|
|
|
|---|---|
|
Som sagt. får inget svar på frågan så lägger ut den här. Montering av gasspjället på sugsidan framför turbon, istället för att placera den som vanligt på insuget? För- och nackdelar? Tacksam flör svar | |
| dålig ide,,,,om du sätter spjället före turbo så kommer inte turbon att suga i sej nån luft,,kan funka om du har gasen i botten hela tiden,,,på tomgången behöver motorn luft,,är spjället stängt så suger inte turbon nån luft,,samma sak om du gasar ur bilen och släpper gasen så stänger du spjället,,vakum | |
|
nickeberg: Där tror jag du har fel, detta är saxat från zatzy, en av pågående disskussion om F1 bilar förr i tiden. Citat: spjällhuset ser ut att sitta på turbon, funkar det bra? Tror det är för att öka spolupen på turbon, Blir högre hastighet på luften som är påväg in genom ett "litet hål" när spjället bara är öppet till tex 30% ..... -- Citat: Tror det är för att öka spolupen på turbon, Blir högre hastighet på luften som är påväg in genom ett "litet hål" när spjället bara är öppet till tex 30% ..... jakan har haft det så... man kan nästan styra laddtrycket linjärt på detta sätt.. -- "blao is the name of the game!" |
|
|
Nu har det ramlat in lite svar på båda ställena! :-) Men som sagt. Det skulle bli en jäkligt clean motorinstallation, skippa tomgångsmotor, vajrar mitt uppe vid insuget, och istället gömma bort det lite snyggt precis vid framlyset eller liknande. Sen så borde dumpventilen vara ett minne blott! :-) |
|
|
Då ser jag ett stort problem. Sätter du spjället där och drar på för fullt och slår igen spjället så kommer turbon övervarva något helt otroligt skulle jag tro. Kan ha fel, men jag är rätt övertygad om att det blir så. Varför inte ta ett riktigt snyggt spjäll istället, då vill man ju att det ska synas :-) |
|
|
men om du drar på för fullt och sedan slår igen spjället så borde nästan spjället kunna funka som en slags motorbroms , alltså att spjället hjälper till att bromsa turbon åxå & isf lär den ju inte övervarva eller? bara en tanke som for upp i huvet:) going 2 fast.. expect nothing less.. www.fearthis.se |
|
| Turbon kommer att stalla och varva upp ordentligt, har varit med om det på en 2000hk wärtsilä diesel när filterduken var igen grodd. Ska man bromsa turbon effektivt så är det nog bara fullt öppet spjäll och ingen energi till turbinen som gäller. Men det är väl enklare att bara ha en lämplig dimensionerad dumpventil, eller? | |
|
Bäckis: Kan vara mycket möjligt, saxade bara från zatzy ang. F1 disskusionerna. Ligger ju något i det du säger. En dump på kompressor huset ^^ ( ironi ) "blao is the name of the game!" |
|
|
En allvarlig nackdel med att ha spjället framför turbon är att tätningarna inte tål vakuum, de pajar (= blårök vid motorbroms) Men det finns vissa turbo som klarar det, en turbo avsedd för förgasare på sugsidan är vad du ska ha i såna fall. |
|
PETER.O |
F1 hade spjäll både före och efter turbon. |
| fungerar typ som en avgasport gör | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.