|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Men hur joden stor betydelse? Kan det var det som gör batteriet laddas ut och batteri lampan börjar lysa? Tack från en intressrad men tyvärr okunnig//Claes |
|
Lundqvisten |
Petri: Möjligt att det finns en liten jordtråd på de äldre E30. Men icke from: 88-90. |
Lundqvisten |
claeswallin: Har du fått dit den nya generatorn ännu? Om inte glöm ej att först koppla ur pluskabeln från batteriet. Innan du börjar jobba med bytet. |
|
Nej den ligger av hela tiden.Plus kabeln allså. Ska jag dra en kabel till batteriet även från den nya generatorn? Claes |
|
|
Det är väl smartare att plocka bort minus kabeln vid arbeten rörande bilel för om man lossar plus kabeln finns ju chansen att den kommer åt chassit. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
Lundqvisten |
Vad gör det om pluskabeln kommer emot chassit? Du kan tom ha den fasttejpad på framskärmen :-) Lossar du däremot bara minuskabeln vid arb så kan den av misstag komma emot metall och jorda hela härligheten. |
Lundqvisten |
claeswallin: Klart att du drar en ny rejäl jordkabel från ytterhöljet på generatorn och vidare till minuspolen på batt. Se för jösse namn bara till att att det är en icke strömförande mutter du ansluter den till. Det finns fyra st genomgående skruvar på generatorn de kommer ut på baksidan med mutter, ta en av dessa. |
|
Man kopplar loss jorden av den enkla anledningen att när man gör det så kan man slå nyckeln mot jord någonstans, men det gör inget eftersom det ju var just jorden man skruvade med....... Är det plusen så kan det slå gnistor, inte så trevligt invid ett batteri som i värsta fall omger sig med lite knall gas. Angående jordflätan så sitter den mellan ena rambenet och oljetråget. Självklart jordas startmotorn i godset i blocket, men sen då? Finns det ingen jordfläta så brinner alla små jordanslutningar till givare och annat upp när startmotorströmmen letar sig fram den vägen i stället.Däremot är det riktigt att BMW inte har någon jordfläta mellan block och generator, generatorn är inte gummiupphängd och jordas därför i motorn, som alltså i sin tur har kontakt med karossen via jordflätan mellan oljetråget och vänster ramben, strax nedanför generatorn. Men som sagt, funkar starten utan problem med nyladdat batteri så är jordflätan hel. |
|
Lundqvisten |
Tag gärna isär jordkabeln mellan oljetråget och rambenet, så ramlar det garanterat ut pulveriserat grönmögel. Det passerar knappt någon ström genom dessa grönärgade kablar. Samma sak med pluskablaget från genereatorn-startmotor upp till batteriet, grönmögel halva vägen upp. Byt till nytt 25mm2 kablage |
|
Precis som Lundqvisten skriver, den bruna jorden (om jag minns rätt från min gamla 320, sitter under grenröret och mot chassiet på samma sida) den brukar ärja. Generatorn hänger (visst) i gummibussning men bara upptill, nedre generatofästet är metall mot metall = jord. Det skadar dock inte att vicka lite på generatorn och spraya lite vid dess nedre upphängning. Allra bäst vore det om du bytte den mot den från skroten, 400 är helt ok för den |
|
|
Ja ok, det är en brun kabel på de nyare och fläta på de gamla, men faktum kvarstår: Snurrar starmotorn som den ska bara batteriet får laddning eller startkablar används så räcker jorden (via just denna flätan) även till generatorn. Sen är jag inte säker på att det är i just oljetråget den sitter, man har för mig det. Hursomhelst på vänster sida av motorn på alla e30 jag sett. Däremot har jag aldrig sett till nån gummibussning till gen. på en BMW. Aldrig nån liten fläta mellan generatorn och karossen heller, det borde ju finnas om där var gummiupphänginar inblandade. Men det är möjligt att det förekommer. |
|
|
Nu blev jag rejält snurrig vill jag lova. Hör ju olika saker hela tiden. Men låt mig se nu. Jag ska dra en ny kabel från generatorn till Batteriet. Skall jag ta bort den gamla sladden som redan sitter på minuspolen på Batteriet? Sen lundkvisten pratar du om Fyra muttrar på baksidan? Hittar inte en mutter.? ( generator från en 520 -87) Tack//Claes |
|
Lundqvisten |
Är det en Bosch generator du fått, så finns det fyra styck genomgående skruvar som mynnar ut på baksidan med tillhörande muttrar. Du kan ej ta bort den gamla minuspolen utan att ersätta den med en ny. Den jordkabeln från generator till minus på batteriet är enbart till generatorn. |
|
Det troligaste är absolut laddregulator med kol som behöver bytas, har du provat att byta regulatorn (den som kolen sitter i om du har en Bosch) Står det Bosch på generatorn? |
|
| Om laddlampan lyser hela tiden så är det inte troligt att du har problem med jordanslutningarna, helt klart regulatorn man misstänker då. | |
|
Japp det är det.. Det finns 4st genomgående skruvar jag, men bara en mutter, och den sitter ju direkt på själva "järnet", det borde väl vara strömförande? eller hur är det du menar? Sorry om jag är dum men man lär väl sig med tid och erfarenhet? Tack! Claes |
|
|
Men saken är den att den har laddats ut innan också, fast mkt sakta. Då har jag alltid misstänkt att det är slutsteget som har legat o dragit men det kanske det itne har varit? Claes |
|
|
Har du provat med ett annat batteri? Iofs så borde inte laddlampan lysa om du har problem med batteriet. Men om du inte har bytt regulator/kolhållare (jag gissar att du har en Bosch där regulator och kol sitter ihop, men det finns variationer) så prova att byta den. Då får du nya färska kol med bra tryck mot banorna och en garanterat fungerande regulator. Se till att ladda batteriet riktigt ordentligt innan du startar motorn med den nya regulatorn monterad. |
|
Lundqvisten |
Sitter muttern på järnet (godset) så är den ej strömförande. Ingen fara den kan du ta som jordning. |
Lundqvisten |
Hur går det med generatorbytet då? är det problem med att få på remmarna? Eller har du redan provkört? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.