AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.628

Återigen om yrkesförare...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja, jag säger inte att alla är skit, finns många (och till min förvåning, fler o fler från öst) som är kanon. Visst, de får stå ut med mycket, men det vet de när de tar beslutet om att bli chaffissar, man bör fatta vad man ger sig in på när man söker ett jobb.

Men kan dra exempel, Lundbyleden, en mycket trafikerad led på Hisingen, hur ofta som helst, ligger jag i 80-90 (trotts at det är 70), lastbil dyker upp från E6 eller någon annan uppfart, kan inte köra om mig pga tät trafik och då pressar den 5m bakom, skulle jag nita, skulle han krossa mig.

Sånt får mig att hata de, precis som kärringar runt 40 i sina Ö-malmstraktorer som har för brått, men det är en annan femma...

Alltså, jag har respekt för yrkesförare, men ibland ser man farten på dessa bilar och håller andan när de ska bromsa och veja eller ta en skarp kurva.

Man blir bara inte förvånad när något sådant händer att lastbil välter, det händer rätt ofta tycker jag.

Kan dra ett annat exempel:

Kör ut till landet till min sambos föräldrar en höstkväll, en fredag. Vägen är ett skämt, knappt 2 bilar får plats jämsides på vissa sträckor, det ligger i småland, vi kör från en by som heter Berg till en by som heter Tolg.

Precis efter Berg, kommer en längre raksträcka (så rak en sån pissväg kan bli), jag, min sambo och min dotter åker alltså i bilen. Ser på andra sidan raksträckan en Foderbil (stor lastbil med djurfoder) komma mitt på denna "cykelväg", i ca. 70, inte en tanke på att sakta ner, det är ju fredag, whiskyn väntar. Jag blinkar med helljus, men till slut får köra ner i diket med nästan hela bilen. Han, helt obemärtkt, bränner förbi som om vi inte ens funnits på vägen, hade jag inte handlat så fort, hade han klippt oss.

Jag kan låta självgod, och kanske är det också, men jag blir så vansinnig när vuxna uppför sig som fjortisar i trafiken samtidigt som jag gör mitt bästa för att köra lagligt och värna om andra bilister, cyklister, gående mm.

Sedan har jag råkat sätta mig på Gotlandsfärjan nån gång vid "Reserverad för yrkesförare" då hela långa bordet var tomt, då dyker det upp en neandertalare: "Flytta dig för helvete, detta är mitt bord", det säger en del om honom i.a.f.
Kan hålla med om att det är jäkligt läskigt och irriterande när man har en lastbil 1 meter bakom. Nitar man blir det skrot. Sen gäller det ju för oss bilister att i möjligaste mån underlätta för lastbilschaufförerna men de borde ju tänka på att det är ju inte nån Porsche de kör...
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
i Stockholm tycker jag att SL:s bussförare är värre. Det finns några riktiga juveler där.
t.ex en som struntade i väjningsplikt och for ut så jag fick kasta mig åt sidan med firmans pickis. mitt i manövern slängde jag upp långfingret för att påtala mitt missnöje och tro det eller ej, han ringer firman och gnäller! hade jag inte varit så snabb hade han mosat mig! Fingret var lite dumt kanske men det flög upp av sig själv.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Styrman1:
vet vad du menar, Känns som att större delen av SL´s förare fått D-kortet i paketet med frukostflingorna...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Bussförare i lokaltrafiken är värst! De vet inte vad hänsyn eller väjningsplikt är!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har själv kört buss i innerstan (Sthlm) och prejade nog bilisterna rätt friskt i början men lugnade ner mig rätt snabbt, det går inte speciellt mycket fortare.

Dessutom är ju bussförare den yrkesgrupp som har den högsta infarktrisken, gissa om jag har slutat...

Hade en elev på linjeutbildning hos mig och till slut var jag tvungen att be honom ta det lugnare ut från hållplatserna, han svängde ut allt snabbare o mer hänsynslöst... Tror det beror på att man har lärt sig att man har företräde i teorin.

Fick höra under min egen linjeutbildning att en buss hade kört mot "lila" (rött) och att en bilist körde in i bussen. Polisen råkade vara där just då (rondellen vid UD) och kom fram till förarna och undrade hur det hade gått till, och innan bussföraren hann säga nåt så sa bilisten: "jag såg att han körde mot rött så jag körde in i bussen"...

Bussföraren hade tur och slapp undan helt, enligt lag är det viktigaste att undvika kollision.

Länk

Mvh
Diskuterade just detta på jobbet för ett tag sedan. Vi var alla eniga om att med tanke på det ansvar busschaffisarna har är kanske D-kortet lite väl klent bevis på lämplighet.

Ansvaret inte långt ifrån de piloter har, och de läser väl i 5 år?

Jag vet att det är en dum jämförelse, men fundera på det en stund innan du släpper barnen till skolan eller själv hoppar på bussen.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Japp, håller med helt om bussarna, men sedan ett tag tillbaka finns något som heter "Stombussar" i GBG, ett rent boskapstransport for människor. Förarna roar sig med att bränna i högsta fart ner för Götaälvbron och köra full fart över farthinder/kass väg när bussarna är knökfulla, för att sedan tvärnita vid hållplatser för att röra om i grytan ordentligt.

På det sättet lär inte Västtrafik få större förtroende hos skolungdomar (mest studenter på dessa bussar), de flesta lär göra allt för att undvika kollektivt när de får chansen att ta körkort och köpa bil, de flesta av mina högskolekamrater avskyr kollektivt, just pga. respektlöshet från förarna...
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Piloter läser i 2 år
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

railman,
Det är möjligt. Men det tar inte 2 år från att du sätter dig vid skolbänken tills att du flyger passagerare med SAS.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
FD-ormén, håller med dig i ditt sista inlägg. Undviker buss in i det längsta och avskyr linjebussarna. Har klarat mig helt från kollektivt sen jag tog studenten för några år sedan.

Ang. yrkestrafik så tänk på att stora fordon har svårt att sakta ner. Hade en incident idag med en personbil som helt sonika bestämde sig för att köra ut framför mig när jag kom i bra fart.
Ställde mig på bromsen rätt bra och det small till och det började pulsera kraftigt i bromspedalen samtidigt som det försvann en hel del bromsverkan. Lyckades med nöd och näppe att sakta ner tillräckligt genom att krossa i en låg växel och på så sätt få till mer motorbroms.

Vad som gick sönder? Slitytan på bromsbelägget släppte från järnet det ska sitta fast i, inte så roligt och inte direkt väntat heller.

Schnelle fart, Härliche fart.
svintoleffe
VAd det gäller lastbilar, så förstår jag att dom ligger 1 meter bakom, det är på grund av att dom har såna pressade tider, ni ska inte klaga på killarna.

För deras chef säger så här ni inte där den o den tiden, då kan ni söka efter nytt jobb.
Alltså går der det hela ut på att man måste köra för fort, för att klara det.

Vad det gäller linjebussar, så började jag o skratta för ett tag sen, när dte stod en buss vid en hållplats, så kommer jag emd lastmaskin, moddel stor stor, med en skopa på lite över 4,5 meter. VAd gör inte buss chaufffören när jag kommer upp vid sidan av han, jo han försöker o köra ut.
Jag släpper inte ett dugg på gasen, utan, håller stumt, o bromsar upp så han inte kommer ut, sen stannar jag slår på varnings sierena på taket, o kollar ner på honom, o skakar på skallen.
Han blev ruskigt förbbannad vill tilläggas, men det sket jag i, så jag stängde av dom o åkte vidare mot jobbet, o gjorde kväller.

HAde han viket ut en sekund tidigare, så hade det varit kaffe ved, av hela bussen samt chauffören, Jag blir så förbannad när dom inte kan kolla i bakspegeln.

Samma gälelr när man plogar på vintern, då inte bilister vänta så man får ploga klart åt dom, utan dom ska tränga sig vidare, o hålla på.

Så tänkt på det, innan ni klagar på yrkestrafiken, tänk på vad ni själva gör mot dom o så.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Nått som retar mig är långtradarchaffisar som måste köra om varandra, det tar en kvart för dom att köra om och det stoppar upp trafiken plus att dom inte hinner köra om om inte den omkörda nitar på 1+2 vägar.
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
rob_t_j72:
Smäller det ofta för SL? Oberoende av eventuell bufflighet hos förarna var jag faktiskt oftast impad av hur dom tog sig fram där det nästan inte fanns någon plats alls kring parkerade bilar och välplacerade refuger och skyltar.

svintoleffe:
Naturligtvis har jag full förståelse för att yrkeschaufförer måste ligga alldeles för nära bakom mig för att klara tidtabellen. Vad är väl mitt liv jämfört med någons jobb? (obs, viss ironi)

/Johan
Helt rätt, beijnoff!!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Herr Gaspedal:
Vad kör du för fordon som inte tål en rejäl inbromsning utan att gå sönder?

Lite skrämmande tycker jag.

Mats
BMW CS #5847
Man kommer väl inte fortare fram för att man håller för kort avstånd?????
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Jodå Anders S. Efter 2 år, eller faktiskt 20 månader är man färdiutbildad trafikflygare och kan flyga passagerare med SAS.
Det finns dock alltid en flygkapten med och att utbilda sig till det tar ytterligare 2 år.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
En SL buss körde på vår kranbil på jobbet. TRE GÅNGER! han körde först på, sen backade han en meter och sen körde han på samma ställe igen! tre gånger! vår chaffis fick förklara för honom att han var tvungen att hålla ut mer... en annan gång så blev han själv påkörd då han stog utanför bilen och "rullade" längs sidan. efter det så kör han ut stödbenen både fram och bak minst en meter innan han går utanför bilen. samtliga incidenter har varit med SL bussar.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Railman:

Vare sig det handlar om 2 eller 5 år, så tror jag att man lär sig en hel del mer om passagerares säkerhet än vad du lär dig vid en D-kortsutbildning.

Vad som dock är mer skrämmande är alla dem som fått sitt körkort genom en intensivutbildning. Helt sjukt att man får ge sig ut ensam i traffiken efter 2 veckors körning, många av dessa kan ofta inte ens backa!
Ett D-kort sen ovanpå det, där har vi en rysare!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
t80196: Det hade inget med bilen att göra, slitytan på bromsklossen släppte från järnet. Undermålig Mercedes-Benz orginaldel... Bilen är i 100 % tekniskt skick med 12000mil på mätaren. (Ingen aning om vem som körde den bilen idag. Dock lagad).

Ja visst är det skrämmande, tänk på det nästa gång ni klämmer er ut framför en bil med era barn i baksätet. Nykter chaufför, bra bil och ändå kan det gå riktigt illa p.g.a att en del plötsligt havererar.

Tänk på om du har en uppförsbacke framför dig så underlätta för lastbilen genom att gasa på lite extra så att lastbilen får ta fart, på så sätt tappar lastbilen inte lika mycket fart och trafiken bakom slipper sega upp för backen. tillsammans med lastbilen.

Tycker inte alla ska få sådan panik om en lastbil ligger tätt bakom, är det rak väg så ser lastbilschauffören lååångt framför dig. Genom att sakta ner eller bromsa för att jävlas så riskerar ni bara skador för er själva. Det blir givetvis lastbilschaufförens fel om han kör in i er, men det blir personbilsföraren som får skadorna.

Håll jämn fart, mycket irritation kan undvikas om de som segar på motorvägen håller jämn fart och inte gasar eller ökar farten när en lastbil kör om, släpp förbi och gasa sen.

Men jag blir likaförbannad själv när lastbilar segar förbi varandra, speciellt när de inte kommer förbi.
Ang. 2-1 sträckorna så misstänker jag att lastbilschaufförerna vill fram som alla andra. Många får betalt på milpeng (betalning efter körd sträcka) de ligger oftast på gasen lite extra.

Schnelle fart, Härliche fart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.