|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Japp, misstänker detta också. Hittade en audiocontrol eqx på ebay för $40 som är på väg hit. Den ska tåla rejält med kräm i högnivå-ingångarna och har dessutom en inbyggd line-driver så då borde man ju kunna hitta nivåer som alla inblandade komponenter tycker om. Men det intressanta i kråksången är att huvudenheten är samma oavsett om man har OEM förstärkaren eller inte, den kör dessutom dessa signaler på samma pinnar som min har högtalarutgång på så jag antar att det är nånting som är konfigurerbart någonstans. Om man skulle lyckas aktivera de balanserade signalerna (EQXn har balanserade ingångar också) på något vis så borde man få ännu bättre kvalité? Problemet är att ingen verkar veta hur det där hänger ihop |
|
|
Som jag skrev innan så vet jag att Hi-Fi och H/K förstärkaren skickar en signal till huvudenheten via K-bussen om att den finns i bilen och är aktiv men sen är frågan om det finns några andra impedans kretsar i huvudenheten som känner av detta eller om kodningen av bilen påverkar också. /RS2 |
|
| RS2: Men folk som byter ut förstärkaren helt då? Då borde ju dom få vanliga speaker-level signaler | |
| Oj, blev lite väl kortfattat där. Det jag menade var att om man då tog bort orginalförstärkaren så skulle man ju inte få balanserade signaler om det bara var att förstärkaren skickade en signal. Så det borde ju vara lagrat på något annat ställe. | |
|
Jo, jag vet men vissa låter ju H/K förstärkaren sitta kvar så att det är enkelt att återställa bilen till original igen. Och andra använder ju förstärkare typ JL Audio och Xtant med ingångar för olika signaltyper. Men de allra flesta använder ju olika högnivå adaptrar utan att veta vad det är för signal. Även om det lagras info om HiFi eller H/K paket i den centrala kodnings nyckeln så har jag svårt att se hur huvudenhetens signaler skulle styras av detta. Då tror jag mer på några impedans kretsar i huvudenheten men jag vet som sagt inte. Jag har alltid haft kvar H/K förstärkaren samt använt en Audio Control enhet så jag har aldrigt haft något problem. /RS2 |
|
|
Annars tror jag samma sak som Robsarve att du nu har en alltför hög signalnivå för vad din högnivå omvandlaren klarar av pga de bryggade (inverterade) högtalar signalerna ifrån det inbyggda slutsteget i huvudenheten. /RS2 |
|
| Nu har EQXn kommit och jag har kopplat in den. Alla problem med distortion, generatorvin osv är som bortblåsta och det känns minst som dubbla ljudtrycket jämfört med innan. Och då har jag inte ens börjat fippla med equaliserdelen. | |
|
Gott att höra!! Är på väg åt samma håll själv och blev lite orolig när jag förstod Dina problem. Har Du någon länk till omvandlaren Du köpte? MVH Carl |
|
|
Mr328, Vad bra att det fungerade med Audio Control enheten då, fast det visste vi ju redan! :-) /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.