AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
983

hjälp mig bilen lukar brännd plats under körning

hej!
jag har en bmw 318 e36 1992 det läcker olja från oljetråget så jag lägger under en dunk och på morgonen fyller den läckta oljan tilbaka nu till frågan:
de sista 3 dagrana kommer en röklukt från motorn vad det kan vara det luktar typ att nån plast bränner fast finns ingen rök bara lukt...kan nån hjälpa mig?
jag kör varje dag till jobbet 1 mil fram och 1 mil tilbax.
parolof
jag skulle inte hälla tillbaka oljan i motorn igen, det blir väl damm och skräp i dunken under natten. Svårt att säga var plastlukten kommer ifrån via en internet diagnos;-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Läcker den olja så lär det också lukta när denna förbränns mot avgasröret... Sen om det luktar plast eller olja? Kan ju vara ganska lika i lukten.
Skulle inte heller hälla tillbaka den skitiga oljan om jag vore du. Börjar det bli dyrt så åtgärda felet, vilket du bör göra i vilket fall som helst.
Lundqvisten
Natasha: Fortsätter du att hälla tillbaka spilloljan. så är det endast en tidsfråga tills motorn totalhavererar, vad jag förstår så är du tjej. kanske inte alltid så lätt att mecka själv då, finns det ingen i din bekantskapskrets som kan hjälpa dig att dra åt oljetrågsbultarna samt tillfälligt smeta på något tätningsklet till trågets avtappningsbult. Vad säger dom på verkstaden som du brukar anlita ?

kanske finns det någon här på forumet som bor i närheten av dig, och som käckt ställer upp och hjälper dig innan det är kört.
Vart exakt bor du ?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lundqvisten: Du har ju inga fördommar mot kvinnor åtminstone ;)

I övrigt så håller jag med om att man inte bör hälla tillbaks den oljan i bilen. Antagligen är det som Anders säger. Läckande olja som kommer åt något varmt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
SpineKracker
Lundqvisten:
Varför skulle det vara svårare att mecka som tjej!?
Dummaste jag hört på länge.. Oftast när man meckar handlar det ju om teknik och inte ren styrka.

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
SpineKracker
tror på samma som föregående skribenter, att det läcker ut olja på något varmt som gör att den bränns. Försök göra rent motorn så gott du kan, kör en sväng och kolla om det läckt olja någonstans. MVH

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
parolof
en motortvätt skulle inte skada, lättare att spåra läckaget då
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skulle tro att den läckande oljan förs bakåt av fartvinden och hamnar på tex varmt avgasrör, katalysator eller liknande del. Därav lukten. Åk till ok gör en motortvätt och kika efter vart läckaget sitter altivernativt prata med en verkstad och be om ett kostnadsförslag på reparation. Det är inte att rekommendera med att åka så.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.