AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
657

535i e-34a som dör efter ca 1-2mil

am
7
amlin
M3 E46 -04 Silvermetallic Svensksåld
Hej alles, har sökt febrilt efter något liknande fel som redan tagits upp, men inte hittat något matnyttigt. Är det någon som hittar precis samma fel från tidigare inlägg så får ni gärna säga till om detta. För detta fel håller jag på att brinna upp över..:(

Bilen: 535i -91 (manuell) 17.889 mil på nacken.

Startar bilen(lite svajjig tomgång). Kör iväg, bilen går som den ska, inga problem förutom lite svajjig tomgång som sagt, under dem första 0,5-1 milen. När man har kört ca 5-10mins så börjar bilen "hosta" känns som den inte riktigt får soppa osv, när man ligger och kör på 4an så testade jag att slänga i 3an och trycker pellen i botten, så verkar den liksom få nån slags chock och fortsätter då att köra vidare. Men till slut så är det oundvikligt att bilen lägger av, bara tändningen som är igång alltså. Då är det bara att åka in till kanten och sätta på varningsblinkersen. Så får man vänta i ca 5-10mins tills bilen "kylt" ner sig. Då är det oftast bara att dra igång bilen efter några försök. Så kan man köra ytterligare högst 5min om man pressar bilen lite. Har testat att byta LMM samt det oranga reläet(bränslerelä?), har bytt alla slangar kring LMM osv, så inge tjuvluft som åker ut.
Har prövat flera ggr och det är exakt samma tid som det tar innan bilen lägger av, ca 5-10mins under blandad körning.
Har en polare som meckat bmw under flera år men som kliar sig i nacken för detta problemet.. Någon som har något humm om vad det kan vara eller har upplevt samma problem..:(

Vet du vad vi gör? Vi gör som du säger! Vi lägger ner det här!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bränslepumpen?

Mvh
Carl Adam Andersén
Låter som jag hade på en gammal 528 84a, var ett generatorfel. Man kunde ligga och köra normalt tills man såg att lysena i kupé och på väg blivit svaga(var vinter och mörkt) och det hände noll när man gasade så man slängde i en låg växel så den tokvarvade sen var det bara att köra vidare tills nästa gång det hände.

am
7
amlin
Tack för svaren, det skumma i det hela är att det är efter precis lika lång tid som bilen vill stänga av sig, alltså hostar..:(

rob_t_j72:
Ska lyssna med meckpolaren, tycker dock att han borde uppmärksammat det annars. Men skadar inte att lyssna med honom.

Carl Adam:
Antar att du bytte generatorn, eller hur fick du bort problemet?

Vet du vad vi gör? Vi gör som du säger! Vi lägger ner det här!
Gu
53
Gunsten
535 -88
Kan inte vara att den får för mycket sås istället? Att den går när den är kall och på högavarv!? Har haft lite samma fel, fast den dör inte och det händer bara ibland, men den får för mycket soppa, men får man upp den i varv (typ 4-5000) så går den nästan normalt..
Carl Adam Andersén
amlin: Han jag köpte bilen av hade precis bytt generator och den var antalgigen felkopplad eller deffekt för den blev så efter genbytet. Jag fixade aldrig felet.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kanske långsökt men, prova med att köra utan tanklock.
Kolla alla jordpunkter för motor, batteri och motorstyrning.
FAF
am
7
amlin
Tack för tipsen åter igen alles, ska kolla upp med polarna på bmw-centralen, får hoppas att dem har lite tips..:/

//Vet du vad vi gör? Vi gör som du säger! Vi lägger ner det här!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.