AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.543

sänkt hc med 2000%

äntligen fått lite rätsida på saker å ting. Hade bilen på carlsson bil förra onsdan för diagnos å hitta trasiga lambder. Köpte nya på Meca i kumla för 880kr för 2 st sen bytta dom samt dit me nya stift å mäter nya värdena. från å haft co halt på mellan 6-7% till 1,5.. HC värdet från mellan 4500ppm till 233ppm. En kille som är lagom lycklig just nu. bara byta olja och filter nu får vi se va som händer.

Gick förvånasvärt bra att byta stift. Stog en kille på vardera sida och skruva. Ingen av dom har nånsin skruva Beemer 12a. Gick på strax under timmen =) riktigt godkänt!

Förslag på å kunna sänka värdena ytterligar är välkomna!

Glada hälsningar Tommy
E4
18
E46killen
BMW 328-00
Svårt att sänka mer än 100%?!
särskilt som det mäts i PPM ( parts/partikel per million).
Paap Reeder
... hej Toblerone!

1,5 % samt 235 ppm gör att du har en bit kvar.

1,5 % gör en litet orolig eftersom det indikerar på "klen" kateffekt.
Hur långt har den gått med trasiga lambdor?

235 ppm indikerar på tändmissar TROR jag utifrån min egen erfarenhet.

Är ytterst tveksam utifrån egen erfarenhet när det gäller att skruva dit piratlambdor.
Boxarna accepterar ytterst få variationer i info från de olika sensorerna.
Får du med andra trix inte ner HC så montera originallambdor. Eftersom olika avstånd på stiften påverkar HC med ett par 100:a ppm tror jag inte på piratlambdor.

Men som det alltid har varit en devis på autopower:
"fastställ först felet ... meka sedan" så mät först innan du går vidare.
En originallambda ligger numera på ca 1700:- ... och di e ju zwei styck!

MVH /// Paap R
antar att ena katten är tom va de låter som på ljudet.sen har ja ingen aning om va långt den gott me trasiga lambdor.bilen har ju inte gått igenom besiktningen på 4 år. köpte iaf bosch lambdor. fanns ju annars på biltema =P ska byta oljan och olje filtret ikväll får vi se va som händer. antar att de inte är bytta på många mil. de sänker väl än del iaf om man har tur.

mvh Tommy
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Toblerone:

Antagligen behöver du bara varmköra motorn rejält efter oljebytet så ska HC + CO halkat ner ytterligare, men om det inte räcker så skulle jag köpa 2 sportkattar med metallkärna för 1850:-/st. från Länk Länk och bygga om avgassystemet en aning så att de får plats.

Mvh
Paap Reeder
... 235 ppm med okattat på ena sidan är ett bra värde.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... du kommer att hamna på 025 med två kattar...
MVH /// Paap R
bytte olja och filter nu.. Kom ner på 200 ppm men co:n ligger fortfarande stadiga 1,2. Hur mycke sänker etanolen? tillräckligt för besiktning?

mvh Tommy
Har hört o läst bla på zatzy att om man kör med miljö bensin (köpes på mackarna till t ex gräsklippare osv), så skjunker avgaserna rejällt
testa det o återkom gärna med resultat

Mvh zacka
Paap Reeder
... körde på ren alkylat. Tömde tanken via bottenpluggen och så i med 15 liter alkylat.
Inte ett ppm försvann ... däremot går CO ner.

Men toblerone ... vad jag förstått så kör du med en rensad kat och då kan du ju aldrig komma under 100 eftersom de "utfrusna sex" smutsar ner avgaserna för de andra sex.

MVH /// Paap R
tar kattarna ner hc värdet också?

mvh TT
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Toblerone: Definitivt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
HC är soppa mm som inte brunnit upp helt, katten bränner upp det om den är ok och mängden HC inte är allt för stor.

//Magnus

så de kommer sjunka från 200 till godkänt alltså? samt co från 1,2 till laglit? skulle kännas helt suveränt i så fall !!

mvh TT
Paap Reeder
... toblerone!
Om du byter, mekar och trixar med kattarna så är ett bra tips att innan du monterar så plugga ingångsrören + lambdahålet samt anslut 1-2 kg tryckluft i utblåset .... för att kolla otäthet.
Speciellt viktigt om katten är litet till åren.

Tog en jädrans tid innan jag hittade ett "pyttehål" i min "Ebay-kat".
HC åker upp direkt.
Har du inte tryckluft så blås åtminstone som en första koll.

MVH /// Paap R
skräpet börja strula igen!! fast vet kanske vad de kan bero på..men har asskumma värden 4200ppm i hc:n ock 0,7 i co..vadan detta?!? hela grejjen tror jag börja med att den drog tjuvluft mellan insug och luftmasse mätarn så han har surat ner sig.. missar på nåra cylindrar nu lite för ofta..nåra ideer?? ska skruva ur stiften i morrn å se hur dom ser ut å plocka ner lambderna å göra ren dom å nolla datorn igen få se va som händer.. lite nöjd me co:n iaf 0,7 okattat!! =P

mvh TT
Paap Reeder
Toblerone!
4200 ppm med kanske bara en fungerande kat är ändå alldeles på tok för mycket.
Min går på ca 250-300 okattat.

Enligt min uppfattning måste du börja med att kontrollera hur den s.k cylindertätheten egentligen är - d v s du måste genomföra ett komplett kompressionsprov på alla tolv burkarna.
Är inte förbränningsrummet okej kommer den alltid att släppa ut oförbrända förbränningsrester d v s HC.

Skulle en cyl ligga neråt 8 kg är felet där.

Alltså 4200 är jäkligt mycket. Rycker du en tändkabel (då måste du ansluta ett löst stift) stiger HC med kanske 2-300 ppm varvid det ändå är långt kvar till 4200.

Man måste köra metodiskt.
1) förbränningsrummet
2) rätt bränslemängd
3) rätt gnista
4) rätt luft
.... ger HC ca 000.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Toblerone!
... läget??

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.