AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.045

Tjutande ljud vid hög hastighet

weekend
Hej!
Reagerade på detta senast idag.
Låg på e4an med i stort sett helt ren väg och tänkte passa på att gasa lite. När jag just passerade 200km/h börjar det tjuta äldigt högt ifrån motorn/höger framdäck. Hinner inte bli mer än rädd och saktar naturligtvis ned farten och ljudet försvinner. Första tanken var om motorn gått för varm men nivån på mätaren ligger som den ska.

Har för övrigt nyligen bytt bromsbelägg själv och har inte haft detta problem innan men det känns dock lite långsökt att det skulle vara problemet.

Är ju kjedja och inte kamrem då jag har en 535 (e34) heller så det bör inte vara det.

Någon som har en aning om vad det kan gälla ?

mvh Anders
Tjuta....
Kan bara säga att ngt som har tjutit för mig är täckplasten i nederkant på vindrutan. Är denna inte fastlimmad eller fastsatt rätt så kan de få för sig att vibrera i vissa hastigheter som medför att man tror att man ska dö.

Fick fixera min med parkeringlsappar vid Autobahnkörning.

-Phil
ek
18
eklof
535i -90
håller med föregående talare.... fixera med p-lappar säger du också... min börjar tjuta redan i 120-130, hade önskat mej ett bättre tips på att bli av med oljudet :)
Bättre tips...

Tyckte det var ett fint tips... lite tuggumi tejp och ölburkar på det så blir det en underbar Foorrrd lagning!

Spring och köp rutlim på närmaste biltillbehörsaffär.

Ta bort plasten rengör den, rengör kontaktytan på bilen, återmontera med lim mellan (sparsamt).

Enklare än så blir det inte.

-Phil
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Tjuta skriver du, det kan vara något däck som låter, det gjorde min med taskiga vinterdäck i högre hastigheter,

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
weekend
När jag säger tjuta så menar jag tjuta rejält.
Så pass högt att man är rädd motorn exploderar, lite överdrivet menat. Det är inte ifrån rutan.
Visa användare
44
BOLLE69
BMW 528iA-1996
Kolla oljefiltret det kan låta så om backventilen har låst sig .
weekend
Tack BOLLE69.
Idag när jag stannade bilen tjöt det också.
Öppnade huven och visst var det därifrån det kom.
Ska undersöka oljefiltret.
För övrigt så lyser "külwasserstand" upp då jag vrider av/igång bilen men nivån ligger mittemellan även när det tjutande ljudet kommer.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
även om det är vattenpumpen som är dålig så är det inte det som gör att den indikerar för låg kylvätskenivå. Din sensor är troligtvis dålig och kostar ca 200:- ny. Angående tjutet så förstod jag inte om det uppkom bara när du rullar eller det låter även när du står still på tomgång?
Min 320 coupe tjöt när en spännrulles lager hade skurit märkets inget den snurrade på. Efter en dag låste den sig med mkt intressant rökutvekling som följd :-)

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.