|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en 525 -90 och vill ha lite råd. Det är automatlåda, jag har bara dåliga erfarenheter av automat, vad skall man kolla efter eller andra bra tips kring lådan. Jag har hakat upp mig på kambytet när jag velar om jag skall köpa den eller inte. Den har gått 24400 mil och senaste byte gjordes vid 18400 mil. Jag vill inte börja min nya bil med reparationer eller annat dyrt. Jag har aldrig ägt en BMW, jag har läst begagnatguiden här på sidan och känner att det är dags. BMW 525 är väl en bra början ? Alla råd och tips mottages tacksamt ! | |
|
Mitt tips är att du köper en 525i med M50-motorn istället (24v), den kräver mindre underhåll och passar bilen bättre på alla sätt och vis. Då slipper du bekymra dig om kamremmar och ventilinställningar. De första kom -91... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| M50 kom -90 i tyskland.. | |
|
Hej, Svar angående byte av kamrem: Denna skall enligt serviceboken bytas vart 4:e år eller vart 6000:e mil. Med andra or är det tid för byte på bilen i fråga. Håller med Olof om att en 91:a eller nyare hade varit lite bättre. Allra helst en 93:a i och med att den har vanos. Lycka till med bilaffären! /Håkan |
|
|
Plexan: Kanske det. Jag har för mig att M50 kom först på 91:orna. De börjades ju tillverkas redan 1990 men det är ju en annan sak. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Det Håkan säger är helt riktigt. Kamremmen bör bytas nu. Men kom ihåg att spännrullen också måste bytas. Reservdelarna kostar ca 600:- på BMW. För att byta måste du tappa ur kylarvätska i kylaren och demontera fläktkoppling, servo/fläktrem, kylarrör, kylarslangar, fördelare, rotor och de 2 remskivorna. Hör av dig om du har frågor om bytet. Jag har precis gjort det för andra gången på min 525 =) /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.