AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.188

Snälla Desperat hjälp med e30?

Sida 4 av 4
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Nej, Har inte kunnat göra ngt idag. Garaget är fullt till bredden med massa bråte o känner inte att det är så bra att stå ute i ösregnet o fixa generatorn. Ska Börja med det imorgon förmiddag tänkte jag. Nåt speciellt jag ska tänka på?
Förrseten den muttern e sjukt liten, Dessutom sitter det som ett Plasthölja över den med en cirkel och en metallbit i den cirkeln?

Tack//Claes

Xy
252
Xyris
520i -93
Det kan vara fel på själva kretskortet, fått överslag. Det fick min. varken batteriet eller generatorn var skadade utan det var lödningar på kretskortet som hade pajjat.Min meck Fick riva ner hela instrumentbrädan. Och hålla på en massa. Slutpris: över 3000

>>>Need for Acceleration>>>
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Xyris, Menar du Kretskortet som Si-enheten som siiter bakom hastighets mäteren osv.? /claes.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag minns ej vilken sida exakt jorden mellan motor och chassi är på M20 men här ser man den klart och tydligt på M40 Länk Länk

även här syns den bruna vid motorfästet Länk

Jo då, gummibussning finns på övre fästet på Bosch generator, kanske inte på alla men såg det med egna ögon på en M10-E28 för 2 veckor sedan, och jag har ett svagt minne att det kan finnas på M20 också, i.a.f. finns något som tyder på det här (och till min förvåning nedtill också) Länk
(kolla 9, 12)
eller här Länk

eller här Länk

jordkabeln Länk

men tillbaka till ditt problem, kolla igenom jordkablarna, både den på generatorn och den mellan motor-chassie, byt annars generator och testa bilen
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
innan du gör nåt, byt regulator först om du inte redan har gjort det, sedan kan du börja experimentera med kablar, jord, annan gen. etc.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har 2 st E30 här hemma, en 320 -84 och en 325 -88.

Båda har gummi i generatorfästet.

Båda har brun jordkabel till generatorn.

Båda har jordfläta mellan oljetråget och rambenet på vänster sida.

0,5 mm utstick på ladningsregulatorns kol är till 99% felet till att bilen inte laddar.

Den högra nedre av dom 4 genomgående skruvarna i generatorn har inte stjänskruvskalle utan en utstickande M5 gänga, det är där jordkabeln ska sitta.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Isåkare, det finns 4 genom gående. Doch saknas det muttar och likna´nde på alla utom en.
Claes

Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Just varit ute och börjar med att byta laddregulator och kol som så många har sagt. tänkte göra detta innan jag bytar generatorn.
Det blev dock ingen förbättring. Förutom att när Den ligger under 1000varv så slocknar batterilampan?
Har tagit in Batteriet för laddning nu dock.
Tack//Claes

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Men det är bra, när lampan slocknar, det är alltid nåt, ladda batteriet ordentligt och lossa något på jordledningarna (både på gen. och motor/chassie) och spraya med 556 innan du drar åt de igen. Testa sedan att köra motorn igen, säkert kolet som var felet
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
kolen som satt på den gamla regulatorn var bättre(längre) än dessa.
Claes

Never before has one car done so much for so many, thank god for e30
Xy
252
Xyris
520i -93
Ja, bakom hastighetsmätarn. Han tänkte byta genneraot åt mig först, men har hållt på med just elfel på en Peugeot verkstad, så han sökte fel och upptäckte att det var kretskortet bakom hastighetsmätarn, bakom hela panelen som var trasigt. Laddningslampan lyste inte heller. Jag vet inte om det kan vara ett liknande fel på din. Reslutatet av det trasiga kortet var att generatorn ladda för lite, tomgången var ojämn, och tilslut så starta bilen inte alls. Sen kom den igen. Sen slockna den igen.

>>>Need for Acceleration>>>
svintoleffe
1 Det första man byter, när man börjar o misstänka att det är något knas med genertoron är jämnt kolen.

2, Då byter man generatorn, o det är ju en självklarhet, att även om man gör ettan, så gör man ju självklart rent jorden , o kollar alla sladdar o så.

Funkar inte det, då får man fortsätta fel söka, kan även vara ett relä, som jävlas o drar ur strömmen för dig, om det hämnt sig.
Har varit om dom det.

Ska du mäta om generatorn, ger rätt strömm, ska du skaffa en en tång som du kan mäta spänning på, då sätter du den runt pluspolen, så får du upp hur många ampere generatorn ger.

Länk Bimmern
MVH Leffe
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
jag hade liknande problem på min.. jag hade ett biltema batteri. å det verkar inte ta emot någon laddnig under vissa till fällen. å allt slocknade som följd..

så efter detta hänt ett par ggr så lämna jag tillbaka batteriet till biltema och dom vägra ta emot det utan dom satte en batteri testare på den och kom fram till att det funkade.. men det gör den större delen utav tiden med ändå så dog bilskiten ...

så jag testade byta generator samt ALLA kablar å kabelskor mellan generatorn å batteriet.. ändå dog den ibland...

om bilen hade dött pga el förlust så kunde man vänta i typ 5min.. och sedan putta igång skiten.. så funka den direkt...

det jag ville få fram är : har du testat å bytt batteri?

Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Japp, har testat byta batteri, till ingen nytta!
Har nu bytat kol o laddgenrator. Lossat alla jordkablar o sprayat med 556. Nu återstår det väl bara att Byta Generator?
Claes

Never before has one car done so much for so many, thank god for e30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.