AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.068

Check coolant level - Det ser bra ut

Halloj!

Det har hänt mig 2 ggr nu senaste dagarna att OBC'n helt plötsligt, på rak väg i konstant fart, fått för sig att varna för coolant level...

Jag stannade och kollade nivån, nu var ju motorn varm givetvis när jag kollade, men stickan stack upp en 4-5 cm ovanför kanten vilket jag tolkar som en korrekt nivå...

Är det ett vanligt fel att den kan varna utan egentlig orsak eller är det så att jag på något vis har låg kylarvätskenivå?

Mvh
Marcus
min gamla 740-95 okynnesvarnade för massor av saker, tex kylvattenståndet, öppna dörrar och skuffen. Först tog jag meddelandena på allvar, sedan försökte jag strunta i dom, men visst kom det en lite rysning varje gång det plingade.

/Astroboy
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Glapp i givaren är inget ovanligt problem.

/Fredrik
Hmm, nu återkommer det nästan jämnt då jag kommer upp i normal landsvägskörning (typ 90 km/h), alltså helt plötsligt på rak landsväg...

Är det troligt att det är en givare som glapp? (Någon som har en aning om var, hur man kommer åt den?)

/Marcus
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Givaren sitter troligen i expansionskärlet, det gör den iaf på bland annat e32. Testa att lossa kontakten och bygla den med en sladdstump som hålls på plats med lite tape eller nått. Kör ett varv och kolla om du får nått felmeddelande om nivån. Får du inget fel så är troligen givaren keso men finns felet kvar så troligen något annat fel.

//Magnus

Nu har jag äntligen fått tummen ur och ryckt loss sladden till nivågivaren i expansionskärlet... Byglade den och jag får då inga varningar...

Nästa steg tänkte jag är att ta bort givaren och undersöka om det finns något som kan ge dålig kontakt, annars byta mot en ny...

Då kommer jag till två frågor:

1) Hur får man bort givaren utan att ta bor expansionskärlet? Sitter den med bajonettfattning eller med klips?

2) Kan man lossa expansionskärlet enkelt utan att man tömmer ut all kylarvätska? Jag lossade lite grejjor med slangarna sitter ganska tajt, de vill man nog inte lossa för då ryker nog allt innehåll...

Mvh
Marcus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.