|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
På M20 ska du inte behöva plocka bort luftburk mm. för att komma åt laggregulatorn om jag minns rätt, men det underlättar förståss. Ett tips är att skaffa stjärnbits(förutsatt att det är stjärnskalle) och en spärrnyckel till att skruva bort regulatorn, eller att du är stark! De brukar sitta rätt ordentligt, annars en bra poligrip brukar lösa det. Garanterat laddregulatorn! Har också blivit ståendes pga. den, numera har jag en extra i alla mina bilar. (synd att nyare M50 har Valeo=svårare att byta på vägen och dyrare regulator är Bosch) |
|
|
kolen som behövs bytas i generatorn kanske...inte säker om det heter kolen...nån som kan bekräfta de? --- NYBÖRJARE |
|
|
Hej, Har precis kommit in från "verkstan". Plockat loss hela luft burken och skruvat loss kolen. dom sitter fast i Laddragulatorn va? Iaf dom såg inte så jätte kassa ut, kan det vara ngt med Laddregulatorn som är krångel med då? Mvh claes |
|
Lundqvisten |
Kan även vara "Diodbryggan" i generatorn som har fått sig en kyss när du kopplade friskt med startkablaget. Den går i värsta fall att byta ut, om det nu ej är laddregulatorn, hur långa är kolen? |
|
hm, låter jag bli o trycka ner fjädren så sticker dom väl upp ca 0,5-1cm. trycker jag ner dom så går dom ner lika långt under kanten. Men jag måste ha klart för mig, amatör som man råkar vara =), kolen sitter fast på laddregulatorn? Tack fär hjälpen. Claes |
|
parolof |
Diodbryggan om jag inte missminner mej innehåller 6 dioder 6x2=12 volt plus moms, så om en eller flera dioder skulle vara körda skulle du ha en lägre spänning än du har nu |
|
parolof! Vill du utveckla resonemanget 6x2=12, vore intresangt att höra vilka nya inovationer som gäller när det gäller generatorer? mvh BLJ |
|
Lundqvisten |
Jag har en ny laddregulator framför mig nu..kolen mäter knappt 1,5cm (ofjädrade) parolf: kan inte spänningen från batteriet kompensera spänningsfallet i generatorn (om nu en eller flera dioder gått hädan) |
Lundqvisten |
Tillägg: Vid mätning förstås... |
| Om de kolen är hela, då bör deras längd dvs. 0,5-1cm räcka, men testa att byta den, annars kan det vara generatorn (axeln som kolen ligger mot är också känslig mot snuts, den kan vara urgröpt/sliten) eller någon jordkabel. | |
|
Hm, kolen är vid närmare mätning 0,5n resp. 0,8 och dessutom som ett "u" på toppen. Är detta för lite? Claes |
|
parolof |
Bengt, det är sent men hoppas detta är begripligt;-) tre lindningar i generatorn, ett par dioder för varje lindning=6 dioder. ett par för den negativa pulsen, de andra två paren för den positiva pulsen , när de har gått igenom dioderna så har vi sex pulser för varje varv, resultatet blir egentligen ingen riktig likström som resultat, utan en pulserade likström som duger för de flesta komponenterna i en bil, känsliga komponenter har skyddskretsar för att "förfina" den någon grova likströmmen. Därför om det skulle bli avbrott i en diod så tappar vi en sjättedel=lite mer är 2 volt. |
|
Hur kan jag se om Laddregulatorn är sönder? Tack//Claes |
|
|
har nu inte läst alla svar.. Men min teori är JORDKABELN som jordar generatorn tror jag.. --- King of the road |
|
|
Jordkabeln? Du menar att den skulle vara av ngn stans o tyå ligga mot karrossen eller liknande? Tack//Claes |
|
Lundqvisten |
claeswallin: Det finns ingen kabeljordning från generatorn, utan den får söka jord genom vxl-låda - kardan och upp genom bakre stötdäparefästet osv. Därför är det en god ide' att själv dra en 25mm2 jordkabel från godset på generatorn och vidare direkt till minuspolen på batteriet. Då jordar det 100% |
|
Nog kan väl generatorn använda sig av startmotorns jordfläta, så slipper den hållas med att ladda batteriet genom stötdämparefästet? Startar bilen utan med startkablar mot batteriet så är inte motorns jordfläta trasig. |
|
|
Hm, det var ju dumt. Har just varit o tjackat en ny generator på skroten.. från en 520 -87 dock. tänkte kolla om den passade.. Fick lämna tillbaka den om det inte fungerade. (400Kr kostade den) Men Har joden stor betydelse? Kan det var det som gör batteriet laddas ut och batteri lampan börjar lysa? Tack//Claes |
|
Lundqvisten |
Finns ingen jordfläta från startmotorn, den jordar sig själv i motor godset osv. |
|
Såklart har generatorn ha en egen jordning...som bekant är den upphängd i små gummibussningar...därav behovet av jordning. Det brukar vara en brun,kort kabel som sitter mellan generatorn och generatorfästet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.