AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.300

Vågar man äga en BMW?

Sida 1 av 2
Har "alltid" velat haft en BMW men aldrig nått ända fram..
En 523 eller 525 av Touringmodell runt -99årsmodell i fint skick..jomantackar!

Läser här på siten och finner att det såklart är bmw man ska ha?! Har alltid kört bättre beg vettiga bilar med kvalite och billig försäkring. I nuläget en...corolla. (sorry för svordomen..) Vettig och klaterfri bil, -en perfekt...tjejbil! *haha*

I min bekantskapskrets finns det tre bmw-ägare. Samtliga dessa använder min sambo som motiv till varför vi INTE ska ha en bmw.

Bmw-ägare nr 1, 40årig familjefar) Bmw 528 -99. Köpte den av en bekant som i sin tur importerat den fr Tyskland.
-Bytt motor en gång efter ras. Efter det fått demonterat/planat topp 2ggr, bytt ett par givare (nån vinkel givare för kammen resp en lambdasond nr 2).

Bmw-ägare nr 2, 55+ kvinna) Bmw 525 -99 (alt 00). Bytte växellåda vid ras före 15000mil för måånga tusenlappar...

Bmw-ägare nr 3, 35årig ytterst gasglad kille) Bmw 525 -92 Drar olja. (alltid gjort) Har fått planat toppen "ett otal ggr", flera ggr pga att motorn gått varm.

(detta plus iöht dyra servicar med tiotusenlappar. dessa kan man ju ta OM bilen går som en dröm i övrigt..!)

Kom med några övertygande argument nu tack! För inte är fallen ovan nåt som man måste räkna med som bmw-ägare?? -Vi behöver en pålitlig förstabil, men vill inte köpa en som måsta lämnas in stup i kvarten, oavsett hur härlig den känns på vägen!
Ovanstående personer har köpt fel bilar eller inte skött dem.
De BMWs jag ägt har rullat 24000 resp 19000 mil vid köp och varit 12 resp 16 år gamla. Har bara följt serviceboken och fixat små defekter. Har aldrig råkat ur för något liknande. 325an har nu rullat 1000 mil på 9 månader och har aldrig tvekat i något sammanhang.

Klart att du ska ha en E39!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Haft min 523:a i tre år nu, kanske lagt ut ca 5000, utöver löpande kostnader, på dessa år på delar som gått sönder (termostat, fläktmotstånd, skrammelstag, bromsskivor etc) Skitsaker som jag dessutom bytt enkelt själv. Tror du skulle kunna göra en liknaden lista över audi, volvo eller merca, som du gjort. Fråga ex hur många 850/V70 ägare som bytt packningen mellan motor och växellåda för många sköna lappar. Nä det är klart du vågar köpa en BMW!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du får skaffa dig fler bekanta så ska du se att det även finns nöjda BMW-ägare som inte har behövt byta motor, växellåda eller liknande.

Själv har jag kört 4000 mil (från 7000-11000 mil) med en 328 -95 där den enda "större" reperationen var byte av kopplingscylinder, ca. 2000kr. Sedan har jag kört drygt 3000 mil (från 11500-14700 mil) med en 540 -00 där jag drabbades av ett klassiskt problem, att vattenpumpen skar och tyvärr även drog med sig servopumpen i "fallet". Tror att det hela landade på ca. 7000kr.

Hitta en välskött bil och fortsätt sköta om den så har du alla förutsättningar till ett bekymmerslöst ägande.

___
//Ulf
Host, vilka mardrömshistorier som du rabblar upp. Jag har åkt BMW i minst 15 år och har alltd åkt oförskämt billigt och felfritt. Det är ingen som tror på mig när jag säger hur billigt jag har åkt med mina bilar både vad gäller försäkring, bränsleförbrukning och reparationer. Fast då har jag tidigare haft uteslutande fyrcylindriga BMW som dock har varit långmilade (i slutet av min ägarperiod). Min sista 316 Compact från 94 (M43 motor med kamkedja) körde jag med i 14 000 mil och 6 år utan att byta avgasystem, bromskivor, eller något annat kostsamt. Reparationerna inskränkte sig vanlig service som jag utförde själv och länkarmar som går vi 10 000mil. Sen så var det vanlig slitage så som batterier, glödlampor, bromsbelägg, däck. Precis innan jag sålde bilen så fick även byta vattenpump och termostat till en kostnad av 1200:-, samt reparera en läckande servo för en 300 - 400 hundra. ABS var även ur funktion under bilens sista år. Bilen såldes vid 26 000mil och den drog ingen olja alls.

Även jag har råkat ut för topphaveri på en BMW, det var en 518iS 87 där toppackningen byttes och toppen planades. Den bilen hade jag mer problem med men även denna fungerade klanderfritt och gick billigt.

Nu har jag precis köpt en nyare bil, en 523iM -99. Och hoppas på ett lika billigt ägande. Fast ärligt talat så tror jag att denna bil kommer att kosta mig betydligt mera i drift och reparationer än mina tidigare smått bugetmässiga bilar. Den som lever får se...
zi
230
zigge
740iA -96
Alla bilar kräver reparationer förr eller senare. Det är en myt att BMW är dyrare på reservdelar och service.

Problemet är snarare att en BMW ofta har betydligt exklusivare utrusning än den vanliga "svensson"-bilen. Dämpare, bromsar, mm kostar inte mer än till en Toyota. Men om navigationen, eller mina EDC-dämpare packar ihop, då blir det genast dyrare...

Köpte alla bussningar, stag, och leder till min framvagn i förra veckan. Bilen har rullat 21000 mil, och en bussning börjar bli dålig, så jag tänker byta allt på en gång. Delarna kostade totalt 6500 bagare. Inte farligt för att få en ny fräsh framvagn i ytterligare 20000 mil.

Och själv har jag aldrig lyckats rasa en BMW-spis. Opel och Volvo-spisar har jag dock avverkat ett dussin:-)

///Mats
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
523iT -99

Har fått byta batteri
Bromsskivor fram (gick dock på garanti)
Diverse glödlampor
Relä till vindrutetorkarna i fram
Kamlägesgivare
2st ABS-sensorer

Enda reparationerna på de dryga 8000 mil och nästan 3 år vi ägt bilen. När vi köpte den stod mätaren på 8100, nu 15800.
Padu
BMW är extremt bra kvalitétsmässigt. Det är bara vissa måndagsex. som pajar.

518i -95 (ca 20.000 mil): AC krånglat en gång, stötdämpare och bromsar behöver snart bytas (har inte bytts nån gång förut)

Svårt att hitta bättre kvalitet än BMW (bygga själv kanske?)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

BMW är inte en extremt bra kvalitetsbil :-)

Har man otur och inte kan fixa så mycket själv kan det bli en väldigt dyr historia. Är man dessutom inte van att köpa bil så är det enormt lätt att gå på en mina. Egentligen är det här fel sajt att ställa frågan på, men att BMW är en drifsäker och ekonomisk kvalitetsbil, det tror jag ingen med handen på hjärtat kan skriva under på. Däremot är det en underbar vagn, men det är en helt annan sak...
Robert: jodå: såväl E30 som E32 och E34 är riktiga kvalitets bilar medan dom flesta nyare är av mer varierande kvalitet...

E39 kostande på 2,5 år:

Skivor och belägg runt om (förbrukning i mina ögon)
AC kondensor
Glapp spindelled (normal förslitning)
2 st spolar pumpar á 258:-/st...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Köp en E34, bästa bilen BMW byggt, lägg några tusen extra för ett riktigt fint exemplar med max 20000 mil så då blir du inte besviken.

Min erfarenhet av alla BMW jag haft, iaf fler än 10 st, är att de bara går och går och aldrig drabbas av konstiga fel, går det sönder nåt så beror det på eftersatt underhåll men även BMW:s som verkligen inte har fått den kärlek de behövt tenderar att bara gå och gå.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Man lever bara en gång !

Trycket i V8:an är så massivt att man känner kolvslagen i durken, AMS 6/05
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Min första bil var en 320i -89 som vid köpet hade passerat 20000 mil. Den kördes med högerfoten planterad på gasen, bilen hade varit misskött innan mig (tre missade service) men kostade mig endast oljebyte innan den såldes vid 23000 mil.

Andra bilen var en BMW 318i -95 (ca 24000 mil i dagsläget), kostat endast slitagedetaljer samt ett avgassystem, dock har ACn börjat krångla.

Min tredje bil 318is -94 (gått ca 12000 mil då den såldes), kostade mig ett par stötdämparfästen (några hundra) samt en termostat, förutom vanlig service.

Nuvarande bil är en 325i -90, här spårade dock mitt bilägande ur och den bilen har kostat ca 20kkr i dagsläget, beror dock på att bilen skall originalrenoveras till nyskick. Gällande kvaliteten kan sägas att det mesta på den bilen är ifrån 1990 trots att den rullat 17000 mil.

Mycket problem med BMW bilar anser jag beror på mätarskruvande samt slarv med skötseln.
Dock tror jag att kvaliteten generellt på nyare bilar (inte bara BMW) är sämre, se bara på Mercedes rostproblem och hur Volvos kvalitet har gått från lastbil till pappkartong.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Allvarligt talat så tror jag precis som många innan mig påtalat att hur ägandet blir beror på hur väl bilen kollats upp innan köp. Tyvärr har jag känslan av att just BMW är sådana bilar som är väldigt fina att titta på och man blir lite förtrollad och missar kanske viktiga saker innan köp.
Satsar du på en svensk såld är chansen att köpet blir lyckat större eftersom det är lättare att kolla upp bilen då enl. min mening. Om du även använder detta forum som kunskaps bank så borde det gå bra, eller en kunnig kompis.
kilroy
Att gå in på ett BMW-forum och fråga om det verkligen är lönt att köpa en BMW är ungefär lika meningslöst som att gå in på ett socialdemokratiskt forum och ifrågasätta om det är lönt att rösta på sossarna...Om man dessutom tar upp 3 exempel på vilka besvärligheter man drabbas av som BMW-ägare så har man ju redan besvarat frågan...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta"

Bimmerseb:

Exakt, man lever bara en gång, därför biter jag ihop och ÄLSKAR M5'an, fastän den på 8mån kostat strax under 2800€ i problem och service...

cadman:
Men frånser man det, är den en underbar bil. E39 oavsett modell är en superbil, behöver absolut inte vara M5 eller 540. Den slukar mil. Hade en 520iTA innan och den hade aldrig några som helst problem utom vanliga servicear. Har haft äldre BMW'n innan och de hade ytterst små fel. Vanliga slitdelar. Det har ju alla bilar. De var båda M5'or av E34 karossen. 330'an har haft sin del elfel, detta är det vanligaste felet på BMW'n vad jag har uppleft iallafall. Men nu har den igen haft många, många problemfria mil, går som en klocka och är som en ny bil i chassiet trots strax över 10.000mil.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Sa
90
Samid
318i -89
köp inte en BMW om du inte har gott om pengar, förr eller senare går något sönder och då kostar det, tyvärr är det så.
Samid:

Det påståendet vill jag avfärda som myt.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Cadman: Dom där personerna du känner har kanske inte köpt ärliga bilar om man säger så, för dom var väl importerade!
Det bästa är att manimporterar bilen själv för då är det lättare att ha koll på mätaren!
Som Powermac säger så tror folk knappt mig heller hur relativt billigt och felfritt jag har kört BMW!
Jag tror Bmw är lika bra som andra,! om inte ibland bättre vad genom snittet på kvaliten på alla bilar.
Så vill du äga en Bmw så köp bilen med eftertanke (Kolla upp bilen noga innan köpet)så lovar jag att du kommer vara nöjd BMW ägare.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Samid: menar du att BMW är dyrare än andra märken när det gäller reservdelar? Kan jämföra med t ex VW och Volvo som båda varit dyrare att serva och reparera. Uppfattningen att BMW kostar skjortan att lämna in på verkstaden är något som lever kvar från 70 och 80-talet.

___
//Ulf
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Cadman: Hur som helst så ska du inte lyssna på vad folk säger i allmänhet om BMW. Åker man BMW blir man smutskastad i kompiskretsar, bland släktingar och på arbetsplatsen.
Det är värre när man har en gammal som jag har. Då är det ju oftast fler småfel som folk kan hacka på...

Så lyssna på snubbarna på detta forum. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.