AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
552

528 e28 funderingar

Hej, just blivit lycklig ägare till min första bil, en BMW=). Fick den till vrakpris (gått snart 36.000 mil..) så har inte så stora förväntningar men undrar några saker:

1. När jag ska ställa upp den på asfalten så diffar den inte går ju och ställa upp med lite förställ hit och dit men är lite lurigt..=)har förstått att bara 535 har diffbroms, och undrar då om man kan byta rakt av? Någon som gjort detta?

2. Motorn går som bäst mellan typ 3000-4500 varv sen så tappar den liksom på högre varv. Va kan detta bero på? Vill ju inte lägga ut för stora kostnader på en sån långgående motor, gissar att kanske kammar och sånt börjar ta slut. Blir ju sugen på o slänga i en hel 535 drivlina,.hur passar det? vad säger besiktningen?

Hejs / Nybliven sladdfantast
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Ta hela drivlinan från 535-E28 men glöm inte att också få med styrenheten(databoxen) komplett med kabelhärva då denna är motronic i 535:an. Besiktningen kommer med all sannolikhet ej att märka detta, det som syns mest är fördelaren som sitter direkt i framkant på motorn(kammen?). Sedan blir det mycket roligare....

Det där med tappet på högre varv kan vara kammen eller så är det att du har lite för lite bensin i(under 15-20L.), då den inte riktigt orkar pumpa.

Kan även vara soppapumpen som håller på att säga upp sig.

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kolla upp soppafiltret. Om det är gammalt och igensatt så tappar man pulver på höga varv.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Tack för tipsen! Åfan jag kör ju alltid med mindre än 30 liter i tanken då den läcker när jag har för mycket i...några tips för hur man tätar sådant? Känns lite lurigt o svetsa i närheten av bensin..
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är med största sannolikhet rosthål i påfyllningsröret. Sänk ner tanken och laga med kemisk metall eller liknande om du inte vill svetsa.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Lycka till!

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.