AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.187

Snälla Desperat hjälp med e30?

Sida 1 av 4
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Detta är nu 3:e gången jag ställer denna frågan utan att få ngt alls svar. Kanske jag som formulerar dumt men får ska ge ett sista försök.
Bilen i fråga är en Bmw 323i -85
1.Bilen startar inte.
2.Batteriet Laddas.
3.Bilen startar och körs 8 km till arbetet.
4.Bilen startat inte, startar med hjälp av startkablar men dör då dom tas bort.
5. Nu startar den men det är väl bara en tidsfråga innan den dör igen? "Batterilampan" lyser hela tiden på instrumenten. Har mätt på batteriet vid tomgång, 13.5 volt. Har för mig att detta skall vara 14.5 volt? Dock mätte jag nu på batteriet och inte direkt på generatorn!

Väldigt tacksam för hjälp!
Mvh Claes

kr
80
kruz_power
318I - 88
kolla så att generatorn laddar jämnt. kanske glappar. remmen kan vara för slapp.

• BMW • Team PuffSpin Racing •
♥ BMW - Körlek vid första bakvagnskastet ♥
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Laddar jämt.? Jag mätte upp med pålus polen på batteriet och den andra på karrosan i ca en minut och upprepade gånger. Fick samma tal hela tiden, 13.5 volt.
Måste detta mätas på generatorn eller går det att göra på det viset jag gjort?

Remmen, Har du ngt bra mått på om den är för slapp/för spänd etc? det är ju inte så att den hänger o dinglar va men? Är ju inte för hemma!
Mvh Claes

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Tummregel för genarator rem: tryck med tumme på remmen mellan remskivorna så skall den fjädra c:a en tumtjocklek.

Några punkter du kan kolla:

Om laddlampan lyser kan det vara kolen eller laddnningsregulatrorn, brukar vara en enhet som sitter med ett par skruvar på baksidan av generatorn.

Kolla alla kabel anslutningar så det inte ärgat någonstans eller lossnat någon kabel.

Om bilen inte kan gå av sig själv när batteriet är dött borde det vara fel på generatorn.
eller så är batteriet dåligt med kortslutning i någon cell.

/Fredrik
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Har du provat med ett nytt batteri?

/Fredrik
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Just varit te o känt på Remmarna. spända.
Kruxet när jag skulle ta ut laddregulatron var att generatorn e grymt svår att komma åt! sitter en "låda" med luftfiltero grejer i vägen tror jag det är! kommer inte t utan att plocka bort den. Och där finns en massa kablar, slangar och rör som jag inte har en aning om vart dom går.!
Mvh Claes

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag tycker du ändå ska ta bort luftfilter-burken trots alla kablar/slangar...den är rätt lätt att ta bort och hur kablar och slangar suttit kan du ordna genom att märka upp dom. Det är så mycket enklare att jobba med generatorn sedan...
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Men vänta lite nu, HAr det ngt betydelse var jag mäter upp spänningen på batteritet som jag har gjort? eller måste jag mäta på generatorn.?
Claes

Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Har du kollat jord-flätan(tjock kabel)mellan motor och karossen!
Du kan även prova att sätta en startkabel mellan motor och chassie!

MVH Sandor S.
parolof
La den här länken nyss i en annan tråd, Länk där finns allt du behöver veta om hur du ska mäta och vilka värden du ska ha. Men om bilen dör när du tar bort startkablarna verkar batteriet inte hålla laddningen alls, samt att generatorn inte heller laddar.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
mellabn motor och chassi? Det finns väl en miljon saker som kan vara motorn.? Definera? Gick iaf ut o provade en startkabel från minus polen till chassi om det nu var så du menade med det gjorde iaf ingen skillnad.
Claes

ba
14
banarne
318i -86
Jag tror att du skall prova att sätta startkabeln mellan någon del av själva motorblocket, typ en skruv på ventilkåpan, och minuspolen. Du ser att det går en fläta mellan en punkt långt bak på motorn och batterihyllan. Den kan vara dålig, undersök.

Jag tror inte att laddningslampan lyser om kolen är slut.
Lundqvisten
Är det någon gång laddningslampan garanterat lyser..så är det just när kolen i laddregulatorn är slut. Byt laddregulatorn på baksidan av generatorn så funkar laddningen igen.
parolof
laddningslampan lyser om kolen är slut, inga kol=ingen laddning
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Men fortfarande så när jag mäter PÅ batteriet på tomgång så visar den 13.5 volt? Kan en volt för lite göra sån skillnad?

Lundqvisten
Om du har satt någon av startkablarna fel. (Tomtebloss) så kan du ha bränt diodbryggan i generatorn. Det gäller att vara extra noggrann vid starthjälp, annars kan det bli mkt kostsamt.
parolof
Inte på tomgång, mät vid 1500-2000 varv, då skall spänningen ligga inom 13,7-14,4 Volt.
Lundqvisten
claeswallin: Plocka bort laddregulatorn först av allt, då ser du om kolen är slut (Byt). Sedan laddar du upp batteriet med en extern laddare, du kan ej ladda upp ett tomt batteri med bilgeneratorn då överhettas den och går sönder.

Vid allt el-arbete kopplar du först bort pluskabeln från batteriet...
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Hmm, Ja när jag har mätt så ligger den på ca 1000-1500 varv och då ger den ca 13.5 volt (när jag mäter på BATTERIET, inte på generatorn)

Lundqvisten
13,5 volt räcker ej ens till för att påbörja laddningen av batteriet.
Skaffa en ny laddreg som ger 14,4volt. Finns på Biltema samt Mekonomen, kostar ett par hundra spänn.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Ok, skall Försöka ta loss hela boxen med luftfilter o allt så att jag kommer åt generatorn imorgon!
Tackar så mkt för hjälpen så här långt!
Mvh Claes Wallin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.