|
|
|
|---|---|
|
Vilken symtom får man på en m3 94 om det är något fel på vanosen? dricker den mer bensin`? går den dåligt? min bil dricker mycket bensin samt att avgasvärdena är för höga! kan det ha med det att göra? läst lite att det kan vara det stämmer det? | |
|
Kolla din tändstift . Kan vara dom som är dåliga \\QUAD |
|
| så det kan vara stiften? kan det orsaka höga värden med? tack, ågon mer som har några ideer? | |
|
Symtomen på trasig vanos är väl att det fattas HK mest på lägre varvtal. Det jag tror att verkar vara fel är Lamdasonderna eller LMM men en diagnos kan ju svara på det. ----BMW ///M3--- |
|
|
kontant: jag har haft bilen på diagnos, fick fram ett fel på en lambda!, har bytt den, och lambdavärdet är ju okej på besiktningen hade lambdan varit pajj hade väl det värdet också varit felaktigt? lmm fick dem inget fel på men den kan vara pajj ändå?? haft ur magnetventilerna i vanos idag, mätte igenom dem, den ena visade 4.2 ohm och den andra vart det oändligt på? är dem påajj då eller? läste att det skulle vara 3.6 ohm om man mätte dem! någon so har några ideer? //JImmy |
|
|
Tjena! Har mailat dig. Om du hade bytt vanosstyrboxen så kan det vara magnetventilen/ventilerna som felar, testa att löda om anslutningarna på den som verkar trasig innan du köper ny, kan räcka med det. Måste även säga att detta mera verkar som ett bränsle eller tändningsrelaterat problem men om du kollat det innan så kan det nog vara vanosen som felar... En fråga också, tvekar den ibland vid acceleration mellan 2-3000 v/min? Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
ja det enda dom fick fel på hos bmw va lambdasond, bytt den opch lambda värdet är ju bra betyder inte det att den är frisk?? den magnetventilen som visade 4.2 ohm då? är den frisk? |
|
|
Ni verkar veta vad ni håller på med men när ni sätter in magnetventilerna så ska ni ha en mall så dom kommer rätt annars kan dom gå sönder efter ett tag, påpekas väldigt noga i TIS. Det står ochså att det elektriska ska gå att få fram i en diagnos genom att läsa av vanosmodulens felminne. Själv är jag tveksam att röra vanosen annat än med putstrasa utvändigt. ----BMW ///M3--- |
|
|
Så vitt jag minns så kan man inte sätta in dom på så många olika sätt... Sedan så kanske det inte är hela världen heller om de ändå är trasiga, man har ju liksom inte så mkt att förlora då... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
JN: om man mäter igenom ventilen, så visar den ena 4.2 ohm, den andra mätte oändligt (avbrott)?! är det så att den som mäter 4.2 ohm är hel? den som mäter oändligt är den pajj?? tack på förhand |
|
|
Antagligen, men själva ventilen behöver inte vara paj, kan vara anslutningarna som inte får kontakt bara, kolla det först. Alltså löd om det behövs. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Har lött bort kabeln med, och mätt men den mäter iaf oändligt, men hur funkar det där med dioder i kabeln som man läst om? Bara att köpa en ny ventil ? för mäter den oändlig så är det väl avbrott iden?? är det samma på m3 som på någon annan modell? Tack för svaren JN |
|
|
Har för mig att dioden sitter i det lilla "kretskortet" vid anslutningen till ventilen. Kan vara där felet ligger, testa att mäta förbi det och se om resisantsen blir normal. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Du måste alltså antagligen löda bort de korta kablarna som går ifrån "kretskortet" till själva ventilen för du har väl bara lött bort kablarna som kommer ifrån styrboxen till ventilen nu va? Kan inte du ta några foton på ventilerna o maila dem till mig förresten, minns nämligen inte riktigt hur det ser ut, var ett par år sedan jag gjorde detta nu... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
klart jag kan ta bilder..., mailar dom till dej typ i morrn eller något..:! har bara lött bort den "långa" kabeln....från boxen.... tack så hemskt för alla svar JN! |
|
|
Tänk att man kan laga en M3 med lödkolv! =) Mvh |
|
| var hos bmw idag och hörde om en ventil den kosta 2175:- skiljerr det i pris bland återförsäljarna? | |
|
Har du mätt upp ventilen nu? Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
JN har mött upp ventilen, lött loss kretskortet, men m,äter fortfarande oändligt (avbrott) då måste ju ventilen vara pajj?? tyckte dedn var dyr på <BMW med, 2175:- tckte folk snacka om 1500:_ //Jimmy |
|
|
har även tagit bilden men kabel till datorn ligger på jobbet( mailar dom i morrn??!! |
|
|
Ja, då är den antagligen paj då... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.