AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
748

Vilken utrustning tycker ni är viktig?

ak
118
akb
328i E46 -99
Halloj!

Jag skulle vara intreserad av få reda på vilken utrustning ni tycker är viktig i er bil. Skall själv köpa ny bil och vill inte glömma någon detalj!
Så om ni vill hjälpa till och skapa en lista, så att jag inte glömmer något,vore jag mycket tacksam.

Här är vad jag kommit fram till hittills:
- ABS
- Airbag
- ASC+T
- Cd (Radio BMW)
- Centrallås fjärrstyrt
- Elek. Fönster, Glastaklucka, Speglar
- Farthållare
- Färdddator
- Klima, Klimatautomatik digital
- Larm
- Alu fälgar
- Läder
- Motorvärme (kupe)
- Servicebok
- Servo
- Stolvärme

- Vita blinkers
- Multifunktionsratt (Läder,sport)
- Mittarmsstöd
- Elmanövrerade framstolar med minne, sport
- Regnsensorer
- Xenon
- PDC
- Sportchassi
- Dragkrok

Det beror på vad det är för bil du/jag ska köpa.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lamelldiffbroms..

Mvh Janne.
ak
118
akb
328i E46 -99
Det är klart!
Men nu tänker jag på "vanlig utrustning".
Den bil som jag har tänkt att köpa skall vara en blanding av sport/komfort. Behöver inte den snabbaste bilen och inte hellervärldens lyxåk. Någonting mitt mellan.

Soltak alla gånger. Det är härligt att kunna öppna lucka på vårkanten och få in lite sol, dofter och fågelsång. Bilen blir också betydligt ljusare och snyggare. Jag köper ingen bil utan taklucka.

Varför inte svenskar specar sina bilar med taklucka är ett mysterium för mig. Taklucka är mycket vanligt i tysklad till exempel. Här i svinkalla sverige så kan man inte sälja en bil utan inbyggt kylskåp (AC). Hur kul är det att sitta och bli förkyld i en stängd bil på sommaren. I spanien så skyr folk AC som pesten, det är bara ett påhitt för turister. :-)

Här i svedala borde folk satsa på rejäla värmeanläggningar som håller bilen var dom resterande 10 månaderna som man INTE behöver någon AC. Köp en bil för havmiljonen och frys häcken av dig. ;-)

Sen så tycker jag att en BMW skall ha M-paket med alcantara sportstolar, inte svinkallt halkigt läder...
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
akb: servicebok:) annars tycker jag att PDC-värdet är överspelat, satsa ett par tusen till och köp navigation istället. Blir nog lättare att sälja bilen i efterhand också.

Micke K. Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Håller med PowerMac. Spanjackerna använder mycket sällan AC:n i stan, det är nåt de ibland använder på motorvägen när de åker långt.

Men för att svara på din tråd. Taklucka, en bil utan taklucka är ingen bil...

Schnelle fart, Härliche fart.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det beror en hel del på biltyp, men AC vill jag inte vara utan under några omständigheter. På de allra flesta bilar är farthållare ett måste. I en bil som jag vill kunna trivas i skall det vara skinnklädsel, såvida det inte rör sig om en ren sportbil. Då är alcantara ett bättre alternativ. I en sådan bil är inte kravet på farthållare lika stort, men det förutsätter att jag har en bruksbil förutom sportbilen.
När det gäller talucka kan jag konstatera att det har jag haft på fyra av de fem BMW jag ägt och det klarar jag mig gott utan. Däremot finns det många andra saker som är trevliga att ha, men måsten är de knappast.
Huruvida sportchassi är önskvärt beror till viss del på bilmodell, samma vad gäller sportstolar. PDC och regnsensor är bekvämt, men inte nödvändigt. Navi är trevligt, men inte oundgängligt.
ak
118
akb
328i E46 -99
Egentligen är det inte så många saker som är ett måste. Men stor del av dessa saker gör att komforten blir högre. För mig är t.ex. CD ganska så onödigt. Gillar mera att lyssna på radion. Men smaken är som baken.

Som ett litet tillägg kan jag säga att de saker som jag räknat upp efter den toma raden är saker som jag inte ser som direkt nödvändiga. Dessa är dock ett stor plus:)

Men det är ingen som kommer på något viktigt jag glömt på min lilla lista?!
No
5.161
Nockenwelle
Det beror ju också på om du köper ny eller begagnad. Exempelvis larm och alufälgar går ju att addera efteråt. Är priset på bilen rätt blir det pengar över till dylikt.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Solskydd för de bakre sidorutorna samt elektrisk bakrutegardin, det tycker jag om.

//Schnitzer

ak
118
akb
328i E46 -99
Tanken är nog att jag bilen skall vara utrustad med det mesta då jag köper den. Detta på grund av ett par saker.
Jag är dålig på att skruva med bilar, kan endast utföra de vanligaste åtgärderna på en bil. Och så är saker och ting så dyra här i Finland!

Bilen skall köpas begagnad! Har inte så mycket pengar att jag skulle ha råd med en ny.
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Varför bry sig om hur Spanjorerna använder AC egentligen? Skit samma om man bara använder den 2 månader om året, det är jäkligt skönt att slippa svettas! :)

akb: Var i Finland bor du? Ska du köpa "finsk" bil?
No
5.161
Nockenwelle
Jo, att bilar är dyra i Finland vet jag. Min förra bil sålde jag till en finländare och han skulle få betala en hiskelig skatt för att importera bilen, trots det lönade det sig för honom.
ak
118
akb
328i E46 -99
Jag bor i Vasa. Tänker importera en från tyskland. Har nog sökt i Finland (skulle vara lättare), men det finns i princip inga som motsvarar de krav jag har.

Frågan är om det prismässigt lönar sig. Priset kommer att bli nästan samma som en finsk bil (ql med skatter och moms).
Det som jag istället vinner är just den här utrustning som jag frågar om:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.