AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.802

Kasst ljud i E46 efter uppgradering

Sida 1 av 2
Hej,

Jag har uppgraderat min E46a med standard business-CD med nytt framsystem och en baslåda. Allt detta drivs av ett slutsteg (PG XS4300) med högnivåingång. På låga volymer låter det ganska okej, men man kan höra lite generatorvin. Det stora problemet är så fort man försöker skruva upp volymen, då börjar det låta riktigt kasst. Framförallt börjar mellanregistret att dista som fan, röster o sånt låter riktigt illa men basen låter fortfarande ganska okej, kanske lite mullrig. Vrider man ner gain på steget till min så låter det bättre, men det går fortfarande inte spela nåt vidare högt utan att det distar nåt fruktansvärt.

Vad kan detta bero på? Är det högnivåingången på steget som inte klarar E46ans signal? Läste en massa på olika forum om "floating ground" osv men blev inte riktigt klok på det. Blir det bättre om man köper nånting i stil med en AudioControl LC6 eller en SVEN?

Tacksam för svar :)
Robsarve
Det är som sagt balanserad överföring i din radio och det funkar dåligt med ett obalanserat steg.

Den här brukar faktiskt funka, men jag har aldrig provat den i en e46.
Länk
Har du en Biltemabutik i närheten är det ju rimligt pris för att prova.

tycker Erik
En sån har jag liggandes hemma någonstans. Men jag antar att jag behöver en "vanlig" hög-till-lågnivå konverterare innan den där? Som det är nu så är ju högtalarkabeln från huvudenheten kopplad direkt in till steget
Robsarve
Har du tagit signalen från högtalarna så är den inte balanserad, utan det är en vanlig hög/lågnivåomvandlare du behöver.

tycker Erik
Jo, det finns ju en sån i steget, men det verkar som att signalen från huvudenheten är för stark eller nåt eftersom det distar så fort. Och vad är det här med "floating ground" och "common ground"? Huvudenheten har tydligen floating ground, kan det vara det som spökar?
Robsarve
Floating Ground har de flesta huvudenheter tillverkade efter 1985, så det skall inte vara ett problem.

Om du har stereon på låg volym och gainen på min, distar det då?
Okej, när man läste på andra ställen så verkade som det var nåt nytt, men det är väl som vanligt, folk som inte vet nåt snackar mest :)

Nja, inte vad som är hörbart iaf. Men det kanske är som så att högnivåkonverteraren i steget inte är av högsta klass, steget har ju några år på nacken. Kanske skulle testa med att ta ut laptopen och koppla in den i RCA-ingångarna och se hur det låter.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Alla nyare bilar har idag så kallade "balanced differential" signaler för att få mindre störningar.

Du måste ha ett steg eller omvandlare som klarar denna signal.

/Robban
ZxD: Men är det så på vanlig busniess-CD också? Enligt vissa så är det bara de systemen som har extern förstärkare som standard som kör med "balanced differential". Är huvudenheten samma om man har H/K? För isf borde det ju betyda att det är balanced differential i mitt system också, eller används det någon annan kontakt på baksidan på stereon till förstärkaren?
Verkar som att det är fler än jag som har det här problemet: Länk

Byta ut huvudenhet tar ju mot en hel del. Fast man kanske kan hitta modellen med balanserade utgångar på ebay med lite tur
Mr 328,

Köp en riktig högnivå adapter typ Audio Control LC6. Man behöver inte byta ut huvudenheten och de som säger det har ingen koll på signalerna. Det är samma huvudenhet oavsett om man har H/K systemet eller inte. Men H/K förstärkaren skickar en signal till huvudenheten via K-bussen om att den finns och då används "balanced differential" signaler till H/K förstärkaren. Men om du har en vanlig Business CD så behöver du oftast en bra högnivå adapter för att anpassa signalerna till din förstärkare.

Länk

/RS2

ZxD,

Hur har det gått med din stereo installation av JL Audio prylarna?

/RS2
RS2: Okej, finns det någon ÅF i sverige/europa som har den? Jag har kollat lite på den innan men inte sett någon som viljat skicka till sverige. Och vad är det som gör att just business-CDn är så besvärlig? Ovanlig spänning eller något sådant?
Mr 328,

Jag tror Gumperts i Sockholm Länk kan ta hem Audio Control (prata med Pasi). Annars kan du kolla med Car Audio Direct Länk eller DNA Car Audio Länk i England. Det är relativt höga spänningar i kombination med jordningen som gör att många förstärkare inte fungerar trots att de har högnivå ingångar.

/RS2
Robsarve
Eller så kan man använda omvandlaren från Biltema för 69:- som jag rekommenderade från början (fukar f.ö utmärkt även i saab 9-5/9-3). Till högtalarna går det dock definitivt ingen balanserad signal.

tycker Erik
Robasarve: Jag har en sån redan och testade den i kombination med en vanlig hög-till-låg konverterare. Den löste faktiskt en hel del, dock verkar den väldigt effektiv på att filtrera bort de låga frekvenserna så man fick sätta upp gain på subben till max för att den skulle höras alls. Dock blev allt annat mycket bättre. Om nu den där audiocontrol-prylen kan lösa bägge delarna så får den vara värd de 1500 den kostar att beställa från USA.
Audio Contro HAR en Svensk general agent.
Det är Bilstereo Depån som säljer A C.

Här finns det mer info:

Länk
Länk

Soundpressure adressen är den som uppdateras oftast, både vad d gäller nyheter och priser...
Så kika där i första hand.

mvh
Rutger
Robsarve
Mr328, var kopplade du in den extra hög till låg-omvandlaren ?
Robasarve: På kablarna som gick till bakhögtalarna, dvs samma som jag använde direkt in i steget innan. Om man bara använder den externa konverteraren så får man exakt samma resultat som med högnivåingångarna på steget.
Tja jag har en e46:a med buissness paket ikl cd växlare bak men inte något slutsteg vad jag kan se...VART får jag tag i lågnivån någon stans?????
Robsarve
Låter som om du överstyr ingången till hög/lågnivåomvandlaren. Har inte koll på hur mycket pulver som det är i orginalstereon, men det kan ju vara lite för mycket.

I så fall är det inte en balanserad omvandlare du behöver, utan en hög/låg som tål högre inspänning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.