorn för att det ska röra på sig men mest lider 323:an av den låga bakaxelutväxln..3.46:1 | |
|
Leffe/Petri>> Vet ni vilket HC ni har? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| ryckt slang? du menar vakum slangen? | |
| Jens Ek: Tyvärr...det finns ingen notering om det på besiktn-pappret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.